مشروح گزارش اوباما به کنگره در مورد ایران

۳۰ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۷:۳۴ کد : ۷۴۰۱ آمریکا
در سال گذشته کنگره آمريکا ضمن تصويب بودجه 55 ميليون دلارى براى جنگ نرم عليه جمهورى اسلامى ايران با عنوان "قانون قربانيان سانسور در ايران "، رئيس جمهور آمريکا را موظف کرد که 90 روز پس از تصويب اين قانون گزارشى از تلاشهاى آمريکا براى پخش برنامه هاى بين المللى ...به تازگى اين گزارش توسط کاخ سفيد منتشر شده است.
مشروح گزارش اوباما به کنگره در مورد ایران

در سال گذشته کنگره آمريکا ضمن تصويب بودجه 55 ميليون دلارى براى جنگ نرم عليه جمهورى اسلامى ايران با عنوان "قانون قربانيان سانسور در ايران "، رئيس جمهور آمريکا را موظف کرد که 90 روز پس از تصويب اين قانون گزارشى از تلاشهاى آمريکا براى پخش برنامه هاى بين المللى، تلاش‌هاى دولت ايران براى مسدود ساختن پخش برنامه هاى مورد حمايت آمريکا، تلاش‌هاى دولت ايران براى کنترل يا مسدود ساختن دسترسى به اينترنت، برنامه هاى لازم براى استفاده از بودجه مربوط به رسانه، تعامل و آموزش الکترونيک ايرانيان و همچنين تفکيکى جامع ميان مبالغ اختصاص يافته و هزينه شده براى رسانه هاى الکترونيک، و ارزيابى تاثير اين مبالغ ارائه دهد.

به تازگى اين گزارش توسط کاخ سفيد منتشر شده است.
بند اول اين گزارش به پخش اخبار در ايران از جانب نهادهاى تحت حمايت مالى دولت آمريکا مى پردازد و با توضيح افزايش اين برنامه ها در زمان حوادث پس از انتخابات رياست جمهورى ايران تاکيد مى‌کند که يک مسير اينترنتى حفاظت شده و منحصر به فرد براى ايرانى‌ها تعبيه گرديد تا تصاوير ويدئويى خود را به شبکه خبر فارسى صداى آمريکا ارسال نمايند. دولت آمريکا انتظار دارد که با استفاده از کاربردهاى جديد موبايل‌هاى آيفون صاحبان موبايل در ايران بتوانند به وب‌سايت شبکه فارسى صداى آمريکا دسترسى داشته و اطلاعات و تصاوير خود را بدون ذکر نام ارسال نمايند تا صداى آمريکا نيز آنها پخش کند.
بند دوم گزارش ضمن بيان تلاش‌هاى ايران براى مقابله با اخبار شبکه‌هاى آمريکا، پارازيت هاى زمينى و ماهواره اى ايران را توضيح مى دهد و به تلاش کاخ سفيد براى مقابله با پارازيت از طريق تنظيم فرکانس‌ها و اضافه‌سازى ظرفيت‌هاى ماهواره‌اى جديد مى پردازد.
در بند سوم مقابله با برنامه هاى ايران در فيلترينگ مورد بحث قرار گرفته و مى گويد آمريکا در تلاش‌ است تا با يافتن منابع جديد براى حمايت از قراردادهاى فعلى با فروشندگان نرم‌افزار‌هاى فيلترشکن و همچنين يافتن نرم‌افزارهاى جديد، به مقابله با دولت ايران بپردازد و وب‌سايت‌ها و نرم‌افزارهاى فيلترشکن جديد معرفى کرده و تلاش خواهد کرد تا انطباق‌پذيرى و سازگارى کاربران ايرانى‌ را افزايش دهد.
گسترش برنامه‌ها و پلت‌فرم‌هاى انتقال اطلاعات و ارسال خبر به ايران از طريق تلويزيون، راديو، اينترنت و ديگر پلت‌فرم‌هاى ديجيتالى نيز بند چهارم گزارش را تشکيل مى‌دهد.
تقويت سازمان‌هاى جامعه مدنى و افزايش آزادى بيان از طريق استفاده از رسانه‌هاى جديد بمنظور درگير ساختن جوانان، آموزش روزنامه‌نگاران طبق استانداردهاى بين‌ا‌لمللى و تدارک دسترسى به اطلاعات فيلتر نشده محور پنجم گزارش رئيس جمهور آمريکا به کنگره است.
ميزان جمعيت و قلمرو ايران که در محدوده دسترسى اخبار راديو فردا و صداى آمريکا قرار دارند، ترافيک اينترنتى از ايران به وب‌سايت‌هاى راديو فردا و صداى آمريکا و ترافيک اينترنتى سرورهاى فيلترشکن تحت حمايت مالى دولت امريکا بندها پايانى گزارش اوباما هستند

متن کامل اين گزارش:


