دور خیز کنگره امریکا برای تحریم‌ها

۰۲ تیر ۱۳۸۹ | ۱۵:۳۴ کد : ۷۸۵۸ آمریکا
کنگره ایالات متحده خود را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران مهیا می‌کند. این بار بسته تحریمی‌ در کنگره در حال تصویب است که بر اساس آن معامله‌های بانکی و بسیاری از فعالیت‌های صنعتی این کشور محدود می‌شود.
دور خیز کنگره امریکا برای تحریم‌ها
کنگره ایالات متحده خود را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران مهیا می‌کند. این بار بسته تحریمی‌ در کنگره در حال تصویب است که بر اساس آن معامله‌های بانکی و بسیاری از فعالیت‌های صنعتی این کشور محدود می‌شود. فایننشال تایمز در این خصوص می‌نویسد: بانک‌های بین‌المللی و گروه‌های صنعتی از بخش‌هایی هستند که از این تحریم‌ها آسیب می‌بینند. کنگره ایالات متحده حرکت فردی را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران آغاز کرده است. در بسته تحریمی ‌کنگره آن دست از تحریم‌ها که به دلیل مخالفت چین و روسیه در قالب چهارمین قطعنامه قرار نگرفتند، اعمال خواهند شد. در کنگره ایالات متحده تندروهایی از طیف جمهوری‌خواه و منتقدانی از دموکرات‌ها حضور دارند که سیاست‌های تقابلی اوباما در برابر ایران را کافی نمی‌دانند و به دنبال تنگ‌تر کردن حلقه محاصره هستند.

هم زمان با ادامه بحث‌ها در خصوص متن نهایی این بسته تحریمی‌، اعضا کنگره که ابتدا درخواست تحریم سوختی ایران را مطرح کرده بودند، اندک اندک از این حرف و حدیث‌ها فراتر می‌روند.

در حال حاضر در کنگره سخن از تحریم‌هایی جدی‌تر به میان آمده است. یکی از نمایندگان کنگره در این خصوص می‌گوید: کنگره طرح تحریم سوختی ایران را فراموش نکرده است اما به دنبال تحریم‌هایی است که بانک‌های خارجی را از تجارت با ایران دور نگاه دارد. این جنس از تحریم‌ها هستند که می‌توانند اصلی‌ترین بخش از این بسته تحریمی‌ کنگره باشند. 

در چهارمین دور از قطعنامه که در شورای امنیت به تصویب رسید برای کشورها و کمپانی‌هایی که تحریم‌ها را رعایت نکنند، هیچ گونه مجازاتی در نظر گرفته نشد. نمایندگان کنگره اما به دنبال راهکاری هستند که بتوانند برای این کمپانی‌ها نیز مجازات‌هایی لحاظ کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ نیز در زمره این تحریم‌های سفت و سخت قرار خواهد گرفت. ایالات متحده 16 بانک ایرانی را در لیست بانک‌هایی که با فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ارتباط هستند، قرار داده است.

امریکایی‌ها ادعا می‌کنند که حداقل یک سوم از اقتصاد ایران در دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌است. تاکنون لابی ایالات متحده بر اروپا بسیاری از کمپانی‌ها را وادار به متوقف کردن معامله‌های تجاری خود با ایران کرده است. البته تلاش‌های همین لابی در خاورمیانه و آسیا شرقی چندان تاثیر گذار نبوده است. تحریم‌های مدنظر نمایندگان کنگره فعالیت بسیاری از کمپانی‌های حاضر در این کشور و یا کمپانی‌های واسطه میان واشنگتن و تهران را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تنبیه کمپانی‌هایی که با ایران وارد معامله شوند می‌تواند کارآیی این تحریم‌ها را زیر سوال ببرد و البته به ضرر ایالات متحده نیز است. اعضای کنگره تاکید می‌کنند که تا پیش از چهارم جولای متن نهایی و به توافق رسیده نمایندگان اعلام خواهد شد.   

نظر شما :