پیش بینی موفقیت سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

۰۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ | ۱۷:۱۷ کد : ۷۷ اروپا
يک هفته به برگزارى دور اول انتخابات رياست جمهورى فرانسه باقى مانده و نظر سنجی ها از اقبال بیشتر رای دهندگان فرانسوی به نیکولا سارکوزی خبر می دهند. نتايج نظرسنجى هاى متعدد حاکى است که آقای کوزى در دور اول انتخابات مى تواند حدود 28 درصد، خانم رويال24 درصد، فرانسوا بايرو 18 درصد و ژان مارى لوپن 15 درصد آراء را از آن خود سازد.
پیش بینی موفقیت سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

يک هفته به برگزارى دور اول انتخابات رياست جمهورى فرانسه باقى مانده و نظر سنجی ها از اقبال بیشتر رای دهندگان فرانسوی به نیکولا سارکوزی خبر می دهند. نتايج نظرسنجى هاى متعدد حاکى است که آقای کوزى در دور اول انتخابات مى تواند حدود 28 درصد، خانم رويال24 درصد، فرانسوا بايرو 18 درصد و ژان مارى لوپن 15 درصد آراء را از آن خود سازد. البته در مورد آراء لوپن مى بايد اين رقم را کمى کمتر ازميزان واقعى دانست زيرا بسيارى از هواداران جبهه ملى نيت واقعى خود در تمايل به راى دادن به لوپن را در نظرسنجى ها اعلام نمى کنند.

همين نظرسنجى ها حاکى است که چنانچه کار اين انتخابات به دور دوم کشيده شود و رقابت بين خانم رويال و نيکلا سارکوزى افتد آراء به نسبت 52 درصد براى سارکوزى و 48 درصد براى رويال تقسيم خواهد شد و به اين ترتيب برنده انتخابات سارکوزى خواهد بود.

اما ارزيابى ها حاکى است که چنانچه فرانسوا بايرو بتواند از فرصت باقيمانده استفاده کرده و محبوبيت رو به افزايش خود در افکار عمومى فرانسه را تسريع بخشد و بتواند نفر دوم دوئل پايانى با نيکلا سارکوزى شود، با توجه به مخالفت هاى گسترده اى که نسبت به سارکوزى به ويژه سياست هاى تند وى وجود دارد، فرد پيروز اين انتخابات خواهد بود.

با اين حال نکته درخور توجه اين است که سارکوزى که از دوسال پيش تلاش و اهتمام خود را براى تصدى کرسى رياست جمهورى به کار بسته است و برنامه ريزى دقيقى براى اين منظور داشته است براى رفع هر گونه ترديد و اطمينان از پيروزى قصد دارد در همان دور اول کار را به پايان رساند.

در راستاى همين برنامه وى بر آراء هواداران جبهه ملى حساب زيادى کرده است و از همان دوسال پيش تدريجا مواضعى نزديک به مواضع لوپن اتخاذ کرده است و در حوزه هاى سنتى راست افراطى (مانند امنيت، شهرک ها، مهاجرت و ... ) ديدگاه هاى مشابه اى ابراز کرده و دراين ميان توانسته است نظر بسيارى از هوادارن اين جناح را جلب کند به گونه اى قريب به يک چهارم هواداران جبهه ملى اعلام کرده اند ممکن است در روز راى دادن نظر خود را تغيير داده و به سارکوزى راى دهند.

همچنين اخبارى که در روزهاى اخير منتشر شده از زمينه توافقى پنهانى ميان لوپن و سارکوزى درحمايت جبهه ملى از سارکوزى حکايت دارد. شايد در واکنش به همين تحرکات روزهاى پايانى انتخابات است که بسيارى از چهره هاى ميانه رو حزب سوسياليست که واقع بينانه صف آرايى هاى موجود را دنيال مى کنند خواستار ائتلافى زودرس در دور اول ميان خانم رويال با فرانسوا بايرو شده اند. در اين ميان مى توان به مقاله روز گذشته ميشل روکار، نخست وزير پيشين و از چهره هاى شناخته شده حزب سوسياليست فرانسه اشاره کرد. روکار در مقاله خود نسبت به صعود خانم رويال به دور دوم نگرانى خود را ابراز کرده و خواستار ايجاد اين ائتلاف در فرصت باقى مانده شده است. علاوه بر وى دومينيک اشتراوس کان، وزير امور اقتصادى پيشين فرانسه و ديگر چهره معروف سوسياليست ها نيز در سخنانى امروز اعلام کرد که بايد براى ايجاد جبهه اى ضد سارکوزى سريعا ائتلافى شکل گيرد.

در صورت تحقق چنين صف آرايى جديدى تقسيم بندى کلاسيک ميان جناح راست (راست گرايان و ميانه روهاى راست) و جناح چپ(سوسياليست ها، کمونيست ها، سبزها و چپ هاى افراطى) شکسته خواهد شد و شايد براى نخستين بار جبهه بندى تازه اى مرکب از سوسياليست ها، راست ميانه و سبزها از يکسو و راست کلاسيک و راست افراطى از سوى ديگر پديد خواهد آمد.

البته اين توافقات در مورد برنامه‌هاى انتخاباتى خواهد بود اما در عين حال مى تواند بسيارى از هواداران هر دو جناح را سردرگم سازد و بر شمار افراد مردد در هر دو جناح که در حال حاضر تعداد آنها چيزى حدود 40 درصد افراد واجد شرايط راى دادن است، بيافزايد.

در ميان 12 نامزدى که در  فرصت تبليغاتى شانس خود را براى کسب راى مردمى‌و راهى شدن به کاخ اليزه مى‌آزمايند نگاه غالب راى دهندگان به سمت مثلثى است که اضلا‌ع آن را سگولن رويال سوسياليست، نيکلا‌ سارکوزى راست‌گرا و ژان مارى لوپن از جناح افراطى راست ها تشکيل مى‌دهند. کارشناسان اعتقاد دارند در شرايط فعلى اگر حادثه‌اى غيرمنتظره و بى‌سابقه روى ندهد بعيد به نظر مى‌رسد که ساکن بعدى اليزه فردى غير از اين 3 تن باشد.

فرانسوى‌ها تا راى‌گيرى روزهای  پرالتهابی را پيش روى خواهند داشت که مى‌تواند سرنوشت يکى از تاثيرگذارترين کشورهاى عضو اتحاديه اروپا را روشن سازد. نگاهى به نقش سياستمداران فرانسوى در تحولا‌ت تاريخ کافى است تا نقش و جايگاه تفکر حاکم بر اين کشور و نگاه سياستمدارى که قرار است جانشين ژاک شيراک و  سلف او یعنی فرانسوا ميتران فقيد  شود، در تعاملا‌ت و تحولا‌ت جهانى مشخص شود.

پرسشى که اکنون جهانيان را با دلهره متوجه سرنوشت انتخابات پاريس کرده اين است که فرانسويان صاحب کدام رويکرد را انتخاب خواهند کرد؟ سگولن رويال سوسياليستى که خواهان ايفاى نقشى مستقل از آمريکا است، نيکلا‌ سارکوزى راست‌گرايى که به هماهنگى با انگليس و آمريکا مى‌انديشد و يا ژان مارى‌ لوپن افراطى که ترجيح مى‌دهد فرانسه را به جزيره‌اى منفرد و دور از دسترس ديگران تبديل کند؟


نظر شما :