  - 1
پخش اخبار در ايران از جانب نهادهاى تحت حمايت مالى دولت آمريکا

در محيطى آکنده از خفقان سياسى و سانسور رسمى رسانه‌اى، پخش بين‌المللى اخبار از آمريکا تحت نظارت اداره "شوراى مديران پخش " (BBG)يکى از اصلى‌ترين منابعى است که مى‌توان از طريق آن اخبار و اطلاعات دقيق در مورد حوادث ايران، اخبار و ديدگاه‌هاى بين‌المللى درباره ايران و سياست‌هاى آمريکا و همچنين گفتمان سياست‌گذارى در مورد ايران، را به سمع و نظر مخاطبين ايرانى رساند. شبکه خبر فارسى صداى آمريکا (PNN) و راديو فردا متعلق به راديو آزاد اروپا/راديو آزادى (RFE/RL) منجمله برخى رسانه‌هاى فارسى‌زبان هستند که ايرانى‌ها مى‌توانند از طريق آنها به اخبار و اطلاعات جارى، سانسورنشده و بى‌طرفانه دست يابند. تلويزيون شبکه خبر فارسى صداى آمريکا و راديو فردا به صورت بيست و چهار ساعته به پخش برنامه پرداخته و اخبار، امور جارى و برنامه‌هاى فرهنگى را به سمع و نظر تعداد چشمگيرى از مخاطبين ايرانى مى‌رسانند.
اداره "شوراى مديران پخش " (BBG) در تحقيقات پيمايشى منظمى که با استفاده از تلفن صورت گرفته نشان داده است که اين خدمات تعداد زيادى مخاطب را به سوى خود جلب کرده‌اند. تحقيقى که اخيرا (ژانويه 2009) انجام گرفته نشان داده است که تلويزيون فارسى صداى آمريکا به صورت هفتگى در حدود 13.4 ميليون بيننده دارد. تعداد شنوندگان راديو فردا نيز بالغ بر 1.1 ميليون نفر بود. اين دو نهاد در مجموع 14.3 ميليون مخاطب بالغ (بالاى 15 سال) داشتند. اين رقم تقريبا برابر با يک‌سوم (31.5 درصد) کل جمعيت بالغ ايران است.
مقامات ايرانى پس از حوادث انتخابات جنجالى رياست‌جمهورى، تلاش کردند تا تمام اخبار غيررسمى در مورد انتخابات و اعتراضات ناشى از آن را مسدود کنند. روز بعد از انتخابات شبکه خبر فارسى صداى آمريکا دو برنامه جديد را در دستور کار خود قرار داد تا به ايرانيان درباره حوادث کشورشان اطلاع‌رسانى کند. در يک "برنامه صبحگاهى جديد " يک "گزارش ويژه " دو ساعته قرار داده شد که به اخبار انتخابات و حوادث پس از آن مى‌پرداخت. به منظور پوشش خبرى تحولات ايران از منابع متفاوتى استفاده مى‌شد که عبارتند از: 1) تصاوير ويدئويى تهيه شده توسط "شهروندان روزنامه‌نگار " ايرانى؛ 2) تلفن‌هاى بينندگان از داخل کشور و تشريح آنچه ديده بودند؛ و 3) گزارش‌هايى از واکنش‌هاى ايرانيان خارج از کشور و همچنين واکنش‌هاى رسمى کشورهاى مختلف از جمله آمريکا.
اداره "شوراى مديران پخش "، به منظور پشتيبانى از برنامه‌ها، فرکانس‌هاى ماهواره‌اى جديدى را پيش‌بينى نمود تا از قبل بر انسداد فرکانس‌هاى امواج پخش اخبار توسط دولت ايران پيش‌دستى نمايد. همچنين يک مسير اينترنتى حفاظت شده و منحصر به فرد براى ايرانى‌ها تعبيه گرديد تا تصاوير ويدئويى خود را به شبکه خبر فارسى صداى آمريکا ارسال نمايند. خدمات وب‌سايت "تويتر " (Twitter) نيز به صفحات وب‌سايت "فيس‌بوک " (Facebook) و وبلاگ‌ها افزوده شد.
برنامه‌هاى شبکه خبر فارسى صداى آمريکا واکنش‌هاى زيادى برانگيخت. هزاران تصوير ويدئويى، عکس، ‌ايميل و تماس تلفى به سوى شبکه سرازير شدند و علاوه بر اين ميزان بازديد از وب‌سايت اين شبکه نيز 800 درصد افزايش يافت. ثبت نام در حدود 5000 عضو جديد در وب‌سايت "تويتر " به علت دخالت‌هاى شديد اينترنتى دولت ايران ناتمام ماند. يک نظرسنجى نشان داد بسيارى از ايرنيانى که در انتخابات شرکت کرده بودند براى پيگيرى اخبار کشور به شبکه خبر فارسى صداى آمريکا رجوع مى‌کردند. براى مثال 31 درصد رأى دهندگان گفته بودند که مباحثات و مجادلات مربوط به انتخابات را در برنامه "گفتگوى خبرى " بخش فارسى صداى آمريکا دنبال مى‌کنند.
دولت انتظار دارد که با استفاده از کاربردهاى جديد موبايل‌هاى آيفون و اندرويد (Android)، صاحبان موبايل در ايران و ديگر نقاط جهان بتوانند:
"
به وب‌سايت شبکه خبر فارس صداى آمريکا دسترسى داشته و در صورت تمايل مقاله‌ها را ابتدا دانلود و سپس بخوانند.
"
قطعه‌هاى خبرى را به صفحات تويتر يا فيس‌بوک خود بفرستند تا از اين طريق اخبار بخش فارسى صداى آمريکا به صورت ويروسى منتشر شود.
"
به صفحه تويتر مخصوص شبکه خبر فارسى صداى آمريکا دسترسى يابند.
"
تصاوير ويدئويى و عکس را در وب‌سايت شبکه خبر فارسى صداى آمريکا آپلود نمايند. اين امر به ايرانى‌ها اجازه مى‌دهد تا اطلاعات و تصاوير خود را بدون ذکر نام ارسال نمايند تا صداى آمريکا نيز آنها را پس از بررسى پخش نمايد.

