هند، نگران تحریم ایران است

۲۹ تیر ۱۳۸۹ | ۱۸:۵۹ کد : ۸۱۱۴ آسیا و آفریقا
ایالات متحده با تحریم بازی‌های جدیدی که چه در صحنه شورای امنیت و چه در کنگره به راه انداخت، شرکای تجاری ایران را به دردسر انداخته است.
هند، نگران تحریم ایران است

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده با تحریم بازی‌های جدیدی که چه در صحنه شورای امنیت و چه در کنگره به راه انداخت، شرکای تجاری ایران را به دردسر انداخته است. درست در روزهایی که پاکستان بر تعهد به مفاد قرارداد خط لوله صلح گازی با ایران اصرار دارد و وزیر انرژی روسیه نیز از تلاش‌ها برای افزایش همکاری با تهران در این حوزه خبر می‌دهد، هندی‌ها نیز از تحریم‌های بی حد و حصر وضع شده از سوی ایالات متحده شکایت می‌کنند. وزیر انرژی هند نیز به جمع منتقدان این تحریم‌ها پیوسته و می‌گوید : تحریم‌های مد نظر ایالات متحده می‌تواند شرکت‌های دولتی هند را که امیدوار به سرمایه گذاری در بخش انرژی و گازی ایران بودند تحت تاثیر قرار دهد.

این مقام هندی در بخشی از گفتگو تازه خود در این خصوص ابراز نگرانی کرد که کمپانی‌های بزرگ دولتی هند در حوزه انرژی و نفت در حال از دست دادن فرصت‌های طلایی خود در ایران و در بخش انرژی این کشور هستند.

هنذ نیز مانند پاکستان در تامین انرزی و منابع طبیعی مورد نیاز جمعیت چند میلیونی خود ناکام مانده است و دقیقا به همین دلیل به بخش انرژی ایران نیازمند است.

ایران اخیرا قراردادی را به امضا رسانده است که بر اساس آن حجم بالایی از گاز از تهران به دهلی نو و اسلام آباد می‌رسد. این در حالی است که نماینده باراک اوباما در امور اسیا میانه ریچارد‌ هالبروک در تازه‌ترین موضع‌گیری خود از پاکستانی‌ها خواسته بود که با توجه به تحریم‌های کنگره ایالات متحده در تعهد به مفاد این قرار داد گازی با ایران تعلل به خرج دهند. نخست وزیری پاکستان اما به صراحت اعلام کرد که اسلام آباد دلیلی برای تبعیت از تحریم‌هایی نمی‌بیند که جنبه بین‌المللی ندارند و تنها از  کانال کنگره ایالات متحده گذشته‌اند. 

باراک اوباما قریب به دو هفته پیش قانونی را امضا کرد که بر اساس آن شرکت‌هایی که با کمپانی‌های ایرانی وارد معامله شوند، مجازات خواهند شد و در نخستین مرحله از تجارت در خاک امریکا محروم می‌شوند.

واشنگتن ادعا می‌کند که تشدید تحریم‌ها یک هدف را دنبال می‌کند و آن هم تحت فشار قرار دادن ایران برای رها کردن برنامه هسته‌ای اش است. یک روز پس از تصویب این تحریم‌ها بود که وزیر امور خارجه هند تصریح کرد که دهلی نو نگران تحریم‌های یک جانبه‌ای‌ست که می‌تواند بر اقتصاد این کشور تاثیر منفی داشته باشد.

مقام‌های هندی ادعا می‌کنند که تحریم‌های یک جانبه ایالات متحده می‌تواند بر سرنوشت اقتصادی شرکت‌هایی که به دنبال سرمایه گذاری در بخش توسعه انرژی ایران هستند، تاثیر گذار باشد. هند در حال حاضر سالانه 11 میلیارد دلار نفت خام از ایران دریافت می‌کند. تحریم‌های امریکا و شورای امنیت علیه ایران بر این خرید نفتی از ایران تاثیر گذار نخواهد بود.


نظر شما :