مخالفت کرزى با طرح جديد امريکا در افغانستان

۲۲ تیر ۱۳۸۹ | ۱۳:۵۷ کد : ۸۰۲۳ آسیا و آفریقا
حامد کرزی با برنامه تازه ارتش امریکا در افغانستان مخالفت کرده است. ایالات متحده قصد دارد روستائیان را در برابر نیروهای طالبان مجهز کند، اما کرزی نگران است که این سیاست به آشفتگی دامن بزند و حاکمیت مرکزی را تضعیف کند.
مخالفت کرزى با طرح جديد امريکا در افغانستان

دیپلماسی ایرانی: حامد کرزی با برنامه تازه ارتش امریکا در افغانستان مخالفت کرده است. ایالات متحده قصد دارد روستائیان را در برابر نیروهای طالبان مجهز کند، اما کرزی نگران است که این سیاست به آشفتگی دامن بزند و حاکمیت مرکزی را تضعیف کند. 

ژنرال پتریوس که به تازگی سرفرماندهی نیروهای نظامی ایالات متحده را در افغانستان به عهده گرفته، تنها یک بار با حامد کرزی دیدار و گفت و گو کرده است، اما به گزارش روزنامه واشنگتن پست همین نخستین جلسه که هفته پیش برگزار شد، آکنده از تنش بوده است.

مطابق استراتژی تازه ایالات متحده، روستائیان افغان باید هرچه بیشتر در پیکار با نیروهای طالبان مورد حمایت قرار گیرند. این برنامه در اصل از جانب ژنرال استنلی مک‌کریستال، فرمانده‌ پیشین نیروهای امریکایی در افغانستان طراحی شده بود. اینک جانشین او ژنرال پتریوس قصد دارد این برنامه را به طور کامل به اجرا بگذارد.

گفته می‌شود که تجهیز روستائیان در برخی مناطق شروع شده است، اما فرماندهی امریکا در ادامه اجرای این برنامه با مقاومت سرسختانه کرزی روبه‌رو شده است. نگرانی رئیس جمهوری آن است که تجهیز روستائیان به تقویت نیروهای شبه‌نظامی و قدرت جنگ‌سالاران منجر شود و به آشفتگی در کشور دامن بزند.

ژنرال مک‌کریستال که در ژوئن گذشته به خاطر انتقاد از برخی سیاستمداران امریکایی از سمت خود برکنار شد، با کرزی به خوبی کنار می‌آمد. هنگامی که ژنرال پتریوس به جای او انتخاب شد، بسیاری از محافل سیاسی و رسانه‌های جمعی از این احتمال سخن گفتند که او نتواند با رئیس جمهوری افغانستان همکاری نزدیکی داشته باشد.

روز شنبه 10 ژوئیه، شماری از درگیری‌های خشونت‌آمیز از افغانستان گزارش شد. طی دو حمله در شمال افغانستان دو سرباز ارتش آلمان مجروح شدند. این دو حمله بامداد شنبه با یک ساعت فاصله روی داد.

نیروهای ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی امریکا (ایساف) از ۶ کشته در شرق و جنوب افغانستان خبر داده‌اند. انفجار بمبی که در کنار جاده جاسازی شده بود، سه سرباز را به قتل رساند. سه سرباز دیگر در حوادث و درگیری‌های پراکنده با شورشیان مسلح جان خود را از دست دادند. روز جمعه ۹ ژوئیه نیز نیروهای استرالیایی از مرگ یک سرباز خود خبر داده بودند.

همچنین روز شنبه ۱۰ ژوئیه ۱۱ پاکستانی که از مرز عبور کرده بودند، در استان پکتیکا با رگبار گلوله به قتل رسیدند. این افراد شیعه مذهب بودند و برای خرید وارد خاک افغانستان شده بودند که زیر آتش رگبار عده‌ای ناشناس قرار گرفتند. همچنین به گفته مقامات محلی در شهر قندهار نیز با انفجار یک موتورسیکلت حامل بمب، یک نفر جان خود را از دست داد. گفته می‌شود که انفجار بمب از راه دور هدایت شده است.

در شهر مزارشریف روز شنبه بیش از هزار نفر از مردم افغانستان در اعتراض به قتل دو نگهبان افغان توسط نیروهای بین‌المللی راه‌پیمایی کردند. به گفته سخنگوی نیروهای ناتو دو نفری که کشته شدند، اسلحه خود را به طرف هلیکوپتری حامل سربازان افغانی و خارجی بلند کرده بودند. بنا به این گزارش تظاهرکنندگان شعار مرگ بر امریکا می‌دادند.

بنا به گزارش نیروهای خارجی مستقر در خاک افغانستان، روز پنجشنبه گذشته (۸ ژوئیه) ۶ شهروند افغان در عملیات نیروهای بین‌المللی جان خود را از دست دادند. فرماندهی نیروهای ایساف با قبول مسئولیت حملات، از این رویداد تراژیک ابراز تأسف کرد. ماجرا در منطقه جانی چل در استان پکتیکا در جنوب کابل روی داده است.


نظر شما :