ایران، محور گفتگوها در نشست گروه هشت

۰۶ تیر ۱۳۸۹ | ۱۹:۰۷ کد : ۷۸۷۸ آمریکا
کره شمالی و ایران در راس برنامه‌های کاری گروه جی هشت قرار گرفتند. سران هشت کشور صنعتی جهان در تورنتو کانادا دور هم جمع شدند تا از دغدغه‌های بین‌المللی خود سخن بگویند. کره شمالی این روزها با اتهام غرق کردن کشتی کره جنوبی روبه رو است. تهران نیز قریب به دو هفته پیش با بسته تحریمی جدید از سوی شورای امنیت سازمان ملل روبه رو شد.
ایران، محور گفتگوها در نشست گروه هشت

دیپلماسی ایرانی: کره شمالی و ایران در راس برنامه‌های کاری گروه جی هشت قرار گرفتند. سران هشت کشور صنعتی جهان در تورنتو کانادا دور هم جمع شدند تا از دغدغه‌های بین‌المللی خود سخن بگویند.

کره شمالی این روزها با اتهام غرق کردن کشتی کره جنوبی روبه رو است. تهران نیز قریب به دو هفته پیش با بسته تحریمی جدید از سوی شورای امنیت سازمان ملل روبه رو شد. در شرایطی که برخورداری کره شمالی از تسلیحات هسته‌ای دست جهانیان را برای استفاده از گزینه نظامی علیه این کشور بسته است باراک اوباما به  صراحت اعلام کرد که دولتش نمی‌تواند با برخوردهای خارج از عرف دیپلماتیک کره شمالی کنار بیاید.

سران هشت کشور صنعتی در حالی در بیانیه خود باز ایران را محکوم می‌کنند که اتحادیه اروپا و کنگره ایالات متحده به شکل جداگانه برنامه تحریم‌های جدید ایران را دنبال می‌کنند. نخست وزیری کانادا استفان هارپر که میزبانی این نشست را بر عهده داشت در این خصوص می‌گوید: دولت‌های ایران و کره شمالی با هدف تهدید همسایگان خود به تسلیحات هسته‌ای دست یافته‌اند. جهان باید به رهبران این کشورها نشان دهد که هزینه‌ای که این تسلیحات بر دست آنها می‌گذارد تنها هزینه ساخت و ساز و تکثیر نیست. بلکه در بعد بین‌الملل نیز این کشورها باید هزینه تخظی خود را پرداخت کنند.

سران هشت کشور صنعتی جهان در حالی تاکید دارند که تهران همچنان به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است که ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را صلح‌آمیز می‌خوانند. ثروتمندترین کشورهای جهان که در قالب نشست گروه هشت دور هم جمع می‌شوند شامل بریتانیا، کانادا، فرانسه، المان و ایتالیا نیز هستند. نمایندگان این کشورها در تورنتو کانادا خواهان تعهد جامعه جهانی به مفاد تحریم‌های ایران شدند. در بیانیه نهایی این نشست نیز ادعا شده است که ایرانی‌ها همچنان به دنبال تسلیحات هسته‌ای هستند: ما به شدت نگران تلاش‌های ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای هستیم. ایرانی‌ها بدون توجه به اعتراض‌های ما همچنان به غنی سازی اورانیوم ادامه می‌دهند.    


نظر شما :