جدیدترین موضع‌گیری اسلام آباد در قبال واشنگتن

پاکستان تابع تحریم‌های یکجانبه امریکا نیست

۰۳ تیر ۱۳۸۹ | ۰۱:۴۷ کد : ۷۸۶۴ آسیا و آفریقا
رست در روزهایی که پاکستانی‌ها سرگرم تهیه مقدمات قرارداد انتقال گاز از ایران به این کشور هستند، ریچارد‌هالبروک نماینده ایالات متحده در آسیا میانه از راه می‌رسد و از پاکستانی‌ها می‌خواهد تا موعد مقرر از عملی کردن مفاد این قرارداد چند میلیون دلاری سرباز بزنند.
پاکستان تابع تحریم‌های یکجانبه امریکا نیست
ديپلماسى ايرانى: مشاجره میان پاکستان و ایالات متحده بر سر قرارداد خط لوله صلح اسلام آباد- تهران بالا گرفته است. درست در روزهایی که پاکستانی‌ها سرگرم تهیه مقدمات قرارداد انتقال گاز از ایران به این کشور هستند، ریچارد‌هالبروک نماینده ایالات متحده در آسیا میانه از راه می‌رسد و از پاکستانی‌ها می‌خواهد تا موعد مقرر از عملی کردن مفاد این قرارداد چند میلیون دلاری سرباز بزنند.
 
‌هالبروک در توجیه این درخواست بحث تصویب تحریم‌های جدید علیه تهران در کنگره ایالات متحده را مطرح می‌کند. بیست و چهار ساعت پس از این درخواست محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در اظهاراتی دوپهلو ادعا می‌کند که کشورش به ادامه این قرارداد با ایران متمایل است اما به تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی در خصوص تحریم ایران نیز احترام می‌گذارد.
 
در جریان این موضع‌گیری‌های مبهم یوسف رصا گیلانی نخست‌وزیری پاکستان از راه می‌رسد و باز سناریویی جدید را مطرح می‌کند. گیلانی به صراحت اعلام می‌کند که اسلام آباد تنها به تحریم‌هایی پایبند است که از کانال شورای امنیت عبور کرده باشد و دلیلی برای تبعیت از تحریم‌هایی که در کنگره ایالات متحده اعمال می‌شود، نمی‌بیند.
 
واشنگتن هنگام رای‌گیری در شورای امنیت علیه ایران وادار شد برای کاستن از حجم مخالفت‌های چین و روسیه تحریم‌ها را تعدیل کند. کنگره امریکا اما به دنبال تصویب تحریم‌هایی است که به قول سناتورهای جمهوری‌خواه نفس‌گیر باشد. تحریم بخش انرژی ایران از اصلی‌ترین مطالبه‌های مطرح شده از جانب نمایندگان کنگره و سناتورهای سنا است. امریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که تحریم‌های یکجانبه از سوی این کشور در نهایت منجر به انزوای ایران نخواهد شد.
 
گیلانی در تازه‌ترین موضع‌گیری از جانب دولت تاکید کرد که تنها زمانی قرارداد خط لوله گاز با ایران را مورد بازنگری قرار خواهد داد که این قرارداد تحریم‌های بین‌المللی را زیر سوال ببرد. پیش از این اظهارنظر صریح ، برخی رسانه‌ها به نقل از گیلانی اعلام کرده بودند که نخست‌وزیری پاکستان با پیشنهاد‌ هالبروک موافقت کرده است که گیلانی این ادعا را تکذیب کرد. ایالات متحده همچنان خواهان توقف غنی سازی اورانیوم در ایران است. غنی سازی اورانیوم پروسه‌ای‌ست که به قول امریکایی‌ها می‌تواند در بازده زمانی کوتاه‌مدت ایرانی‌ها را به بمب هسته‌ای مجهز کند.
 
تهران با رد این ادعا تاکید دارد که تنها به دنبال استفاده از این تکنولوژی برای مصارف صلح آمیز است.
 
قرارداد گازی میان ایران و پاکستان ارزشی بالغ بر هفت میلیارد دلار دارد. بسیاری از کارشناسان ادعا می‌کنند که عدم همراهی پاکستان با ایالات متحده در این تحریم‌ها به کاهش کمک‌های واشنگتن به اسلام آباد منتهی خواهد شد.

نظر شما :