اوضاع امنيتى افغانستان بدتر از هر سال

۳۱ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۰:۲۸ کد : ۷۸۴۵ آسیا و آفریقا
در گزارشی که روز شنبه (۱۹ ژوئن) توسط بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شد، اعلام شده که اوضاع امنیتی در افغانستان به نسبت سال گذشته به شدت بدتر شده است.
اوضاع امنيتى افغانستان بدتر از هر سال

دیپلماسی ایرانی: در گزارشی که روز شنبه (۱۹ ژوئن) توسط بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شد، اعلام شده که اوضاع امنیتی در افغانستان به نسبت سال گذشته به شدت بدتر شده است.

در گزارش سازمان ملل متحد در مورد اوضاع امنیتی در افغانستان آمده است که در چهارماه اول سال جاری میلادی، شمار پرتاب بمب به خیابان‌های این کشور به نسبت سال گذشته ۹۴ درصد افزایش داشته است. در این گزارش همچنین آمده است که کشتن ماموران دولتی نیز در همین زمان به نسبت سال گذشته تا ۴۵ درصد افزایش یافته است. در این دوره زمانی، در هر هفته به طور متوسط سه سوءقصد انتحاری در افغانستان انجام شده‌ و نیمی از این سوءقصدهای انتحاری در جنوب این کشور بوده که مناطقی با اکثریت قوم پشتون هستند.

گزارش سازمان ملل متحد البته بر این نکته نیز تاکید می‌مکند که شرایط نابسامان امنیتی و افزایش پرتاب بمب در افغانستان در چهار ماه اول سال جاری میلادی در ارتباط مستقیم با حمله وسیع نیروهای جهانی و ارتش افغانستان به نیروهای طالبان در جنوب این کشور است.

در گزارش سازمان ملل متحد در مورد اوضاع امنیتی افغانستان نکات قابل تاملی نیز به چشم می‌خورد. یکی از این نکات سعی دولت افغانستان در نزدیکی و گفت‌و‌گو با طالبان است. این در حالی‌ست که سازمان ملل متحد همکاری‌های تنگاتنگی با دولت افغانستان دارد تا انتخابات مجلس نمایندگان این کشور در ماه سپتامبر آینده به خوبی برگزار شود.

گزارش سازمان ملل متحد با دیدگاه وزارت دفاع امریکا در مورد افغانستان در تضاد است که معتقد است اوضاع در این کشور اگرچه با کندی، اما به طور مداوم رو به بهبود می‌رود.

یوزف بولتس، سخنگوی ناتو در افغانستان نیز در ارتباط با گزارش سازمان ملل متحد اعلام کرد که پیشرفت‌هایی در زمینه بهبود وضعیت امنیتی در افغانستان حاصل شده است. یوزف بولتس اظهار داشت که در ۱۲ هفته گذشته شمار کشته‌شدگان غیرنظامی بر اثر حمله نیروهای جهانی مستقر در افغانستان به نسبت یک سال پیش تا ۴/۴۴ درصد کاهش یافته است.

سخنگوی ناتو در افغانستان در ادامه گفت: «اگرچه هنوز نبردهای سختی پیش روست، اما ورق برگشته و شرایط تغییر یافته‌ و نیروهای ناتو با همکاری نیروهای دولت افغانستان بهتر از سابق متوجه می‌شوند که مسئول حمله به نیروهای دولتی و خارجی چه کسانی بوده‌اند.»


نظر شما :