در دیدار دو دوست سنتی چه گذشت؟

۱۶ تیر ۱۳۸۹ | ۲۳:۵۲ کد : ۷۹۸۶ آمریکا
پنجمین دیدار میان باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو نخست وزیری اسرائیل این بار در کاخ سفید به پایان رسید. مردانی که پیش از این چند بار عزم خود را برای دیدار با هم جزم کرده بودند، این بار در کاخ سفید دست در دست هم لبخند زدند و...
در دیدار دو دوست سنتی چه گذشت؟

پنجمین دیدار میان باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو نخست وزیری اسرائیل این بار در کاخ سفید به پایان رسید. مردانی که پیش از این چند بار عزم خود را برای دیدار با هم جزم کرده بودند، این بار در کاخ سفید دست در دست هم لبخند زدند و البته تاکید کردند که اسرائیل و ایالات متحده همچنان دوست، متحد و همراه در عرصه مواجهه با مشکلات بین‌المللی باقی خواهند ماند. شانزده ماه از ریاست جمهوری باراک بر کاخ سفید می‌گذرد با این همه رئیس جمهوری دموکرات ایالات متحده اندک تمایلی به سفر به اسرائیل از خود نشان نمی‌دهد.

در مقابل این نتانیاهو است که باز هم در کاخ سفید پا بر فرش قرمز می‌گذارد. آخرین باری که نتانیاهو در کاخ سفید مهمان باراک بود، عصبانیت اوباما مانع از حضور خبرنگاران و دوربین‌هایشان برای ثبت لحظه شد. این بار اما اسرائیل در روزهایی که بیشترین فشار متحمل این رژیم است و هنوز پرونده قتل فعالان صلح ناوگان آزادی مختومه نشده است به واشنگتن رفت. باراک این بار چاره‌ای نداشت جز حمایت صددر صدی از نتانیاهو.

البته بی بی پیش از این سفر به راحتی و به صراحت برنامه خود را اعلام کرد و اظهار کرد که برای اقناع محمود عباس توسط اوباما به کاخ سفید می‌رود. ناگفته پیداست که موجی از اختلاف‌ها دو طرف را در آغوش کشیده است: از شهرک‌سازی‌ها تا رابطه اسرائیل و اعراب. از اصرار اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران تا محاصره غزه.

اوباما در این دیدار از نتانیاهو خواست که تا ماه سپتامبر خود را برای مذاکرات مستقیم با فلسطین مهیا کند. در حال حاضر جورج میچل نماینده باراک اوباما در امور خاورمیانه موفق به آغاز مذاکرات غیر مستقیم میان دو طرف شده است.

دیدار میان باراک و بی بی 80 دقیقه به طول انجامید. همزمان با این دیدار فعالان صلح در خارج از محوطه کاخ سفید با در دست داشتن پلاکاردهایی مخالفت خود را با حضور نتانیاهو در واشنگتن اعلام کردند. آغاز مذاکرات مستقیم از ماه سپتامبر که مطالبه اوباما از نتانیاهو بود تنها در شرایطی محقق می‌شود که یا محمود عباس از پیش شرط خود برای توقف شهرک‌سازی‌ها صرفنظر کند و یا نتانیاهو با ریختن آب پاکی بر دستان مخالفان، شهرک‌سازی‌ها را متوقف کند. 

همزمان با این دیدار، نتانياهو نيز بار ديگر از محمود عباس خواست تا به مذاکرات رو در رو تن دهد و از مذاکرات فعلى به مذاکرات مستقيم در مورد مناقشه اسرائيل- فلسطين روى آورد.

نتانیاهو بر سر دو راهی بزرگی قرار گرفته است: تمدید تعليق شهرک‌سازى‌ها یا آغاز مجدد آنها. تمدید این تعلیق در حقیقت خشم هموطنانش را بر می‌انگیزد و همزمان پایان دادن به آن روند صلح خاورمیانه را در سراشیبی سقوط قرار می‌دهد.

اوباما و نتانياهو در اين ديدار وجود اختلاف ميان دو دولت را رد کردند. اوباما آشکارا به نتايناهو در مورد تعهدش در قبال تمهيدات امنيتى خاص براى اسرائيل اطمينان داد و گفت که وى هرگز از اسرائيل نخواسته است تا گام‌هايى بردارد که منجر به مخاطره افتادن امنيت اسرائيل شود.

اوباما در این خصوص گفت: اميد من اين است که زمانى که مذاکرات مستقيم آغاز شود اين مذاکرات باعث ايجاد فضايى شود که در آن هر کسى احساس کند که در حال رسيدن به موفقيت است. معتقدم که نتانياهو خواستار برقرارى صلح است و فکر مى‌کنم که وى براى حصول صلح خطر کند.  حقيقت موضوع اين است که از زمانى که پيش از حضور در سمت رياست جمهورى با نتانياهو ديدار کردم به وى اعتماد پيدا کردم. اين موضوع را بارها در محافل خصوصى و عمومى گفته‌ام .

لبنان نیز از جمله سوژه‌های مد نظر در این دیدار بود. بنيامين نتانياهو و اوباما بار ديگر در خصوص افزايش تسليحات حزب‌الله لبنان و خطر آن بر امنيت اسرائيل ابراز نگرانى کردند. نتانياهو همچنين نيروهاى يونيفل و مسئولان لبنانى را به ناتوانى در انجام مسئوليت‌هايشان در زمينه‌ تجهيز حزب‌الله لبنان به سلاح‌هاى مختلف متهم کرده است.


نظر شما :