راديو فردا تلاش کرده تا طيف گسترده‌اتى از اطلاعات مربوط به مسائل داخلى و خارجى را در اختيار شنوندگان ايرانى قرار دهد. راديو فردا در ابتداى هر ساعت برنامه اخبار را پخش مى‌کند، پس از آن گزارش‌ها، مصاحبه‌ها و همچنين بخش‌هايى پخش مى‌شوند که به مسائل جوانان، زنان، ‌فرهنگ، اقتصاد و سياست مى‌پردازند. راديو فردا که عموما بر مخاطبين جوان تمرکز کرده فضايى را بوجود آورده تا ايرانيان علاوه بر دسترسى به جهان خارج، با يکديگر نيز در ارتباط باشند.
راديو فردا سعى دارد از طريق آخرين تکنولوژى‌هاى اينترنتى و وب‌سايت‌هاى اجتماعى در کنش متقابل با شنوندگان خود قرار گيرد. در وب‌سايت راديو فردا (radiofarda.com)، اخبار کوتاه، گزارش‌هاى خبرى، مصاحبه‌ها، تحليل‌ها، تفسيرها، بخش ارسال نظرات، بخش عکس و همچنين قطعات صوتى و تصويرى قرار داده شده‌اند تا کنش متقابل با بينندگان تقويت گردد.
سيگنال‌هاى راديو فردا از طريق مجموعه‌اى از فرکانس‌هاى موج کوتاه، موج متوسط و همچنين به صورت آنلاين ارسال مى‌شوند. معمولا دريافت فرکانس موج کوتاه در ساعات شب در سطح متوسط و خوب قرار داشته اما در ساعات روز ضعيف‌تر مى‌شود. دريافت موج متوسط، هنگام انسداد توسط حکومت ايران، معمولا در مناطق جنوبى متوسط و خوب است زيرا اين مناطق به سيستم فرستنده راديو آزاد اروپا/راديو آزادى در خليج فارس نزديک هستند. اما دريافت اين موج در مناطق شمالى متوسط و ضعيف است. بخاطر مشکلات پيشروى کسب داده در محيطى آکنده از سرکوب و همچنين با توجه به اينکه "شوراى مديران پخش " نمى‌تواند در داخل ايران حضور فيزيکى داشته باشد، بنابراين داده‌هاى مرتبط با ميزان مخاطبين نوسان زيادى دارند. با اين حال، بر اساس اعلاميه رسمى راديو فردا، اين شبکه خبرى در هر ماه 10000 تماس تلفنى، ايميل و پيامک دريافت مى‌کند (سپتامبر 2009).
بخش فارسى صداى آمريکا و راديو فردا حضور فعالى در وب‌سايت‌هاى مخصوص شبکه‌هاى اجتماعى دارند. بخش فارسى صداى آمريکا داراى صفحه "تويتر "، هفت سايت تأييد شده در "فيس‌بوک " و بيش از 30000 بيننده است. اين شبکه خبرى داراى شش وبلاگ تأييد شده نيز است که يکى از آنها به مسائل ورزشى اختصاص دارد. سايت "يوتيوب " بخش فارسى صداى آمريکا منبعى براى کسب اخبار تصويرى در زمان انتخابات رياست‌جمهورى و پس از آن بود. اين سايت در بازه زمانى مذکور در حدود 470000 بيننده داشت. راديو فردا نيز در وب‌سايت "فيس‌بوک " حضور دارد. صفحه "فيس‌بوک " راديو فردا که در آوريل 2009 تشکيل شده داراى 20000 عضو است که در هفته به طور متوسط 3000 کنش‌متقابل در ميان انها انجام مى‌گيرد و بدين ترتيب در حدود 200000 نفر به اخبار راديو فردا دسترسى مى‌يابند. در زمان انتخابات رياست‌جمهورى ماه ژوئن و همچنين حوادث پس از آن وب‌سايت راديو فردا در حدود شش ميليون بازديدکننده داشته و در حدود 18 ميليون بار از صفحات داخل وب‌سايت بازديد شده بود (جولاى 2009).

