اروپایی‌ها کاسه داغ‌تر از آش شدند؟

۲۴ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۱۰ کد : ۷۸۰۱ اروپا
شورای امنیت چهارشنبه گذشته با موفقیت چهارمین دور از تحریم‌ها علیه ایران را به تصویب رساند. تصویب این دور از قطعنامه در حقیقت آغاز مجدد بازی بود. اکنون ایرانی‌ها از کاهش همکاری با آژانس سخن می‌گویند و همزمان در قاره سبز نیز متحدان امریکا تبدیل به کاسه‌های داغ‌تر از آش شدند.
اروپایی‌ها کاسه داغ‌تر از آش شدند؟
دیپلماسی ایرانی: شورای امنیت چهارشنبه گذشته با موفقیت چهارمین دور از تحریم‌ها علیه ایران را به تصویب رساند. تصویب این دور از قطعنامه در حقیقت آغاز مجدد بازی بود. اکنون ایرانی‌ها از کاهش همکاری با آژانس سخن می‌گویند و همزمان در قاره سبز نیز متحدان امریکا تبدیل به کاسه‌های داغ‌تر از آش شدند.

در شرایطی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیری رژیم اسرائیل بیست و چهار ساعت پیش خواهان تشدید تحریم‌های ایران توسط اروپا در خارج از چهارچوب قطعنامه جدید شده بود، وزیر امور خارجه فرانسه به نوعی با اهنگ این درخواست خوش می رقصد. برنارد کوشنر در تازه‌ترین اظهارنظر خود از جانب بریتانیا، آلمان، ایتالیا و دانمارک وعده می‌دهد که تحریم‌های ایران به زودی توسط اروپا تشدید می‌شود.
تا بیست و ششمین روز از ماه جولای اروپایی‌ها بسته تحریمی قاره سبز را تهیه می‌کنند.

گفته می‌شود که تلاش‌ها برای تدوین این بسته جدید از همین هفته آغاز خواهد شد. کارشناسان مسائل ایران اعتقاد دارند که ایالات متحده برای به دست آوردن دل روسیه و چین اقدام به تعدیل تحریم‌هایی کرده بود که قرار است از مجرای شورای امنیت عبور کنند. اکنون اروپایی‌ها مسیری فرعی را طی می‌کنند و به دنبال تنگ‌تر کردن حلقه به دور ایران هستند. بر اساس تحریم‌های مد نظر اروپایی‌ها، هرگونه سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در بخش انرژی ایران و برعکس ممنوع می‌شود.

همزمان کشتی‌های ایرانی نمی‌توانند مانند گذشته در بنادر اروپایی رفت و آمد داشته باشند. امروز وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزمبورگ دور هم جمع می‌شوند تا با محوریت بحث حمله اسرائیل به ناوگان آزادی، موضعی واحد اتخاذ کنند. البته تنها بحث فلسطین نیست که مقام‌های اروپایی را دور هم جمع می‌کند و قرار است که پرونده هسته‌ای ایران نیز یکی از گزینه‌های قرار گرفته روی میز باشد. اروپایی‌ها برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران به تمامی بیست و هفت رای در اختیار اعضا نیاز دارند.


وزیر امور خارجه فرانسه از نخستین افرادی بود که به نمایندگی از جانب کشورش، بریتانیا، آلمان، ایتالیا و دانمارک موافقت خود را با تشدید تحریم‌های ایران از مجرای اتحادیه اروپا اعلام کرد. بر اساس این بسته تحریمی، فعالیت‌های مالی ایران در بانک‌های اروپایی نیز به شدت زیر سوال خواهد رفت.

همزمان اعطای ویزا به چهره‌های نظامی ایران که در ماجرای هسته‌ای نیز نقش دارند با محدودیت‌هایی همراه خواهد بود. با این همه گفته می‌شود که سوئد از اصلی‌ترین مخالفان تشدید این تحریم‌ها است.  وزیر امور خارجه سوئد تاکنون بارها اعلام کرده است که دولتش هرگز با استراتژی تشدید تحریم‌ها علیه ایران کنار نخواهد آمد.

نظر شما :