باراک اوباما :

القاعده تسليحات هسته‌اى داشت، وجدان درد نمى‌گرفت

۲۴ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۶:۲۹ کد : ۷۳۴۶ آمریکا
واشنگتن اين روزها ميزبان رهبران جهان است که به ايالات متحده رفته‌اند تا در نشست امنيتى که اين‌بار باراک اوباما ميزبانى آن را عهده‌دار است، شرکت کنند. اين نشست درست يک هفته پس از امضاى پيمان استارت 2 در پراگ پايتخت لهستان در واشنگتن برگزار مى‌شود...
القاعده تسليحات هسته‌اى داشت، وجدان درد نمى‌گرفت

دیپلماسی ایرانی: واشنگتن اين روزها ميزبان رهبران جهان است که به ايالات متحده رفته‌اند تا در نشست امنيتى که اين‌بار باراک اوباما ميزبانى آن را عهده‌دار است، شرکت کنند. اين نشست درست يک هفته پس از امضاى پيمان استارت 2 در پراگ پايتخت لهستان در واشنگتن برگزار مى‌شود. دميترى مدودف و باراک اوباما پيش از اين نيز تمام تلاش خود را به کار گرفته بودند تا پيش از نشست امنيتى در واشنگتن، پيمان استارت دو را امضا کنند. هر چند اين پيمان بايد پيش از عملى شدن به امضاى دوماى روسيه و مجلس سنا ايالات متحده برسد.

توافقنامه هسته‌اى در روزهايى به امضای دو رقيب روزهاى جنگ سرد رسيده است که هر روز بر تعداد پرونده‌هاى هسته‌اى مشکوک بر روى ميز دبير کل آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى افزوده مى‌شود. از کره‌ شمالى که تا‌کنون دو بمب هسته‌اى را آزمايش کرده تا پاکستان که تسليحات هسته‌اى در اختيار دارد و البته شبه‌نظاميان نيز آن را به جولانگاه خود تبديل کرده‌اند. از ايران که جهانيان ادعا مى‌کنند در مسير توليد تسليحات هسته‌اى قرار گرفته است تا اسرائيل که کشورهاى عربى و خاورميانه اصرار دارند هر چه سريع‌تر خلع سلاح شود.

اين نشست در حالى برگزار مى‌شود که غايبان بسيارى در آن حضور دارند. از بنيامين نتانياهو که نخست وزيرى اسرائيل است و به هزار و يک دليل که بارزترين آن بر هم خوردن رابطه واشنگتن – تل‌آويو است و ترجيح مى‌دهد در واشنگتن با اوباما چشم در چشم نشود. تا گوردون براوون نخست وزیر بريتانيا که سخت درگير رقابت‌هاى انتخاباتى است و دقيقا به همين دليل چندان توجهى به نشست امنيتى در کشورى ديگر ندارد. تا لخ کاژينسکى رئيس‌جمهورى لهستان که يک هفته پيش در پراگ، ميزبان باراک اوباما و دميترى مدودف بود و درست چهل و هشت ساعت بعد در سانحه‌اى هوايى جان خود را از دست داد.

رهبران جهان يک‌به يک به واشنگتن مى‌رسند و باراک اوباما از فرصت‌هاى به وجود آمده کمال استفاده را مى‌کند و ديدارهاى حاشيه‌اى با ديگر همتاهاى خود دارد. 

نخستين موضوعى که باراک به آن اشاره مى‌کند؛ دغدغه بسيارى از ساکنان در اسياى ميانه و خاورميانه است. تسليحات در اختيار پاکستان که مى‌تواند در کوتاه‌ترين زمان ممکن در اختيار القاعده و ديگر گروه‌هاى تروريستى قرار گيرد. اوباما اما در تازه‌ترين اظهار نظرهاى خود اطمينان مى‌دهد که القاعده در قامت مخوف ترين گروه تروريستى دسترسى به تسليحات هسته‌اى در اختيار پاکستان ندارد. اوباما در اين خصوص مى‌گويد: اگر القاعده به سلاح‌هاى هسته‌اى دست پيدا مى‌کرد براى استفاده از آنها به خود عذاب وجدان راه نمى‌داد. بزرگترين تهديد براى امنيت آمريکا چه در کوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت احتمال دستيابى يک سازمان تروريستى به تسليحات هسته‌اى است. اين چيزى است که مى‌تواند دورنماى امنيتى در اين کشور و سرتاسر جهان را براى سال‌هاى پيش رو تغيير دهد.

رئيس جمهور آمريکا افزود: اگر هم‌کنون يک انفجار در نيويورک يا لندن و يا ژوهانسبورگ رخ دهد عواقب اقتصادى سياسى و امنيتى آن ويران کننده خواهد ‌بود. ما مى‌دانيم سازمان‌هايى نظير القاعده در تلاش براى دستيابى به سلاح‌هاى هسته‌اى يا ديگر تسليحات کشتار جمعى هستند و براى استفاده از آنها به خود عذاب وجدان راه نمى‌دهند.

اوباما گفت: نشست امنيت هسته‌اى با شرکت بيش از 40 تن از سران کشورهاى جهان در واشنگتن اين هفته با هدف دستيابى به "مواد هسته‌اى ضعيف" برگزار مى‌شود.

اوباما بيست و چهار ساعت گذشته را با ديدارهاى دو جانبه با چندين تن از سران کشورهاى جهان گذراند. باراک با توجه به ميل بسيارى از کشورها براى دست برداشتن از برنامه هسته‌اى به طور مشخص به آفريقاى جنوبى براى متوقف کردن برنامه هسته‌اى‌اش اشاره کرد و افزود: آفريقاى جنوبى يک رهبر مقتدر و موثر در جامعه بين‌المللى براى مسائل منع گسترش تسليحات هسته‌اى بوده است. آفريقاى جنوبى يک جايگاه ويژه به عنوان رهبر اخلاقى اين مساله دارد.

رهبرانى که اوباما با آنها ديدار داشت شامل مانموهان سينگ، نخست وزير هند و نورسلطان نظربايف، رئيس جمهور قزاقستان بودند.

اوباما پس از اظهاراتش با يوسف رضا گيلانى، نخست وزير پاکستان ديدار کرد. در اين ديدار اوباما پاکستان را به خاطر واکنش سريعش به حمله شبه نظاميان عليه کنسولگرى آمريکا در شمال غربى پاکستان در هفته گذشته تحسين کرد. اوباما براى چندمين بار  تاکيد کرد که آمريکا و پاکستان با دشمن مشترکى مواجه هستند.  


نظر شما :