2
- تلاش‌هاى دولت ايران براى انسداد اخبارى که از شبکه‌هاى تحت حمايت آمريکا و يا ديگر کشورها و نهادهاى غير ايرانى پخش مى‌شوند

پارازيت‌هاى ماهواره‌اى
دولت جمهورى اسلامى ايران به منظور انسداد دسترسى شهروندانش به اطلاعات خارجى اقدام به ارسال امواج پارازيت ماهواره‌اى کرده است. آنها از دو نوع تکنولوژى براى توليد پارازيت استفاده مى‌کنند: "پارازيت ماهواره‌اى " (که بدان "پارازيت در ارسال امواج از زمين به ماهواره " نيز مى‌گويند) و "پارازيت زمينى " (که بدان "پارازيت در ارسال امواج از ماهواره به زمين " نيز گفته مى‌شود).
"
پارازيت ماهواره‌اى ": در اين نوع پارازيت امواجى نزديک فرکانس سيگنال‌هايى که بايد ماهواره دريافت کند فرستاده مى‌شود. پارازيت ماهواره‌اى 100 درصد مؤثر است و مى‌تواند در خدمات ويژه‌اى که سيگنال‌هاى مذکور به منظور ارائه آنها ارسال مى‌شوند تداخل ايجاد کند. اين نوع پارازيت ماهواره‌اى جريان بيت‌هاى ديجيتالى ماهواره را مختل کرده و محتواى برنامه‌ها را در تمام مکان‌هاى احتمالى دريافت مختل مى‌کند.
"
پارازيت زمينى ": در اين روش سيگنال‌هاى پارازيت‌زا همسان و يا نزديک به سيگنال‌هاى دريافتى سيستم‌هاى آنتن ماهواره‌اى ارسال مى‌شوند. دولت ايران اولين دولتى بود که از اين نوع پارازيت براى مسدود کردن شبکه‌هاى ماهواره‌اى استفاده کرد. دولت ايران به مدت شش سال است که از تکنولوژى پارازيت زمينى استفاده مى‌کند و گفته مى‌شود که پس از حوادث مربوط به انتخابات استفاده از اين تکنولوژى را افزايش چشمگيرى داده است تا تأثيرپذيرى شهروندانش از خارج را محدود کند. در پارازيت‌هاى زمينى بايد فرکانس‌هايى بسيار قوى ارسال گردند و اين امر مى‌تواند براى سلامت انسان مضر باشد. سازمان‌هاى بهداشت جهانى دولت ايران را به علت استفاده از اين تکنولوژى خطرناک محکوم کرده‌اند. پارازيت زمينى تأثير 100 درصدى ندارد. در اين روش بايد سيگنال‌هاى پارازيت قوى در برخى فرکانس‌‌هاى مشخص ارسال شوند تا در يک منطقه جغرافيايى وسيع به تعدادى زيادى گيرنده ماهواره‌اى نفوذ کنند. ساختمان‌ها و ديگر عوامل جغرافيايى از ميزان تأثيرگذارى پارازيت زمينى مى‌کاهند.
در اوايل ماه مى 2009 - يک ماه مانده به انتخابات رياست‌جمهورى - فعاليت‌هاى پارازيت‌زاى دولت ايران افزايش چشمگيرى يافت. دولت سيگنال‌هاى شبکه خبر فارسى صداى آمريکا و ديگر شبکه‌هاى تلويزيونى که براى ايران پخش مى‌شدند را هدف قرار داد. به نظر مى‌رسد که آنها هم فرستنده‌هاى ثابت و هم متحرک را بکار گرفتند تا دريافت امواج از طريق آنتن‌هاى ماهواره‌اى موجود بر سقف خانه‌ها را مختل و متوقف سازند.
"
شوراى مديران پخش " قبل و پس از انتخابات رياست‌جمهورى ايران، با تنظيم فرکانس‌ها و اضافه‌سازى ظرفيت‌هاى ماهواره‌اى جديد به مقابله با پارازيت‌هاى ماهواره‌اى دولت ايران مى پردازد. "شوراى مديران پخش خبر " به طور مداوم اقدامات ايران براى ارسال پارازيت را زير نظر داد. اين اداره مهندسين متخصص خود را به کار گمارده تا با تدوين استراتژى‌هاى لازم از دسترسى مخاطبين به برنامه‌ها اطمينان حاصل نمايند. اين چالش بالاخص زمانى بزرگتر مى‌شود که بدانيم برنامه‌ها بايد از فرکانس‌هاى آشنا براى مخاطبين خارج شده و يا به ماهواره‌هايى که کمتر توسط ايرانى‌ها استفاده مى‌شوند منتقل ‌گردند.
پارازيت‌هاى راديويى
امواج ماهواره‌اى راديو فردا هدف پارازيت‌هاى دولت ايران قرار نگرفته‌اند و اين شبکه راديويى در پنج فرکانس در پنج مسير ماهواره‌اى (نايل‌ست، عربست، تل‌استار-12، يوتل‌ست و آسياست-3) به پخش برنامه مى‌پردازد. با اين حال، دولت ايران سعى کرده تا امواج راديويى اين شبکه خبرى را مسدود کند.
راديو فردا در دو فرکانس موج متوسط و کوتاه به صورت شبانه‌روزى براى مخاطبين ايرانى برنامه پخش مى‌کند. قبل از انتخابات ژوئن 2009، راديو فردا يک فرکانس موج متوسط (AM) و سه فرکانس موج کوتاه براى هر کدام از برنامه‌هاى 21 ساعته‌اش داشت (3 ساعت اضافى تنها در موج متوسط پخش مى‌شد). سيگنال موج متوسط اندک زمانى پس از آغاز بکار دچار پارازيت شد. طى بحران‌هاى انتخاباتى ژوئن 2009 هر دو فرکانس موج کوتاه و متوسط راديو فردا دچار اختلال گرديد.
اداره "شوراى مديران پخش " پس از 15 ژوئن، تعداد فرکانس‌هاى موج کوتاه راديو فردا را دو برابر کرده است. اين افزايش در زمان صبح همچنين اوايل و اواسط عصر رخ مى‌دهد يعنى زمانى که بيشترين مخاطبين در کنار راديوها قرار گرفته‌اند. بدين ترتيب فرکانس‌هاى ارسال امواج راديو فردا از 5 به 10 افزايش يافتند.
بخش فارسى صداى آمريکا نيز هر روز 5 ساعت برنامه راديويى پخش مى‌کند. اين برنامه‌ها به مدت 4 ساعت از طريق موج متوسط، و 5 ساعت از طريق سه فرکانس موج کوتاه ارسال مى‌شوند. در حوادث انتخاباتى فرکانس موج کوتاه به طور متناوب دچار پارازيت مى‌شد، اما تاکنون موردى از پارازيت بر روى موج متوسط مشاهده نشده است.


