انتخاب مشرف و تاثیر آن بر اقتصاد پاکستان

۱۵ مهر ۱۳۸۶ | ۱۰:۵۸ کد : ۸۱۲ اقتصاد و انرژی
امروز برای مردم پاکستان روز سرنوشت سازی است. مردم این کشور اسلامی در هر شهر و روستایی پای صندوق های رای می روند تا با انتخاب پارلمان رئیس جمهور کشورشان طی 5 سال آینده را برگزینند.
انتخاب مشرف و تاثیر آن بر اقتصاد پاکستان
برخی بر این باورند که انتخابات امروز تاثیر چشمگیری روی اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور پاکستان به جای می گذارد. ولی برخی دیگرعقیده دارند که نتیجه انتخابات درپایان دادن به بحرانهای سیاسی و اقتصادی این کشور همسایه ایران موثر نخواهد بود.
 
روزشنبه ششم اکتبرسال 2007 میلادی درکشورپاکستان رای گیری برای انتخاب رییس جمهور این کشور برگزارشده است. ژنرال پرویزمشرف که هم اکنون فرماندهی ارتش پاکستان و ریاست جمهوری این کشوررا برعهده دارد ازاصلی ترین کاندیدهای شرکت کننده درانتخابات است.
 
وی که پیش ازکاندید شدن به درخواست قانونی مبنی برکناره گیری ازسمت فرماندهی ارتش وقعی ننهاد درسخنرانی های خود اعلام کرد تنها درصورتی ازفرماندهی ارتش استعفا می دهد که به عنوان رییس جمهوردراین دورجدید برگزیده شده باشد.
 
اما انتخاب شدن وی علاوه بر تاثیری که روی وضعیت سیاسی کشورو روابط خارجی به جای می گذارد روی اوضاع اقتصادی نیزتاثیرگذارخواهد بود. بسیاری براین باورند که برگزیده شدن مشرف سبب گرمتر شدن رابطه پاکستان و آمریکا می شود و به دنبال آن ایالات متحده آمریکا تحریمهای گذشته علیه این کشورآسیایی را لغو خواهد کرد.
 
برقرای روابط اقتصادی گسترده تر با آمریکا فرضیه ای است که بسیاری ازتحلیل گران به عنوان تبعات انتخاب مشرف ازآن یاد می کنند ولی آیا آمریکا با کشوری که شمارزیادی ازسردمدارحادثه تروریستی یازدهم سپتامبر سال 2001 را درخود جای داده است رابطه گرم اقتصادی و سیاسی برقرارمی کند؟
 
تحلیل گراکونومیست براین باوراست مشرف به دلیل برخورداری ازحمایت ارتش شانس زیادی برای موفقیت درانتخابات دارد اما نه ازحمایت آمریکا برخوردارخواهد بود و نه زمینه را برای بهبود روابط اقتصادی وسیاسی فراهم می کند.
 
وی درگزارش خود آورده است:"آمریکا پاکستان را محل پرورش افرادی می داند که درحملات تروریستی نقش بسزایی دارند. این کشور تمام تلاش خود را برای جنگ علیه تروریسم نمی کند و با توسعه این مراکز مقابله نمی کند."
 
بنابراین نه تنها روابط سیاسی و اقتصادی گرمترنمی شود بلکه به احتمال زیاد تحریمهای بیشتری براین کشور تحمیل می شود که تبعات منفی زیادی روی اقتصاد و صنعت پاکستان خواهد داشت و مردم را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.
 
اکونومیست این انتخاب را آغازی برای بحرانهای آینده پاکستان می داند و براین باوراست که با انتخاب مشرف غرب و به خصوص آمریکا تا حد زیادی رابطه خود را با پاکستان قطع خواهند کرد.
 
به هرحال درصورت تحقق پیش بینی اکونومیست با انتخاب شدن مشرف این کشورروابط گرمتری با همسایه های خود ازجمله هند وچین برقرارمی کند واین مساله روی شکل گری روابط گرمترسیاسی واقتصادی درمنطقه موثرخواهد بود.
 
