مبارک در نشست اتحاديه آفريقا‌ شرکت نمى‌کند

۰۲ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۰:۴۸ کد : ۸۱۴۳ سرخط اخبار
مبارک در نشست اتحاديه آفريقا‌ شرکت نمى‌کند

رسانه‌هاى دولتى مصر گزارش دادند که رئيس‌جمهورى اين کشور در نشست اتحاديه آفريقا شرکت نمى‌کند.
به گزارش ايلنا به نقل از آسوشيتدپرس، به‌رغم آن‌که مقام‌هاى دولتى مصر با رد شايعه‌هايى درباره سلامتى «حسنى مبارک»، رئيس‌جمهورى مصر از حضور وى در نشست اتحاديه آفريقا خبر داده‌ بودند، رسانه‌‌هاى دولتى اين کشور شنبه ـ‌امروز‌ـ‌ گزارش دادند که مبارک در اين نشست حضور نخواهد داشت.
روزنامه دولتى «الاهرام» نوشت که مبارک «احمد نظيف»، نخست‌وزير مصر را براى حضور در اين نشست راهى اوگاندا کرده است؛ نشستى که انتظار مى‌رود مسائل کليدى از جمله سرنوشت آب‌ رود نيل در آن به بحث گذاشته شود.
بنا بر اين گزارش، رسانه‌هاى دولتى مصر اواسط نيمه ماه جولاى گزارش دادند که حسنى مبارک ممکن است در نشست اتحاديه آفريقا شرکت کند و روزنامه «المصرى اليوم» در واکنش به شايعاتى مبنى بر تشديد وخامت شرايط جسمانى مبارک 82 ساله تيتر زد که رئيس‌جمهورى با سفر به اوگاندا به شايعه‌ها پاسخ خواهد داد.
اين در حالى است که چهارشنبه هفته گذشته نيز سخنگوى دولت مصر بار ديگر شايعه‌ها مبنى بر بيمارى مبارک را قاطعانه رد کرد.
مبارک که ماه مارس در آلمان تحت عمل جراحى قرار گرفته يکى از متحدان نزديک آمريکا در منطقه به شمار مى‌رود.

صلاح نيست کارگزاران منتشر شود

ایسنا- مديرمسوول روزنامه کارگزاران گفت: خط مشى حزب کارگزاران بر اين نيست که فعلا روزنامه کارگزاران منتشر شود.
سيدمرتضى سجاديان با بيان اينکه يکى از دلايل عدم انتشار مجدد روزنامه کارگزاران مسائل مالى است يادآور شد: روزنامه رفع توقيف شده و مجوز نشر مجدد را دريافت کرده است اما بنا بر مسائل مالى که بايد از سوى حزب کارگزاران تامين شود، هنوز موفق به از سرگيرى نشر و چاپ اين روزنامه نشده‌ايم.
وى هم‌چنين اظهار کرد: براى سرعت بخشيدن به فرآيند از سرگيرى انتشار روزنامه، به حزب کارگزاران پيشنهاد کرده‌ايم که يا امتياز روزنامه را واگذار کنند تا به صورت خصوصى در مورد آن اقدام کنيم و يا براى آن حامى مالى بگيريم اما خط مشى حزب بر اين است که فعلا روزنامه منتشر نشود.

خروج داراییهای ایران از کشورهایی که محدودیت ایجاد کنند


معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه ایران متناسب با تحلیل شرایط داراییهای خارجی را منتقل می‌کند، گفت: هر کشوری که برای داراییهای کشورمان محدودیت ایجاد کند، ایران نیز داراییهای خود را از بازار آن کشور خارج خواهد کرد.

حمید برهانی در گفتگو با مهر درباره انتقال دارایی های ایران از بانکهای اروپایی به آسیایی گفت: دارایی های کشور باید به شیوه ای اداره و نگهداری شود که علاوه بر مصون بودن، قابلیت نقدینگی بالا نیز باشد و ریسک و خطری متوجه این داراییها نشود.