- 3
تلاش هاى دولت ايران براى کنترل و مسدود کردن دسترسى به اينترنت و جمع‌آورى اطلاعات در مورد افراد
دولت ايران در زمان اعتراضات و بروز ناآرامى‌هاى پس از انتخابات ژوئن 2009، سانسور اينترنتى را افزايش داد تا از سازماندهى معترضين از طريق اينترنت جلوگيرى کرده و دسترسى به اطلاعات در مورد اعتراضات، دامنه‌ و ميزان مشارکت در آنها را کنترل کند. قبل از انتخابات، تلاش‌هاى "شوراى مديران پخش " بيشتر بر وب‌سايت‌هاى فيلترشکن متمرکز بود. همچنين يک نرم‌افزار فيلترشکن نيز وجود داشت که به کاربران ايرانى اجازه مى‌داد تا به برنامه‌هاى شبکه خبر فارسى صداى آمريکا و همچنين راديو فردا دسترسى يابند.
بعد از افزايش رسمى سانسور در فضاى بعد از نتخابات خود ايرانى‌ها به دنبال راه‌هايى بودند تا بر اين مشکل فايق آيند. "شوراى مديران پخش " در تلاش‌ است تا با يافتن منابع جديد براى حمايت از قراردادهاى فعلى با فروشندگان نرم‌افزار‌هاى فيلترشکن و همچنين يافتن نرم‌افزارهاى جديد، به مقابله با اخلال‌هاى دولت ايران در برنامه‌هايش بپردازد. "شوراى مديران پخش " وب‌سايت‌ها و نرم‌افزارهاى فيلترشکن جديد معرفى کرده و تلاش خواهد کرد تا انطباق‌پذيرى و سازگارى کاربران ايرانى‌ را افزايش دهد.

