ایران 800 میلیون دلار به روسیه ضرر وارد می‌کند

۱۴ تیر ۱۳۸۹ | ۲۰:۵۷ کد : ۷۹۵۸ آسیا و آفریقا
یک روزنامه روس نیز در تازه‌ترین گزارش خود تاکید کرد که روسیه با از دست دادن توافقنامه نظامی ‌با ایران در حقیقت 800 میلیون دلار به خود ضرر وارد می‌کند.
ایران 800 میلیون دلار به روسیه ضرر وارد می‌کند

روسیه همچنان از تحویل دادن موشک‌های هوایی اس سیصد به تهران خودداری می‌کند. هنوز یک ماه از تصویب تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت نگذشته است که روس‌ها توافقنامه‌های نظامی ‌با ایران را که پیش از این تاریخ نیز به تصویب رسیده و امضا شده بود را هم فراموش کردند. روسیه و چین دو کشوری بودند که در کمال ناباوری پس از مخالفت‌های اولیه سرانجام موافقت خود را با تحریم‌ها علیه ایران آن هم از کانال شورای امنیت اعلام کردند. در روزهای پس از تحریم اما روس‌ها در تابعیت از غرب دست چین را هم از پشت بستند. ولادیمیر پوتین نخست وزیری روسیه در فرانسه به صراحت اعلام کرد که موشک‌های اس سیصد را به ایران تحویل نخواهد داد. همین اشارت کافی بود تا ایرانی‌ها به خشم امده و درخواست غرامت کنند.

یک روزنامه روس نیز در تازه‌ترین گزارش خود تاکید کرد که روسیه با از دست دادن توافقنامه نظامی ‌با ایران در حقیقت 800 میلیون دلار به خود ضرر وارد می‌کند.

این روزنامه روسی به صراحت اعلام می‌کند که در شرایطی که روسیه از توافق هسته‌ای خود با ایرانی‌ها روگردان شود، بی شک نوبت به چینی‌ها خواهد رسید. روسیه پس از تصویب قطعنامه چهارم علیه ایران در شورای امنیت در نهمین روز از ماه ژوئن اعلام کرد که تحویل موشک‌های اس سیصد به ایران را به تعویق خواهد انداخت. بر اساس این تحریم‌ها کنترل‌ها بر مسائل مالی و تحریم‌های کالاهای ایرانی افزایش می‌یابد. روسیه و ایران بر اساس قرارداد سال 2007 میلادی، اقدام به خرید و فروش موشک‌های اس سیصد کردند. روسیه از آن زمان تا کنون مشکلات فنی را دلیل این تعلل دانسته و این در حالی‌ست که امریکا این کشور را برای عدم تعهد به این قرارداد تحت فشار قرار داده است. اسرائیل نیز از جناحی دیگر روسیه را برای عدم تحویل این موشک‌ها به ایران تحت فشار گذاشته است. تهران به دنبال دستیابی به این موشک‌ها برای حفاظت از نیروگاه‌های هسته‌ای خود در برابر حملات احتمالی است. ایران در حال حاضر موشک‌هایی حتی شبیه به اس سیصد را نیز در چنته ندارد. این موشک‌ها توان هدف قرار دادن چندین مورد با برد حداقل 100 مایل را دارا هستند. جنگنده‌های اسرائیلی در حال حاضر می‌توانند خاک ایران را بدون اندک دردسری هدف قرار دهند. استقرار موشک‌های اس سیصد در مسیر این جنگنده‌ها اما کار را برای اسرائیلی‌ها نیز سخت و غیرممکن می‌کند. روسیه که همواره از تامین کنندگان تسلیحات مورد نیاز ایران بوده است برای به پایان رساندن قرارداد خود در نیروگاه بوشهر نیز فشارهای بین‌المللی بسیاری را تحمل کرد. موافقت با قطعنامه 1929 اما ظاهرا فصل الختام این همکاری‌ها بود. منابع اطلاعاتی ایالات متحده ادعا می‌کنند که روسیه در کنار چین و کره شمالی به بالا رفتن توان نظامی‌ ایران در صنعت هوا و فضا و موشک سازی کمک‌های بسیاری کرده است. در شرایطی که روسیه از عملی کردن این قرارداد سرباز زند، باید از خیر مبلغ 800 میلیون دلار قید شده در این قرارداد بگذرد و البته 400 میلیون دلار نیز در مقام غرامت پرداخت کند. همزمان ممانعت ایران از خرید تسلیحات از روسیه نیز رقمی ‌میان 300 تا 500 میلیون دلار به روس‌ها زیان مالی وارد خواهد کرد. ایرانی‌ها ماه گذشته اعلام کردند که به زودی خلبان‌های روسی را مرخص خواهند کرد چرا که این کشور در حال حاضر خلبان‌های حرفه‌ای و کارکشته به اندازه کافی داشته و نیازی به خلبان‌های روس ندارد. کارشناسان اقتصادی روسیه تاکید دارند که رویگرداندن ایران از این کشور می‌تواند زیان مالی فراوانی به روسیه وارد کند.  
 


نظر شما :