تاثیر دیدار محمد خاتمی و پاپ بر صلح جهانی چه خواهد بود؟

۲۸ فروردین ۱۳۸۶ | ۲۰:۴۰ کد : ۷۵ اخبار اصلی
محمد خاتمى رئيس مرکز گفت‌وگوى فرهنگ‌ها و تمدن ها به دعوت رئيس دانشگاه پاپى «گريگوريان» در راس يک هيات مذهبى و فرهنگى به منظور شرکت در همايش «صلح از نظر اسلام و مسيحيت» 13 اردیبهشت ماه امسال به ايتاليا سفر مى‌کند. آقای خاتمى در جريان اين سفر همچنين با پاپ بنديکت شانزدهم، رهبرمذهبى کاتوليک‌هاى جهان و کاردينال «تارچيزيو برتونه» نخست وزير واتيکان نيز ديدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
تاثیر دیدار محمد خاتمی و پاپ بر صلح جهانی چه خواهد بود؟

محمد خاتمى رئيس مرکز گفت‌وگوى فرهنگ‌ها و تمدن ها به دعوت رئيس دانشگاه پاپى «گريگوريان» در راس يک هيات مذهبى و فرهنگى به منظور شرکت در همايش «صلح از نظر اسلام و مسيحيت»  13 اردیبهشت ماه امسال به ايتاليا سفر مى‌کند. آقای خاتمى در جريان اين سفر همچنين با پاپ بنديکت شانزدهم، رهبرمذهبى کاتوليک‌هاى جهان و کاردينال «تارچيزيو برتونه» نخست وزير واتيکان نيز ديدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

 

رئيس مرکز گفت‌وگوى فرهنگ‌ها و تمدن‌ها پس از شرکت در همايش مذکور در چند نشست مختلف دينى و فرهنگى در شهرهاى پالرمو، ميلان و فورلى نيز شرکت خواهد کرد. سفر آقای خاتمی به واتیکان سومین سفر وی طی هشت سال گذشته است.

 

آقای خاتمی در زمان ریاست جمهوری خود با سفر به واتیکان با پاپ ژان پل دوم دیدار و گفتگو کرد. این ملاقات در اوج بیماری پاپ سابق به مدت 20دقیقه به طول انجامید که به گفته نزدیکان رهبر سابق کاتولیک های جهان یک اتفاق نادر بود. دیدار آقای خاتمی و پاپ ژان پل دوم در بدو گفتگوی گفتگوی تمدن ها صورت گرفت و دیدار دو رهبر اسلامی و کاتولیک با استقبال فراوان جامعه علمی و فرهنگی رو به رو شد. دومین دیدار اقای خاتمی از واتیکان مربوط به شرکت در مراسم تدفین ژان پل دوم بود.

 

سومین سفر آقای خاتمی به واتیکان و دیدارش با پاپ بندیکت شانزدهم در زمانی صورت می گیرد که نقاط مختلف جهان از جمله خاورمیانه و افریقا شاهد درگیری های روزمره و فرسایشی است و پاپ و آقای خاتمی تلاش هایی برای فرونشاندن آتش تخاصم و بازگشت صلح انجام داده اند. گروهی از کارشناسان و صاحب نظران اعتقاد دارند که محمد خاتمی و پاپ بندیکت شانزدهم می توانند نقشی پررنگ تر در گسترش صلح جهانی داشته باشند. دیپلماسی ایرانی طی روزهای آینده این موضوع را به بحث خواهد گذاشت و از هم اینک از دریافت آرا و دیدگاه کارشناسان و صاحبنظران در این باره استقبال می کند.

 

محمد خاتمی پیش از سفر به ایتالیا پنجشنبه30 فروردین سفری دو روزه نیز به قزاقستان انجام خواهد داد که در ادامه ایده گفتگوی تمدن ها است.


نظر شما :