احمدی نژاد از گفت و گوی تمدن ها می گوید

۰۷ مهر ۱۳۸۶ | ۰۸:۱۳ کد : ۷۶۴ آمریکا
رهبران جهان در سخنرانی های خود بیش از اینکه درباره کشور خود سخن بگویند درباره دیگر کشورها ابراز نظر کردند. از جمله جورج بوش جورج بوش چندین بار نام ایران را در سخنرانی خود تکرار کرد.
احمدی نژاد از گفت و گوی تمدن ها می گوید

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران در جمع رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد پرونده هسته ای ایران خاتمه یافته است و به یک امر عادی در آژانس تبدیل شده است.

 

رییس جمهور ایران با اشاره به اینکه تمام فعالیت های هسته ای ایران شفاف و صلح آمیز است اعلام کرد که برخی قدرت های غربی در صدد هستند تا ایران را از حق خود محروم کنند. اما ایران به رغم تمام تحریم ها و تهدیدهای نظامی گام به گام جلو رفته است و اینک به عنوان دارنده چرخه تولید صنعتی سوخت هسته ای با کاربرد صلح آمیز شناخته شده است.

 

آقای احمدی نژاد سپس افزود که پس از سه سال مذاکره و تلاش برای اعتماد سازی، ملت ایران به این باور قطعی رسیده است که دغدغه این قدرت ها انحراف احتمالی فعالیت های هسته ای ایران نیست بلکه تمام اینها بهانه ای است برای جلوگیری از پیشرفت علمی ایران و اگر این روند ادامه یابد تا 20 سال بعد هم احتمال برخورداری از حق خود را نخواهد داشت.

 

این در حالی است که ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی سی ام مرداد ماه سال جاری اعلام کردند که بر سر تعیین جدول زمانی برای رفع ابهام ها در مورد برنامه هسته ای ایران به توافق دست یافته اند.

 

از سوی دیگر، نیکولا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه در سخنرانی خود درمجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که برنامه هسته ای ایران تنها از طریق گفت و گو و قاطعیت قابل حل است.

 

رییس جمهور فرانسه همچنین اعلام کرد که ایران حق دارد برای مصارف غیر نظامی از انرژی هسته ای استفاده کند.

 

آقای سارکوزی در حالی از حق مسلم ایران در داشتن انرژی هسته ای سخن می گوید که سخنان برنار کوشنر، وزیر امور خارجه دولت وی در خصوص افزایش فشارها بر ایران و آمادگی جهان برای مقابله با این کشور به یکی از جنجالی ترین موضوعات هفته گذشته تبدیل شده بود.

آقای احمدی نژاد در سخنرانی روز چهارشنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل بدون اینکه از آمریکا نام ببرد این کشور را عامل بسیاری از نارسایی های سازمان ملل دانست و خواستار حاکمیت عدالت و برابری اعضا در سازمان ملل شد و اعلام کرد که قدرت و ثروت بیشتر نباید حق بیشتری را برای اعضا ایجاد کند.

 

رییس جمهور ایران با اشاره به اینکه مهمترین چالش عصر ما فرسایش روحی انسان ها است گفت که به دلیل دوری نظام ها از حیات معنوی و یکتاپرستی روح انسان ها فرایش یافته است و سازمان ملل باید دولت ها را به گسترش معنویت و عشق به انسانیت رهنمون سازد که در این حالت تحق اتحاد ملل را پایه ریزی کرده است.

 

محمود احمدی نژاد که برای سومین سال متوالی در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می کند با انتقاد از روند یکجانبه گرایی که در دنیا حاکم شده است گفت که یکجانبه گرایی، تولید و به کارگیری سلاح های کشتار جمعی، فشارهای روحی و تهدیدات و تحمیل جنگ بر ملت ها به بهانه ایجاد امنیت و رفاه برای برخی قدرتها، عملا مسوولیت سازمان ملل را برای استقرار شجاعانه عدالت در همه عرصه های جهانی و به نفع آرامش انسانها دو چندان کرده است.

 

وی بدون اشاره مستقیم به جنگ عراق اعلام کرد که به گمان نمی توان آسایش، صلح، امنیت و رفاه را در بخشی از جهان به بهانه جنگ، ناامنی، لشگر کشی، تبعیض و فقر در نقاط دیگر تامین کرد.

 

محمود احمدی نژاد در پایان راه حل مشکلات جهان را تغییرگفتمان برخی از کشورها دانست و گفت که به نظر ما تمام ملاحظات فوق آنگاه محقق خواهد شد که گفتمان حاکم بر مناسبات برخی از قدرتها از گفتمان خشونت، تبعیض و سلطه به گفتمان صلح و آرامش جهانی بر مبنای عدالت و معنویت و از طریق گفت و گو، مهرورزی و احترام به انسان ها تغییر یابد.

 

محمود احمدی نژاد در حالی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می کرد که کرسی های نمایندگی آمریکا در سازمان ملل خالی بود. خالی بودن این کرسی ها می تواند این موضوع را مطرح سازد که دولت آمریکا در صدد است تا نشان دهد که برای سفر آقای احمدی نژاد اهمیت زیادی قایل نیست. این در حالی است که جورج بوش، رییس جمهور آمریکا در طی سخنرانی خود در شصت و دومین مجمع عمومی سازمان ملل بارها از ایران نام برد.

