رئیس سيا: در افغانستان کم آورده ايم

۰۸ تیر ۱۳۸۹ | ۰۳:۰۸ کد : ۷۸۹۰ آسیا و آفریقا
در سال جاری میلادی در مجموع حدود ۳۱۰ سرباز نیروهای بین‌المللی در افغانستان جان باخته‌اند. افزایش تلفات نیروهای امریکایی در افغانستان باعث شکایت رئیس سازمان سیا شده به گونه‌ای که او به وجود مشکلات عدیده در افغانستان اذعان کرده است.
رئیس سيا: در افغانستان کم آورده ايم
دیپلماسی ایرانی: بر اثر انفجار یک بمب چهار سرباز نروژی در افغانستان کشته شدند. در سال جاری میلادی در مجموع حدود ۳۱۰ سرباز نیروهای بین‌المللی در افغانستان جان باخته‌اند. افزایش تلفات نیروهای امریکایی در افغانستان باعث شکایت رئیس سازمان سیا شده به گونه‌ای که او به وجود مشکلات عدیده در افغانستان اذعان کرده است.
 
در یک حمله تروریستی به نیروهای آیساف در منطقه فاریاب در شمال افغانستان، چهار سرباز نروژی در روز یکشنبه (۲۷ ژوئن) کشته شدند. به گفته سخنگوی نیروهای نظامی نروژ در افغانستان، این سربازان بر اثر انفجار بمبی جان باختند که در کنار جاده کار گذاشته شده بود.

این بزرگترین تلفات ارتش نروژ از آغاز جنگ در افغانستان به شمار می‌آید. بنا به گزارش‌های رسیده، یک سرباز دیگر از نیروهای بین‌المللی نیز در جنوب افغانستان در زد و خورد با شورشیان کشته شده است. ینز ستولتنبرگ، نخست‌وزیر نروژ، در اسلو اعلام کرد که خبر کشته‌شدن سربازان این کشور دردی ژرف بر جای نهاده است. دولت نروژ برای احترام به این قربانیان در کشور عزای عمومی اعلام کرد. گرته فارمو، وزیر دفاع نروژ نیز این حمله را ضربه‌ای سخت بر ارتش این کشور خواند.

به گفته وی، این قربانیان یاد‌آور خطراتی هستند که ارتش نروژ روزانه در افغانستان با آنها مواجه است. نروژ با داشتن حدود ۵۰۰ سرباز در نیروهای بین‌المللی آیساف، در ماموریت افغانستان مشارکت دارد. اغلب سربازان نروژی در کابل و شمال افغانستان مستقر هستند.

 در روزهای گذشته نیز شش سرباز ناتو در افغانستان کشته شده بودند. در مجموع در ماه ژوئن امسال حدود یک‌صد سرباز نیروهای بین‌المللی جان باخته‌اند. این ماه یکی از خونین‌ترین ماه‌ها برای سربازان آیساف در افغانستان به شمار می‌آید. در شش ماه نخست سال جاری ۳۱۰ سرباز آیساف کشته شده‌اند.
 
این تعداد در سال ۲۰۰۹ بالغ بر ۵۲۰ نفر بوده است. لئون پانتا، رئیس سازمان امنیت امریکا (سیا)، نیز به مشکلات نیروهای بین‌المللی در افغانستان اعتراف کرد. به گفته پانتا، پیشرفت‌هایی در ماموریت افغانستان به چشم می‌خورد، اما تا کنون این ماموریت کندتر و سخت‌تر از پیش‌بینی‌های گذشته جریان داشته است.

 پانتا در گفت‌وگویی با یک شبکه تلویزیونی در امریکا در روز یکشنبه (۲۷ ژوئن) به برخی از این مشکلات اشاره کرد. رئیس سازمان سیا ساختار قبیله‌ای، ناتوانی در رهبری دولت، فساد اداری، قاچاق مواد مخدر و ادامه شورش افراط‌گریان طالبان را از جمله مشکلات کنونی در افغانستان دانست.
 
پانتا گفت: «پرسش مهم در شرایط کنونی این است که آیا نیروهای افغانی حاضر به پذیرش مسئولیت برای تامین امنیت در کشور خود هستند؟» پانتا همچنین به افزایش عملیات قهر‌آمیز از سوی ستیزه‌جویان طالبان علیه نیروهای بین‌المللی اشاره کرد. وی یکی از وظایف اصلی امریکا در افغانستان را مبارزه با شبکه تروریستی القاعده خواند. بنا به ارزیابی سازمان سیا، القاعده به شدت در افغانستان تضعیف شده است.
 
پانتا گفت : «در حال حاضر حدود ۵۰ تا ۱۰۰ عضو القاعده و شاید هم کمتر در افغانستان حضور دارند.» به گفته رئیس سیا، اغلب جنگجویان القاعده، همچون اسامه بن لادن، رهبر این شبکه تروریستی، در مناطق مرزی میان پاکستان و افغانستان به سر می‌برند. پانتا همچنین گفت: «قبایل این مناطق با حمایت از بن لادن و مخفی ساختن وی امکان دستگیری رهبر القاعده را بسیار دشوار ساخته‌اند.»

نظر شما :