برای چندمین بار جواب امارات را دادیم

۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۶:۳۲ کد : ۷۴۱۸ گفتگو
گفت‌وگوی دیپلماسی ایرانی با رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه.
برای چندمین بار جواب امارات را دادیم

وزیر خارجه امارات متحده عربی روز سه‌شنبه در اظهاراتی گستاخانه حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه در خلیج فارس را به اشغال مناطق عربی توسط رژیم صهیونیستی اسراییل تشبیه کرد.

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه:

پاسخ وزارت امور خارجه به اظهارات وزیر خارجه امارات چیست؟
جزایر سه گانه ایرانی بوده، ایرانی است و ایرانی خواهد بود. بر این اساس اگر سوء تفاهمی وجود دارد باید در قالب گفت و گوهای دو طرفه و در محیطی مناسب رفع شود. آنچه ایران همواره توصیه می کند این است که کشورهای منطقه و کشورهای جهان اسلام باید با رویکرد همکاری، وحدت جهان اسلام را در اولویت اصلی خود قرار دهند.

خطر اصلی منطقه رژیم صهیونیستی و تهدیدات آن است و کشورهای منطقه با رویکرد همکاری باید مانع کم رنگ شدن این خطر شوند. تبلیغات و فعالیت های رژیم صهیونیستی در جهت ایجاد تنش و اختلاف بین کشورهای منطقه است تا به اهداف خود دست یابد. باید با هوشیاری این توطئه ها را خنثی کرد. نباید با بیان اظهاراتی در راستای تامین منافع این رژیم گام برداشت. در شرایط کنونی برای کشورهای منطقه از هر امری مهم‌تر، همکاری و مشارکت برای حفظ صلح و ثبات و آرامش و پیشرفت منطقه است. ایران در چارچوب روابط دوجانبه و منطقه ای نیز در همین راستا گام بر می‌دارد.

با توجه به این که برای چندمین بار است که وزیر خارجه امارات اظهارات نامناسبی را در مورد ایران بیان می‌کند، آیا صرف پاسخ‌های شفاهی به این اظهارت کافی است؟
ما نیز برای چندمین بار پاسخ این اظهارات را داده‌ایم. آنها اظهاراتی را در مورد ایران بیان می‌کنند، ما نیز در قالب اظهارات پاسخ آنها را می‌دهیم.

مهمانان اردیبهشت ماه دستگاه دیپلماسی کشور به چه هدفی راهی تهران خواهند بود؟
اواخر ماه جاری اجلاس سران گروه پانزده را در تهران داریم و فکر می‌کنیم که این اجلاس از اهمیت زیادی برخودار است. حضور سران این کشورها می‌تواند زمینه اتخاذ تصمیمات مهمی را در بعد اقتصادی و سیاسی فراهم می‌کند. این کشورها با بررسی راهکارهای ارتقای ظرفیت‌های همکاری فی مابین می‌توانند جهشی در همکاری‌های موجود ایجاد کنند و بررسی این راهکارها در دستور کار این اجلاس است. حضور سران کشورها فرصت مغتنمی است تا تصمیمات مهم و بزرگی اتخاذ شود.

مذاکرات ایران با اعضای غیر دائم شورای امنیت پیرامون بحث مبادله سوخت در چه مرحله‌ای است؟
در این مذاکرات تهران آخرین مواضع و وضعیت خود را تشریح می‌کند. کلیه نکات نشان از آن دارد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز و تحت نظارت آژانس در جریان است. این فعالیت‌ها برای تامین نیازهای انرژی کشور در آینده است و برای این هدف ایران مصمم به تولید بیست هزار مگاوات برق هسته‌ای است.

اقدامات مقدماتی این کار که زمان بر است باید آغاز شود، تولید بیست هزار مگاوات برق هسته‌ای به این معناست که ایران به بیست نیروگاه هسته‌ای در حد و اندازه نیروگاه بوشهر نیاز دارد و این نیروگاه‌ها نیز نیاز به انرژی  دارند و تهران از هم اکنون به دنبال تهیه این انرژی است.

تهران کلیه اقدامات در دست انجام را هم به آژانس و هم به کشورهایی که می توانند تاثیرگذار باشند اطلاع می‌دهد. از سوی دیگر بحث تامین سوخت راکتور تهران مطرح است. در اجلاس وین بر روی این موضوع بحث شد و باید به صورت طبیعی و در چارچوب حقوقی که ایران به عنوان عضوی از آژانس دارد، این سوخت در اختیار تهران قرار داده شود.

متاسفانه برخورد سیاسی با این موضوع صورت گرفت و به جای عرضه سوخت مورد نیاز راکتور تهران بحث معاوضه با سوخت 5/3 درصد مطرح شد صرفا به عنوان آن که فرصتی برای ایجاد اعتماد میان طرف های مختلف شود. شاید طرف های مقابل بتوانند از این فرصت استفاده کرده و اعتماد سازی کنند. در رابطه با میزان، زمان و مکان مبادله سوخت بحث های کارشناسی صورت گرفت.

ما همچنان آمادگی داریم که نسبت به مبادله سوخت اقدام کنیم، در ارتباط با میزان مبادله به نظر می‌رسد که دیگر مشکلی وجود ندارد، مشخصا ما اعلام کردیم که هزار کیلو اورانیوم غنی شده 5/3 درصد را در اختیارشان قرار دهیم و صد کیلو اورانیوم غنی شده بیست درصد را دریافت کنیم.

در رابطه با زمان مبادله دو نکته مطرح بود؛ پیشنهاد اولیه ما همزمانی مبادله بود اما آنها مطرح می‌کردند که به دلیل زمان بر بودن تهیه سوخت بیست درصدی، سوخت آماده ندارند. ما در مقابل اعلام کردیم که در این مورد مشکلی نداریم و مساله قابل تعامل است.

بحث دیگر این بود که در فاصله تهیه سوخت اگر قرار است مبادله‌ای صورت گیرد، اورانیوم 5/3 درصد ما می‌تواند در قالب یک پکیج در اختیار ایران و زیر نظر آژانس باقی بماند و هر زمان که آنها سوخت بیست درصد را آماده کردند، با نظارت آژانس این مبادله صورت گیرد.

طرف مقابل مکان مبادله را یک کشور ثالث مطرح می‌کرد و در مقابل تهران مطرح می‌کرد که ضمانت دریافت سوخت چیست، اظهار می‌کردند که آژانس این ضمانت را می‌دهد و ایران می‌تواند سوخت خود را زیر نظر آژانس تا زمان دریافت سوخت بیست درصد نگاه دارد. در مقابل تهران اعلام کرد که اگر ضمانت آژانس برای طرفین اعتبار لازم را دارد، می‌توان مبادله را زیر نظر آژانس در ایران انجام داد. منتظر دریافت نظرات آنها و اعلام آمادگی‌شان برای مبادله هستیم و فکر می‌کنیم اگر واقع بینانه برخورد کنند، این مبادله قابل انجام خواهد بود.

ایران تماس های خود را با اعضای شورای امنیت دارد، مسائل خود را بیان می کند، جزییات فعالیت های را تشریح می‌کند و طرف‌های مقابل را در جریان قرار می‌دهد. ما آمادگی مبادله سوخت را داریم و چنانچه در این امر اشکال تراشی می‌شود یا برخورد غیر منطقی توسط کشورهای مقابل ما انجام می‌شود، باید نسبت به تصحیح روش‌های خود اقدام کنند.


نظر شما :