انتخابات زودهنگام در بريتانيا

۱۹ فروردین ۱۳۸۹ | ۰۵:۳۹ کد : ۷۳۲۳ اخبار اصلی
گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا پس از مشاوره با الیزابت دوم ملکه آن کشور اعلام کرد که انتخابات پارلمانی این کشور ششم ماه مه برگزار می‌شود. بر مبنای نظرخواهی‌ها، محبوبیت حزب محافظه‌کار بیشتر از حزب کارگر شده است.
انتخابات زودهنگام در بريتانيا

دیپلماسی ایرانی: گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا پس از مشاوره با الیزابت دوم ملکه آن کشور اعلام کرد که انتخابات پارلمانی این کشور ششم ماه مه برگزار می‌شود. بر مبنای نظرخواهی‌ها، محبوبیت حزب محافظه‌کار بیشتر از حزب کارگر شده است.

 گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا سرانجام نقطه پایانی بر پیشگویی‌های مختلف چندین ماهه در مورد زمان انتخابات پارلمانی در بریتانیا گذاشت و پس از مشاوره با الیزابت دوم، ملکه بریتانیا، و گرفتن نظر موافق او در باره منحل کردن پارلمان، اعلام کرد که این انتخابات یک ماه دیگر، در ششم ماه مه برگزار می‌شود.

براون به این ترتیب کارزار انتخاباتی را نیز آغاز کرد و در مقابل محل کارش در داونینگ استریت گفت: «بریتانیا در راه خروج از بحران گام برمی‌دارد.»

او گفت که اقدامات فراوانی در این جهت انجام شده و هنوز کارهای بسیاری پیش روست.

براون به همین دلیل در جمله‌ای خطاب به مردم بریتانیا گفت: «به همین جهت از مردم بریتانیا می‌خواهم که به من رای دهند تا اقدامات باقیمانده را به پایان برسانم.»

رقیب براون، دیوید کامِران، از حزب محافظه‌کار این انتخابات را بسیار پراهمیت و مهم‌ترین نظرخواهی مردم در ده‌ها سال اخیر دانست و در مقابل اعضای حزب خود گفت: «شما احتیاجی ندارید برای پنج سال دیگر گوردون براون را تحمل کنید.»

حزب کارگر انگلیس در دوران زمامداری گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، بحران‌های سختی را تجربه کرد و به همین دلیل بود که موقعیت این حزب به تدریج ضعیف شد و شرایط برای حزب محافظه کار انگلیس به تدریج بهتر از گذشته شد. نتایج بیشتر نظرخواهی‌ها که ناهمگونی فراوانی در میان‌شان دیده می‌شود، نشانگر آن است که نه حزب کارگر و نه حزب محافظه‌کار به تنهایی نمی‌توانند قدرت سیاسی را در این کشور به دست گیرند و این امر احتمال ایجاد ائتلاف در سیستم اداره سیاسی کشور را افزایش می‌دهد.

همچنین برای نخستین بار قرار است در بریتانیا قبل از انتخابات مناظره تلویزیونی نیز برگزار شود. در این مناظره‌ها نمایندگان سه حزب بزرگ کارگر، محافظه‌کار و لیبرال – دموکرات بریتانیا شرکت خواهند کرد. در مرکز تبلیغات برای انتخابات آتی، بحران مالی و اقتصادی قرار دارد که به شدت به اقتصاد بریتانیا آسیب وارد کرده و به اعتقاد برخی ناظران اقتصادی این کشور را تا ورطه ورشکستگی کشانده است.

حزب سوسیال دموکرات کارگر به رهبری گوردون براون ۱۳ سال است که رهبری دولت این کشور را به عهده دارد. براون در ماه ژوئن ۲۰۰۷ جانشین تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا شد و اداره دولت را به دست گرفت. از همان زمان پیشگویی‌ها در مورد زمان انتخابات آینده پارلمان بریتانیا آغاز شد. اکنون زمان آن فرارسیده تا نخست‌وزیر آتی بریتانیا با رای مستقیم مردم حکومت کند.


نظر شما :