ابتکارات رسانه‌اى آنلاين و جديد فارسى
وب‌سايت شبکه خبر فارسى صداى آمريکا فعال‌ترين وب‌سايت صداى آمريکاست. اين وب‌سايت در سال 2009 در حدود 22 ميليون بازديدکننده داشت. در سال 2009 اصلاحاتى جدى در وب‌سايت انجام گرفت تا استفاده از آن تسهيل گردد. بخش فارسى صداى آمريکا در فضاى رسانه‌هاى اجتماعى نيز وارد فعاليت شده است. اين بخش داراى يک صفحه در تويتر، هفت سايت در فيس‌بوک، پنج وبلاگ و يک کانال يوتيوب است. اين سايت‌ها ده‌ها هزار بيننده دارند و در آنها مباحثى عمده و چشمگير مطرح مى‌شوند.
بخش فارسى صداى آمريکا در ژانويه 2010 اولين برنامه کاربردى براى گوشى‌هاى آيفون و اندرويد را ايجاد کرد. اين برنامه به کاربران ايرانى اجازه مى‌دهد تا محتواى وب‌سايت شبکه خبر فارسى صداى آمريکا را از طريق ايميل، فيس‌بوک و تويتر پخش کنند و همچنين با فشار دکمه‌اى در دستگاه‌هاى موبايل عکس‌ها و تصاوير ويدئويى را از طريق يک لينک بى‌نام و امن ارسال نمايند.
پوشش خبرى ناآرامى‌هاى انتخابات ژوئن 2009 در شبکه خبر فارسى صداى آمريکا با برقرارى شبکه گسترده ارتباطات کارکنان اين بخش در داخل ايران - روزنامه‌نگارها، فعالين، تحليل‌گران سياسى - و همچنين کمک‌هاى "شهروندان روزنامه‌نگار " ايرانى که تصاوير ويدئويى و عکس از تظاهرات و ديگر وقايع تهيه مى‌کردند، رشد چشمگيرى يافت. گزارش‌هاى تهيه شده توسط مخاطبين پس از بررسى‌هاى دقيق توسط ويراستارهاى شبکه خبر فارسى صداى آمريکا بر روى آنتن و اينترنت ارسال مى‌شد.
بخش فارسى صداى آمريکا در موبايل‌ها نيز قابل دسترسى است. در ماه‌هاى بعدى امکانات بخش موبايل اين شبکه خبرى افزايش خواهند يافت.
در اواخر سال 2009، بخش فارسى صداى آمريکا عضو وب‌سايت "يوسندايت " (YouSendIt) شد. بدين ترتيب کاربران ايرانى مى‌توانند ويدئوهاى تصويرى و عکس‌هاى خود را به ما ارسال کنند. در ابتدا قرار بود از اين طريق و با توجه به مشکل امکان‌ناپذير بودن حضور گزارشگران اين شبکه در ايران، از روش فوق براى تهيه عکس و تصوير براى گزارش‌ها استفاده شود اما پس از برگزارى انتخابات جنجال‌برانگيز ايران در سال 2009، اهميت و ارزش اين روش بيش از پيش نمايان شد. ايرانى‌ها تصاوير ويدئويى زيادى از اعتراضات ارسال کرده و مى‌کنند. تمام اطلاعاتى که فرستاده مى‌شوند محرمانه هستند.
اگرچه وب‌سايت راديو فردا و ديگر وب‌سايت‌هايى - به مانند فيس‌بوک - که بر اساس ارسال مطالب عمل مى‌نمايند، به طور مداوم توسط مقامات ايران فيلتر مى‌شوند، امکانات فيلترشکنى که توسط "اداره مديران پخش " ارائه مى‌شوند به کاربران ايرانى اجازه مى‌دهد که از اين موانع عبور کنند. با اين حال، دولت ايران علاوه بر مسدود کردن وب‌سايت‌ها سرعت اينترنت را نيز کاهش داده و بدين ترتيب حتى با وجود فيلترشکن گوش کردن به صدا و تماشاى تصاوير ويدئويى در داخل ايران مشکل است. علاوه بر اين، دولت ايران از آخرين تکنولوژى‌هاى نرم‌افزارى و فيلترينگ بهره مى‌برد تا فعاليت‌هاى خود در حوزه سانسور را ارتقاء بخشد.

- 4
برنامه‌هاى اداره "شوراى مديران پخش " براى استفاده از مقادير اختصاص يافته طبق بخش 1244، عبارتند از:
الف) شناسايى و سپس بسط يا توليد برنامه‌ها و پلت‌فرم‌هاى ويژه؛ و
ب) بسط يا توليد ظرفيت انتقال اطلاعات از طريق ماهواره، راديو و يا اينترنت.
اگرچه "قانون قربانيان سانسور در ايران " اجازه اختصاص مبالغ جديد به "شوراى مديران پخش " به منظور گسترش برنامه‌ها و پلت‌فرم‌هاى انتقال اطلاعات را صادر کرده اما تاکنون هيچ مبلغى پيرو اين قانون اختصاص نيافته است. با اين حال، پخش خبر به ايران از طريق تلويزيون، راديو، اينترنت و ديگر پلت‌فرم‌هاى ديجيتالى يکى از اولويت‌هاى اداره "شوراى مديران پخش خبر " باقى مى‌ماند. پيرو مبالغ اختصاص يافته براى سال مالى 2010 در "قانون تخصيص هماهنگ " (Consolidated Appropriations Act)، "شوراى مديران پخش " به پشتيبانى خود از برنامه‌هاى ما [دولت آمريکا] براى برقرارى ارتباط با مخاطبين ايرانى که اهميت زيادى دارد، ادامه خواهد داد.
پس از بحران‌هاى ناشى از انتخابات رياست‌جمهورى ايران در سال 2009، راديو فردا پخش برنامه‌هايش را از 8 ساعت در روز به 11 ساعت و 40 دقيقه افزايش داد. محتواى غير موسيقيايى اين شبکه راديويى از 33 درصد به 48 درصد افزايش يافته است.

