سرنوشت ژنرال در دستان اوباما

۰۲ تیر ۱۳۸۹ | ۱۸:۰۹ کد : ۷۸۶۵ آمریکا
ژنرال استنلی مک‌کریستال که با ورود اوباما به کاخ سفید به سزار دموکرات‌ها در افغانستان تبدیل شد، در یک مصاحبه مطبوعاتی جو بایدن دست راست رئیس جمهوری امریکا را به باد انتقاد گرفت.
سرنوشت ژنرال در دستان اوباما

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده، ژنرال مک‌کریستال را احظار کرده است. دردسرهای افغانستان و افزایش فعالیت شبه نظامیان اندک اندک کابینه باراک اوباما را به دو پاره تقسیم کرد. ژنرال استنلی مک‌کریستال که با ورود اوباما به کاخ سفید به سزار دموکرات‌ها در افغانستان تبدیل شد، در یک مصاحبه مطبوعاتی جو بایدن دست راست رئیس جمهوری امریکا را به باد انتقاد گرفت. رسانه‌ای شدن این انتقادها کافی بود تا باراک، مک کریستال را به حضور فرابخواند. این دومین بار است که مک کریستال در ملاعام به قول امریکایی ها منفعت ملی را چوب حراج می‌زند و از هموطنان خود انتقاد می‌کند. نخستین بار هم اوباما از مک کریستال به واسطه اظهار نظر بی‌پرده در خصوص اوضاع اسف بار در افغانستان انتقاد کرده بود.

مک کریستال از افغانستان به واشنگتن آمده است تا بار دیگر از زبان مافوق خود تذکر بشنود. البته گمانه‌زنی‌ها حاکی از احتمال اخراج این ژنرال کهنه کار است. مصاحبه با مجله رولینگ استون دردسری شد برای مک‌کریستال که شاید آتش فتنه آن تنها با کناره‌گیری او خاموش شود. اوباما تا پیش از دیدار با مک‌کریستال تنها به گفتن این جملات اکتفا کرد که وی در خصوص همراهان خود در کابینه " قضاوت نادرستی " داشته است. البته آقای رئیس جمهور احتمال اخراج مک‌کریستال را رد هم نکرد.

اوباما در حالی که اعضای کابینه‌اش در یمین و یسار ایستاده بودند، گفت: فکر مى‌کنم مشخص است که در اين مقاله ژنرال ما  و تيمش قضاوت ضعيفى داشتند، اما من مى‌خواهم به طور مستقيم قبل از هر گونه تصميم‌گيرى نهايى، براى اطمينان با وى صحبت کنم.

مک‌کريستال در این گفتگو  با مورد تمسخر قرار دادن جو بايدن و  جيم جونز، مشاور امنيت ملى رئيس جمهور آمريکا را يک "دلقک" خطاب کرده و گفت که در اولين ديدارش با اوباما مايوس شده است.

مک‌کريستال همچنين شخص ريچارد هالبروک فرستاده ويژه آمريکا در افغانستان و پاکستان را مورد تمسخر قرار داده و مى‌گويد که احساس مى‌کند از سوى کارل ايکنبرى، سفير آمريکا در افغانستان، مورد خيانت قرار گرفته است، زيرا وى با استراتژى جنگى وى مخالفت کرده است.

برخی رسانه‌های امریکایی ادعا می‌کنند که مک‌کریستال قبل از رسيدن به واشنگتن استعفاى خود را ارائه داده است. باراک اوباما در حال حاضر بر سر دو راهی عجیبی قرار گرفته است: اخراج مک‌کریستال اوضاع را در افغانستان پیچیده‌تر از پیش می‌کند. همزمان ابقای او در این پست نیز نادیده گرفتن اظهارنظرهای تند و تیز یک ژنرال به مافوقش است.

رابرت گيبس، سخنگوى کاخ سفيد، در این خصوص می‌گوید: ژنرال مک‌کريستال شجاعانه براى اين کشور براى مدت زيادى جنگيده است. هيچ کس نمى‌تواند و نبايد اين مساله را ناديده بگيرد و ناديده نخواهد گرفت، اما مشخصا اشتباه زيادى در قضاوت از سوى وى صورت گرفته است که وى بايد در مورد آن پاسخگو باشد.

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا نيز در بيانيه‌اى اظهار کرد:‌ من ژنرال مک‌کريستال را به واشنگتن اظهار کرده‌ام تا به طور رودرو با وى صحبت کنم. معتقدم که ژنرال مک کريستال اشتباه قابل توجهى مرتکب شده است و در اين مورد قضاوت ضعيفى داشته است.

در شرايطى که آينده کارى ژنرال مک‌کريستال مبهم به نظر مى‌رسد، گمانه‌زنى‌ها درباره جانشين وى به نام ژنرال جيمز ماتيس که يک تفنگدار دريايى معروف به تخصص در جنگ با شبه نظاميان است در صدر فهرست کانديداهاى احتمالى جانشينى وى قرار دارد. قانون‌گذاران در کنگره آمريکا اظهارات ژنرال مک‌کريستال‌ را محکوم کرده و دردسر ساز خوانده‌اند، اما بيشتر هم‌حزبى‌هاى اوباما در جناح دموکرات خواستار ابقای مک کريستال شده‌اند.

در این میان حامد کرازى، رئيس جمهور افغانستان نیز به کمک مک‌کریستال آمده و با حمایت از او ابراز اميدوارى کرده که وى اخراج نشود. آندرس فوگ راسموسن، دبير کل ناتو نيز  به جمع حامیان  مک‌کريستال پیوسته است.


نظر شما :