سفیر اسرائیل در ایالات متحده:

ترکیه رهبران حماس و ایران را در آغوش دارد

۱۸ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۱:۳۱ کد : ۷۷۳۶ اروپا
«ترکیه رهبران حماس و ایران را در آغوش کشیده است.» این جمله‌ای است که سفیر اسرائیل درایالات متحده به زبان می‌آورد. این جمله در حالی از زبان مایکل اورن شنیده می‌شود که درست چند ساعت پیش از این اظهار نظر، رجب طیب اردوغان نخست وزیری ترکیه، تروریست بودن حماس را زیر سوال برده بود.
ترکیه رهبران حماس و ایران را در آغوش دارد
ديپلماسى ايرانى: "ترکیه رهبران حماس و ایران را در آغوش کشیده است." این جمله‌ای است که سفیر اسرائیل درایالات متحده به زبان می‌آورد. این جمله در حالی از زبان مایکل اورن شنیده می‌شود که درست چند ساعت پیش از این اظهار نظر، رجب طیب اردوغان نخست وزیری ترکیه، تروریست بودن حماس را زیر سوال برده بود.

مایکل اورن در این خصوص گفت: آنکارا رهبران تهران و حماس را در آغوش کشیده است. رهبرانی که همگی از نابودی اسرائیل در چشم بر هم زدنی سخن می‌گویند. سیاست ما در برابر ترکیه هیچ تغییر نکرده است اما سیاست‌های آنکارا چرخش 180 درجه‌ای داشته است.
 
ترکیه تحت لوای دولتی جید و اسلام‌گرا هر روز از غرب فاصله می‌گیرد. تنش در رابطه میان تل آویو و آنکارا بحث امروز و دیروز نیست. از زمان حمله اسرائیل به غزه، رجب طیب اردوغان تریبون را در دست گرفته و اسرائیل را به حرکت‌های تند و تیز و خلاف قانون علیه ساکنان غزه متهم می‌کند.
 
ظرف چند ماه اخیر ترکیه یک بار سفیر خود را در تل آویو به واسطه رفتار توهین‌آمیز اسرائیلی‌ها تغییر داده و چند روز پیش هم سفیر تازه نفس خود را از تل‌آویو فراخواند . مایکل اورن ضمن رد تمایل اسرائیل برای قطع رابطه با ترکیه گفت: ما خواهان تنش بیشتر در روابط دو جانبه نیستیم.
 
ترکیه در منطقه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. او در گذشته دوستی قابل اعتماد برای ما بوده است.
 
اردوغان ساعاتی پیش از این اظهارنظر در جمع معترضان به حمله اسرائیل به فعالان صلح گفته بود: حماس گروهی تروریستی نیست بلکه جنبش مقاومتی است که برای رهایی فلسطینی‌ها می‌جنگد: حماس برنده آخرین انتخابات قانونی در فلسطین است و برای آزادی سرزمین مادری‌اش می‌جنگد.
 
اردوغان با توسل به لحنی تند و تیز در این باره گفته بود: شما همواره از دموکراسی سخن می‌گوئید. اما هرگز به حماس در جامه برنده انتخاباتی دموکرات و سالم اجازه نفس کشیدن ندادید. این چگونه دموکراسی است؟

نظر شما :