این همان مطلبی است که مشرف درسخنرانی انتخاباتی خود گفت. وی دراین سخنرانی اذعان داشت:"من درنظر دارم روابط اقتصادی گسترده تری را با کشورهای همسایه به خصوص هند برقرارکنم."
 
این سایت پیش بینی هایی درمورد تغییرات شاخصهای کلیدی اقتصاد پاکستان درپنج سال آینده و درصورت انتخاب شدن مشرف درانتخابات ارایه داده است که مطرح کردن آنها درروزانتخابات خالی ازلطف نیست. برطبق این پیش بینی ها:"
 
تا سال 2012 میلادی با فرض برگزیده شدن مشرف به عنوان رئیس جمهورپاکستان ارزش روپیه واحد پول پاکستان درمقابل دلارآمریکا سیرنزولی خواهد داشت. طبق این پیش بینی درسال 2008 میلادی هردلارآمریکا به طورمتوسط با 62 روپیه پاکستان مبادله می شود درحالیکه درسال 2012 میلادی ارزش هردلار معادل 67 روپیه خواهد بود.
 
دراین پنج سال کنترل نرخ تورم اصلی ترین مساله دراقتصاد کشورپاکستان خواهد بود ولی به دلیل رشد قیمت نفت و فرآورده های نفتی دربازارهای جهانی این مساله به بزرگترین بحران اقتصاد کلان کشورتبدیل خواهد شد.
 
درسالهای 2008 و2009 میلادی هزینه های دولتی افزایش می یابد وازبودجه مصوب دولت بالاترخواهد رفت. این مساله باعث برهم خوردن ترازحسابهای دولت می شود واقتصاد را با بحران مالی مواجه خواهد کرد.
 
درفاصله سالهای 2008 تا 2012 میلادی نرخ رشد حقیقی تولید ناخالص داخلی این کشوربه 6 درصد می رسد که اصلی ترین دلیل آن رشد هزینه های مصرفی و رشد سرمایه گذاری است. دراین سالها هنوزهم اقتصاد به صنعت نساجی ، دیگرصنایع تولیدی وخدماتی وابسته خواهد بود.
 
اقتصاد پاکستان به دلیل ضعفهای زیرساختی درزمره متزلزل ترین اقتصادهای جهان است و هرساله مراکزمالی بین المللی کمکهای زیادی برای آغاز طرحهای اصلاحاتی دراقتصاد به این کشورمی دهند ولی هنوزهم این مشکل درپاکستان حل نشده است.
 
البته اصلی ترین مساله ضعف اقتصادی پاکستان بی ثباتی سیاسی دراین کشور است که سبب شده است نه تنها سرمایه گذاران خارجی انگیزه ای برای ورود به آن نداشته باشند بلکه صنعتگران و ثروتمندان پاکستانی نیز به جای حضوردرکشورخود و تلاش برای بهبود زیرساختهای اقتصادی آن ازکشور خارج شوند و پول و تخصص خود را برای رشد اقتصاد یک کشور دیگر صرف کنند.
 
اکونومیست تغییرات ایجاد شده در شاخصهای کلیدی اقتصاد پاکستان طی سالهای 2007 تا 2012 میلادی را به صورت زیر عنوان می کند:
 
2012
2011
2010
2009
2008
2007
شاخص های کلیدی
2/6
8/5
8/5
2/6
9/5
4/6
نرخ واقعی رشد GDP برحسب درصد در سال مالی که 30 ژوین به پایان می رسد.
2/5
4/5
6/5
6/5
3/6
7/6
تورم قیمت مصرف کننده(متوسط: برحسب درصد)
8/0-
8/2-
2/3-
7/3-
8/4-
6/4-
تراز بودجه(درصد از GDP در هر سال مالی)
4/3-
4-
5/4-
2/5-
4/5-
5/4-
تراز حساب جاری(درصد از GDP )
5/7
8/7
8/8
9
7/8
1/9
نرخ بهره کوتاه مدت(متوسط :برحسب درصد)
67
66
65
64
62
8/60
نرخ تبادل ارز،روپیه پاکستان:دلار امریکا(متوسط)
3/74
9/71
5/69
3/66
4/58
52
نرخ تبادل ارز،روپیه پاکستان :صد ین ژاپن(متوسط)
 
  
 

نظر شما :