5
- برنامه‌هاى ارائه شده براى استفاده از "صندوق رسانه، تعامل و آموزش الکترونيکى ايرانى‌ها "

در حاليکه مبالغ مورد نياز به صندوق واريز نشده‌اند ما از منابع "صندوق پشتيبانى اقتصادى " ((ESF و "صندوق دموکراسى حقوق بشر " (HRDF) استفاده مى‌کنيم تا به مردم ايران ابزار لازم براى دستيابى به حقوق اوليه و تعيين حق سرنوش خويش را ارائه کنيم. اين برنامه‌ها در سه حوزه عمده قرار مى‌گيرند: (1) تقويت سازمان‌هاى جامعه مدنى؛ (2) افزايش آگاهى و تقويت حاکميت قانون که شامل تبعيت از مفاد قانون اساسى و قوانين جارى ايران است و (3) افزايش آزادى بيان از طريق استفاده خلاقانه از رسانه‌هاى جديد به منظور درگير ساختن جوانان، آموزش روزنامه‌نگاران طبق استانداردهاى بين‌ا‌لمللى و تدارک دسترسى به اطلاعات فيلتر نشده در اينترنت و همچنين تدارک امکانات زبان فارسى براى اين رسانه‌ها و ابزار جديد.
علاوه بر اين ما قصد داريم تا از انواع جديد تکنولوژى‌هاى مدرن بهره ببريم تا حمايت و پشتيبانى خود را از دسترسى آزاد به اينترنت در ايران عميق‌تر سازيم - تدوين پلت‌فرم‌هاى مجازى، افزايش ضريب امنيتى کاربران و ارائه تکنولوژى‌هاى ضدفيلترينگ نمونه‌هايى از حوزه‌هاى احتمالى هستند که در آنها برنامه‌‌ريزى خواهيم کرد.

 -6
مشروح جزء به جزء مبالغ تعهد شده از جانب "صندوق رسانه‌ الکترونيکى‌ ايرانيان " و نحوه مصرف آنها و ارزيابى تأثير اين مبالغ

مبلغ مورد نظر به صندوق واريز نشده‌ است، اما وزارت خارجه خلاصه‌اى از اقدامات دولت براى حمايت از آزادى رسانه و اينترنت در ايران ارائه مى‌کند. اقدامات جديد در حوزه‌هايى که در دستورالعمل صندوق مشخص شده‌اند با استفاده از بودجه سال قبل در حال پيگيرى هستند.

-7
ميزان جمعيت و قلمرو ايران که در محدوده دسترسى اخبار موج کوتاه و متوسط راديو فردا و صداى آمريکا قرار دارند و ديگر اطلاعات جمعيت‌شناختى مربوطه که مى توان در مورد مخاطبين چنين برنامه‌هايى بدست آورد

داده‌هاى تحقيقاتى در 5 ساله گذشته نشان مى‌دهند بيشتر ايرانيانى که از منابع خارجى خبر کسب مى‌کنند اين کار را با استفاده از تلويزيون‌هاى ماهواره‌اى و همچنين به طور فزاينده‌اى، از طريق اينترنت انجام مى‌دهند. مالکيت راديوهاى موج متوسط و موج کوتاه کاهش يافته و هم اکنون يک‌سوم جمعيت بدين نوع راديوها دسترسى دارند درحاليکه اين ميزان در سال 2006 بالغ بر 70 درصد بود. هفته گذشته استفاده از اين باندها به ترتيب 7 درصد و 11 درصد بود. در همين حوزه، ميزان دسترسى هفتگى به 11 ايستگاه راديويى و تلويزيونى بين‌المللى در حال کاهش است. در ژانويه 2009، استماع هفتگى به راديوى فارسى صداى آمريکا در حدود 0.9 درصد بود. 2.5 درصد نيز به طور هفتگى به راديو فردا گوش مى‌کردند. البته اين مقادير و اعداد مى‌توانند نشان‌دهنده افزايش "ضريب ترس " در ميان ايرانيان نيز باشد که باعث مى‌شود آنها در مورد گزارش ماهيت و ميزان رسانه‌اى که از آن استفاده مى‌کنند احتياط کنند.