 

جورج بوش از ایران در کنار کشورهایی همچون سوریه، زیمباوه، کره شمالی، کوبا و سودان نام برد و اعلام کرد که رژیمی سرکوبگر این کشورها را اداره می کنند و مردم خود و حقوق اولیه آنها را نادیده می گیرند.

 

رییس جمهور آمریکا همچنین شورای حقوق بشر سازمان ملل را به زیاده روی در انتقاد از اسراییل و چشم پوشی از اتفاقات سایر نقاط جهان متهم کرد و این در حالی است که مسئله درگیریهای فلسطینیان و اسراییل سال های است ادامه دارد و یکی از مهمترین موضوعات جهانی در کنار جنگ افغانستان وعراق به شمار می رود.

 

جورج بوش مبنای سخنرانی خود را حول محور دموکراسی و حقوق بشر قرار داد و بدون اشاره به برنامه هسته ای ایران، این کشور را جزء کشورهای نقض کننده حقوق بشر خواند. این در حالی است که سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن در صدد است تا تحریم های خود را بر علیه تهران افزایش دهد.

 

رییس جمهور آمریکا در حالی از اوضاع حقوق بشر در جهان سخن می گوید که در سخنان خود هیچ اشاره ای به زندان های این کشور در افغانستان و یا گوانتانامو و یا آدم ربایی های سازمان سی.آی.ای در خارج از آمریکا نکرده است و تمام اینها از جمله موضوعات مرتبط به حقوق بشر می باشند.

 

مجمع عمومی سازمان ملل که تنها بخشی از سازمان ملل است که تمام اعضای این سازمان دارای حق رای مساوی در آن هستند هر ساله در سومین هفته ماه سپتامبر در شهر نیویورک برگزار می شود و رهبران جهان هر یک به مدت 15 دقیقه فرصت دارند تا در خصوص موضوعات مهم سیاسی و بین المللی صحبت کنند.

 

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل درسخنرانی خود اعلام کرد که در دنیای امروز که وابستگی کشورها روز به روز افزایش می یابد، جهان متوجه این موضوع شده است که بهترین راه حل برای چالش های موجود دنیای فردا همکاری با سازمان ملل است. در واقع می توان گفت که تنها راه مقابله با مشکلات دنیای فردا سازمان ملل متحد است.

 

با نگاهی به آنچه که پیش روی ما قرار دارد و زمانی که سپری شده است به این واقعیت می رسیم که چالشهای نومید کننده فراوانی پیش روی ما قرار دارد. اینها مسائلی هستند که به کشور خاصی تعلق ندارند و هیچ کشوری، کوچک و بزرگ، ثروتمند و فقیر نمی تواند به تنهایی آنها را حل کند.

 

با نگاهی به بحران دارفور متوجه می شویم که این بحران تمام جنبه های زندگی انسانهای آن منطقه را تحت شعاع قرار داده است و هر راه حلی برای حل این بحران باید تمامی مشکلات مردم این منطقه از جمله مشکلات سیاسی، اقتصادی، امنیتی، آب و توسعه را حل کند و ما باید ریشه این بحران را حل کنیم هر چند بسیار پیچیده و مشکل باشد.

 

لوئیز ایناسیو داسیلوا، رییس جمهور برزیل نیز در سخنرانی خود اعلام کرد که بیایید خودمان را گول نزنیم. اگر زمینه توسعه جهانی فراهم نیاید باید منتظر یک فاجعه انسانی و محیطی در جهان باشیم.

 

هزینه ویرانی پایه های روحی و مادی زندگی هایمان خطر ویرانی ما را به دنبال دارد.

یارانه های کشاورزی که فقرا را فقیرتر و ثروتمندان را غنی تر می کند دیگر مورد قبول نیست. دیگر سیاستهای حمایت گرانه کشاورزی که استقلال و توسعه ما را از ما می گیرند مورد قبول ما نیستند.

 

دانیل اورتگا، رییس جمهور نیکاراگوئه در سخنرانی خود اعلام کرد که رییس جمهور آمریکا عوض می شود و رییس جمهور جدید با یک گروه جدید بر سر کار می آید. آنها فکر می کنند که کاری خوب برای بشریت انجام داده اند.

 

اما متوجه این نکته نمی شوند که تنها بازیچه یک امپراطوری در میان لیست امپراطوری هایی که تا به امروز در جهان بوده اند هستند.

 

رییس جمهور آمریکا با چه صلاحیتی برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و کرده شمالی را زیر علامت سوال می برد؟

 

حتی اگر این کشورها انرژی هسته ای خود را برای تولید سلاح های هسته ای می خواهند آمریکا که تنها کشوری است که تا به امروز از این سلاح ها در هیروشیما و ناگاساکی استفاده کرده است با چه حقی در امور سایر کشورها دخالت می کند؟

 

نظر شما :