دومين شرکت روسيه از صدور بنزين به ايران خوددارى مى‌کند

۲۲ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۷:۱۴ کد : ۷۳۳۳ اقتصاد و انرژی
شرکت نفتی لوک اویل روسیه به جمع شرکت‌هایی پیوست که از صدور بنزین به ایران خودداری می‌کنند. لوک اویل پیش از این با تحمل ۶۳ میلیون دلار زیان، همکاری خود را با میدان نفتی اناران قطع کرده بود.
دومين شرکت روسيه از صدور بنزين به ايران خوددارى مى‌کند

دیپلماسی ایرانی: شرکت نفتی لوک اویل روسیه به جمع شرکت‌هایی پیوست که از صدور بنزین به ایران خودداری می‌کنند. لوک اویل پیش از این با تحمل ۶۳ میلیون دلار زیان، همکاری خود را با میدان نفتی اناران قطع کرده بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نزدیک به شرکت لوک اویل روسیه گزارش داد که این شرکت تصمیم گرفته صدور بنزین به ایران را قطع کند. لوک اویل به عنوان دومین شرکت نفتی روسیه تا کنون هر دو ماه یک‌ بار ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بشکه (۴۰ تا ۸۰ میلیون لیتر) بنزین به ایران می‌فروخت.

لوک اویل روسیه صاحب دو هزار پمپ بنزین در ایالات متحده امریکا است و شرکت امریکایی کونوکو فیلیپس از سهامداران عمده آن است. به‌ همین دلیل ادامه همکاری با جمهوری اسلامی ایران می‌توانست منافع این شرکت را در امریکا نیز به خطر بیندازد.

لوک اویل پیش از این با تحمل حدود ۶۳ میلیون دلار زیان همکاری خود را با پروژه بهره برداری از میدان نفتی اناران در استان ایلام ایران قطع کرد. ۲۵ درصد قرارداد بهره‌برداری از اناران با ذخیره یک میلیارد بشکه نفت در اختیار این شرکت بود. ۷۵ درصد قرارداد را نیز شرکت نروژی استات اویل در اختیار دارد که همکاری خود را هنوز با ایران قطع نکرده است.

پیش از لوک اویل، شل فرانسه و دو شرکت نفتی بزرگ و مستقل گلنکور و ویت‌اویل صدور بنزین به جمهوری اسلامی ایران را قطع کرده بودند. دولت امریکا اعلام کرده است، شرکت‌هایی را که به ایران بنزین می‌فروشند، تحریم خواهد کرد.

به گزارش دویچه وله، جمهوری اسلامی ایران به علت فرسودگی و پایين ‌بودن ظرفیت پالایشگاه‌های داخلی مجبور است سالانه حدود ۴۰ درصد بنزین مورد نیاز خود را وارد کند. با استناد به این اطلاعات، کارشناسان حجم این واردات را ۱۲۸ هزار بشکه (بیش از ۲۰ میلیون لیتر) در روز برآورد کرده‌اند.

بزرگترین تامین‌کنندگان بنزین ایران در حال حاضر شرکت دولتی پتروناس مالزی، گروه نفتی ایندپندنت کویت و توتال فرانسه هستند که با توجه به منافع خود در ایالات متحده امریکا ممکن است به تحریم بنزین ایران بپیوندند.

این در حالی است که خرید نفت خام ایران از سوی چین، هند و ژاپن اخیرا حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

طرح‌های مربوط به ایجاد ۶ پالایشگاه‌ جدید هم که احمدی‌نژاد در نخستین سال‌های ریاست‌جمهوری خود وعده داده بود، مدت‌ها است متوقف شده است.


نظر شما :