اقدامات تحریک کننده در مرزهای شرقی ایران

۰۴ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۲۰ کد : ۷۶۳۶ اقتصاد و انرژی
حضور امریکاییان پس از سال 2001 در این پایگاه پر رنگ‌تر شد ...
اقدامات تحریک کننده در مرزهای شرقی ایران

 شبکه‌ خبری بلومبرگ به نقل از تحلیل‌گران گزارش داد امریکا برای ارتقای پایگاه هوایی‌اش در جنوب غرب افغانستان فعالیت می‌کند. بر اساس این گزارش وزارت دفاع امریکا 131 میلیون دلار را در بودجه سال مالی 2011 برای ارتقای پایگاه هوایی "شینداند" درخواست کرده است تا هلی‌کوپترها، هواپیماهای اکتشافی بدون سرنشین، سوخت و مهمات را در آن جای دهد.

این پایگاه در زمان اشغال افغانستان توسط روس‌ها بسیار مورد استفاده قرار داشت و امریکاییان از ابتدای حضور در افغانستان از این پایگاه استفاده می‌کردند. حضور امریکاییان پس از سال 2001 در این پایگاه پر رنگ‌تر شد و آنها از این پایگاه برای آموزش‌های نظامی نیز استفاده می‌کردند.

اکنون احتمال ارتقای کمی و کیفی این پایگاه به طور قطع اقدامی تحریک کننده خواهد بود؛ در واقع استفاده امریکاییان از پایگاه‌های موقت در مرزهای جنوبی و شرقی افغانستان یعنی مناطق هم مرز پاکستان و مناطق قبایلی برای هدایت هواپیماهای بدون سرنشین دارای توجیه است چرا که علیه جریانات تندروی داخلی پاکستان و افغانستان خواهد بود. اما این موضوع در مرزهای غربی افغانستان یعنی نقاط هم مرز با خاک ایران به هیچ عنوان دارای توجیه نیست. خاک ایران مورد استفاده گروه‌های تندرو طالبان و القاعده قرار ندارد و این گروه‌ها در مناطق غربی هیچ گونه پایگاه آموزشی نداشته و از مرزهای ایران برای ورود به افغانستان و ضربه زدن به نیروهای امریکایی استفاده نمی‌کنند.

مرزهای غربی افغانستان از مرزهای شمالی این کشور نیز امن‌تر به نظر می‌رسد. بنابراین به نظر می‌رسد علت تمایل امریکا به ارتقای توان پایگاه هوایی"شینداند" و استقرار هواپیماهای بدون سرنشین در آن، ابهام برانگیز است و متوجه برخورد با جریان‌های افراطی نخواهد بود.

مسئول فرماندهی ناتو در استان‌های فراح و هرات ایتالیایی‌ها هستند اما این پایگاه از ابتدا در اختیار امریکاییان بود. چنانچه امریکا با افزایش بودجه درصدد ارتقای توان پایگاه هوایی"شینداند" باشد این مساله حساسیت ایران را بی تردید برمی‌انگیزد و لازم است تهران با ترتیب فضای تبلیغاتی مناسب، دولت افغانستان و امریکا را به تجدید نظر در این خصوص وادار کند.


نظر شما :