احمدی نژاد و عبدالله گل در نشست سران گروه دی 8 شرکت می‌کنند

۱۶ تیر ۱۳۸۹ | ۱۶:۲۲ کد : ۷۹۷۶ آسیا و آفریقا
اجلاس وزیران خارجه کشورهای گروه دی هشت امروز در نیجریه برگزار خواهد شد. متکی برای شرکت در این اجلاس دیروز تهران را به مقصد ابوجا ترک کرد. وزیران خارجه هشت کشور درحال توسعه از امروز نشست خود را برای مذاکره درمورد بیانیه نهایی این گروه آغاز می‌کنند.
احمدی نژاد و عبدالله گل در نشست سران گروه دی 8 شرکت می‌کنند

دیپلماسی ایرانی: اجلاس وزیران خارجه کشورهای گروه دی هشت امروز در نیجریه برگزار خواهد شد. متکی برای شرکت در این اجلاس دیروز تهران را به مقصد ابوجا ترک کرد. وزیران خارجه هشت کشور درحال توسعه از امروز نشست خود را برای مذاکره درمورد بیانیه نهایی این گروه آغاز می‌کنند.

مارتین اوهومویبهی، مسئول دائمی امور خارجی نیجریه درباره دستور کار این نشست گفت که کشورش برای ارتقای تجارت بین اعضای گروه تا سطح 10 الی 15 درصد بین سالهای 2008 و 2018 تلاش خواهد کرد. وی افزود اگرچه این نقشه راه ممکن است جاه‌طلبانه به نظر آید، اما ما معتقدیم که با اراده سیاسی کافی، به اهدافی که برای خود تعیین کرده‌ایم دست خواهیم یافت. در دستور کار این نشست همچنین اتخاذ تدابیری برای تسهیل صدور ویزا برای اتباع کشورهای عضو قرار دارد.

هفتمین نشست سران گروه دی هشت هم پنج شنبه در نیجریه آغاز خواهد شد. احمدی نژاد و عبدالله گل روسای جمهور ایران و ترکیه در این نشست حضور خواهند یافت و دیگر اعضا در سطح نخست وزیر یا وزیر در این اجلاس شرکت خواهند کرد. نشست سران گروه دی هشت هر دوسال یک بار برگزار می‌شود.

نشست سران گروه دی هشت در این دوره برای ایران از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که این نشست به میزبانی نیجریه برگزار خواهد شد. این کشور در حال حاضر ریاست شورای امنیت را برای مدت یک ماه برعهده دارد.

نیجریه که یکی از کشورهای نفت خیز افریقا به شمار می‌آید با مشکلاتی برای تامین برق روبروست و در نظر دارد با کشورهای عضو گروه دی هشت مذاکراتی درباب تولید و توزیع برق انجام دهد.

گروه دی هشت متشکل از هشت کشور درحال توسعه، ترکیه، ایران، پاکستان، مصر، اندونزی، مالزی، بنگلادش و نیجریه در سال 1997 و بر اساس پیشنهادی از سوی نجم الدین اربکان، رهبر حزب اسلام گرای رفاه ترکیه با هدف ایجاد یک اتحادیه اقتصادی میان کشورهای عضو و برقراری ارتباط و گفت و گو با گروه هشت تشکیل شد.

هدف از تشکیل این گروه ارتقای همکاری‌های اقتصادی، انرژی، حمل و نقل، توریسم، بانکداری، موسسات مالی، علمی و فناوری، مهاجرت بوده است، اما کمتر توانسته در این زمینه‌ها به موفقیت دست یابد.

با این حال نگاه ایران به دی هشت، مثبت بوده و معتقد است که این گروه می‌تواند اقدامات مفیدی برای ارتقای سطح اقتصادی و همچنین تاثیرگذاری در عرصه بین‌المللی و خصوصا در تعامل با قدرت‌های برتر اقتصادی انجام دهد.

اشتراک این کشورها در موضوع دین و شرایط توسعه یافتگی نتوانسته است اختلافات اقتصادی آنها را رفع کند و این مسئله مانع از شکل‌گیری یک اتحادیه اقتصادی، آن گونه که در سند تاسیس این گروه آمده، شده است.


نظر شما :