8- ترافيک اينترنتى از ايران به وب‌سايت‌هاى راديو فردا و صداى آمريکا

در وب‌سايت راديو فردا (radiofarda.com)، اخبار کوتاه، گزارش‌هاى خبرى، مصاحبه‌ها، تحليل‌ها، تفسيرها، بخش ارسال نظرات، بخش عکس و همچنين قطعات صوتى و تصويرى قرار داده شده‌اند. در سپتامبر 2009، تعداد بازديدکنندگان از وب‌سايت راديو فردا بالغ بر 3.7 ميليون نفر بود تعداد بازديد از صفحات وب‌سايت (page views) نيز نزديک 12 ميليون مى‌شد. (جولاى 2009) در ماه در حدود 3000 نظر به وب‌سايت راديو فردا ارسال شده است (سپتامبر 2009). راديو فردا در وب‌سايت فيس‌بوک نيز حضور دارد. صفحه "فيس‌بوک " راديو فردا که در آوريل 2009 تشکيل شده داراى 20000 عضو است که در هفته به طور متوسط 3000 کنش‌متقابل در ميان آنها انجام مى‌گيرد و بدين ترتيب در حدود 200000 نفر به اخبار راديو فردا دسترسى مى‌يابند. راديو فردا در وب‌سايت تيوتر و "فرندفيد " نيز حضور دارد.
در وب‌سايت فارسى صداى آمريکا (VOANews.com/Persian) مى‌توان برنامه‌هاى اين شبکه خبر فارسى صداى آمريکا را به صورت زنده و يا ضبط شده مشاهده کرد. اخبار و اطلاعات اين وب‌سايت در تمام طول روز به روزرسانى مى‌شوند. به طور متوسط اين وب‌سايت در هر ماه 1.6 ميليون بازديد کننده دارد اما بعد از انتخابات رياست‌جمهورى ايران اين تعداد ناگهان در حدود دو برابر افزايش يافت. بخش فارسى صداى آمريکا هزاران ويدئوى تصويرى در زمان بحران از کاربران دريافت داشته که در دوران اوج در هر ساعت 300 ويدئوى تصويرى بدين وب‌سايت ارسال مى‌شد. صفحه بخش فارسى صداى آمريکا 6000 عضو در تيوتر و 30000 عضو در فيس‌بوک دارد. در سال 2009 سايت فيس‌بوک بخش فارسى صداى آمريکا در حدود 30000 کنش متقابل اعضاء داشته است. شبکه خبر فارسى صداى آمريکا هر ماهه ده‌ها هزار ايميل،‌تماس تلفنى و مطالب تهيه شده توسط مخاطبين دريافت مى‌کند.

9.
ترافيک اينترنتى سرورهاى فيلترشکن تحت حمايت مالى "شوراى مديران پخش " و نظارت بر افزايش ظرفيت اين بخش

همانگونه که در بالا نيز اشاره شده، ‌از ژوئن 2009 به اين طرف، "شوراى مديران پخش " برنامه‌ها و انتقال اطلاعات به ايران را با استفاده از منابع موجود افزايش داده است. شبکه خبر فارسى صداى آمريکا در دوران بحران پس از انتخابات دو ساعت به زمان برنامه‌هاى خود افزود. بدين ترتيب که يک ساعت به هفت ساعت برنامه عصرگاهى اضافه شده و برنامه‌اى نيز به مدت يک ساعت با عنوان "برنامه صبحگاهى " شروع به پخش کرد. به علت کمبود منابع يک ساعت عصر پس از يک ماه قطع گرديد اما برنامه صبحگاهى تاکنون ادامه دارد.
راديو فردا نيز پس از انتخابات محتواى برنامه‌هاى خود را افزايش داد. فرمت پخش 24 ساعت/7 روز راديو فردا امکان انعطاف‌پذيرى بيشترى بدين شبکه داده و اين ايستگاه راديويى را قادر مى‌سازد که در زمان لازم و در هنگام بروز رخدادى مهم وارد پخش مستقيم شود. پس از شروع اعتراضات در ماه ژوئن راديو فردا نيز محتواى برنامه‌هاى خود را تا جايى که منابع اجازه مى‌دهند افزايش داده است. اين راديو ارائه خدمات در اينترنت را نيز افزايش داده، بخش‌هاى ديدگاه‌ها و نظرات را توسعه بيشترى داده و امکان‌کنش متقابل با مخاطبينش را نيز ارتقاء بخشيده است. راديو فردا سعى داشته که اخبار و گزارش‌هاى تحليلى دقيقى در مورد رويدادها منتشر کند.
توسعه و بهبود سخت‌افزارى و نرم‌افزارى لازم در انتقال اطلاعات انجام گرفته است. "شوراى مديران پخش " چهار فرکانس ماهواره‌اى جديد، يک صفحه در تويتر، کاربردهاى جديد در آيفون و اندرويد اضافه کرده و همچنين تعداد باندهاى موج کوتاه راديو فردا را دو برابر کرده تا از انتقال اطلاعات به مخاطبين ايرانى حمايت و پشتيبانى کند. همچنين اين اداره، قراردادهاى خود را با شرکت‌هاى تکنولوژيکى ارائه کننده خدمات ضد فيلتر افزايش داده تا وب‌سايت‌ها و نرم‌افزار‌هاى فيلترشکن جديد به کاربران ارائه کند.
در سال 2009 به طور متوسط در هر ماه 684000 نفر از طريق سرورهاى فيلترشکن وارد وب‌سايت بخش فارسى صداى آمريکا شده‌اند. اين ميزان در ماه جولاى 1.6 ميليون بود. در سال 2009 به طور متوسط در هر ماه 760000 نفر از طريق سرورهاى فيلترشکن وارد وب‌سايت راديو فردا شده‌اند. در ماه جولاى 1.6 ميليون نفر از وب‌سايت راديو فردا بازديد کرده‌اند.

فارس


( ۱ )

نظر شما :