معاون ارزی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این داراییها باید متناسب با بازارها و پولهای مختلف از انعطاف پذیری لازم برخوردار باشد، افزود: همچنین باید اجازه فعالیت با داراییهای ما داده شود، با این شرایط داراییهای ایران نیز به همان سمت سوق خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: هر بازاری برای داراییهای ایران محدودیت ایجاد کند، داراییهای ما از آن بازار خارج خواهد شد و این امر پدیده ای کاملا طبیعی و منطقی است.

برهانی تصریح کرد: بانک مرکزی به عنوان متولی مدیریت داراییها و ذخایر کشور باید به دنبال راهکارها و شیوه هایی باشد که این داراییها را مصون نگه دارد و هر زمانی که بخواهد داراییها قابلیت استفاده و نقدینگی داشته باشد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی متناسب با تحلیل شرایط استراتژی خود را نیز تغییر می دهد و داراییها را منتقل می کند، ادامه داد: با توجه به این امر هر کشوری که برای داراییهای ایران محدودیت ایجاد کند، ایران نیز داراییهای خود را از بازار آن کشور خارج خواهد کرد.

معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این سئوال که آیا تغییر ترکیب سبد ارزی نیز دراین راستا انجام می شود؟ اظهارداشت: در این راستا هرگونه تحول و محدودیت بین المللی برای استفاده از ارزهای مشمول در سبد ارزی، باعث می شود که بانک مرکزی نیز استراتژی خود را تغییر دهد.

وی یاد آور شد: ما یک شیوه استاتیک در این رابطه نداریم بلکه شیوه ای پویا و دینامیک داریم که متناسب با تحولات دنیا سبد ارزی را اداره می کند.

برهانی در مورد پاسخ به این سئوال که آیا بلوکه شدن داراییها و سرمایه های 40 شرکت ایرانی که بخشی از سهام آنها متعلق به دولت است در دبی صحت دارد، بیان کرد: اطلاع و گزارشی در این رابطه ندارم. اما چنانچه این شرکتهای تحت " un"  (سازمان ملل متحد) باشند، احتمالا به امارات نیز تحریم این شرکتها ابلاغ شده است.

برهانی همچنین روند سرمایه گذاری خارجی در کشور را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با این وجود، پتانسیلهای بیشتری در کشور برای سرمایه گذاری خارجی وجود دارد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی با اشاره به درخواستهایی که برای تاسیس بانکهای خارجی در کشور صورت گرفته است، عنوان کرد: بانک مرکزی با نگرش مثبت به حضور بانکهای خارجی در کشور می نگرد.

به گزارش مهر، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی پیش از این درباره دارایی های خارجی ایران با بیان اینکه متوسط رشد دارایی های خارجی بانک مرکزی از سال 84 تا 87 معادل 32.1 درصد افزایش یافته است، گفته بود: با داراییهای خارجی می توانیم شرایط بحران را به خوبی پشت سر بگذاریم. به گفته وی، بیش از 50 درصد سبد ارزی ایران، یورویی است.

وی با بیان اینکه طی سالهای گذشته نرخ ارز را مدیریت کردیم و برای پوشش ریسک آن پیش بینی هایی صورت گرفته است، در مورد منافع و ضررهای حاصل از تغییر سبد ارزی کشور گفته بود: در برخی رسانه ها مطرح شد که بانک مرکزی 45 میلیارد دلار از ذخایر یورو خود را به سایر ارزها تبدیل کرده است که چنین چیزی اصلا صحت ندارد.

بهمنی با بیان اینکه بانک مرکزی سیاستهایی که هم اکنون در دست اجرا دارد را اعلام نمی کند، افزوده بود: نتایج اجرای سیاستهای فعلی چند ماه بعد اعلام خواهد شد اما اطمینان می دهم که بانک مرکزی به قدری هوشیار است که بتواند سبد ارزی خود را تنظیم کرده و هیچ ضرری متوجه آن نشود زیرا یکی از وظایف اصلی بانک مرکزی نیز تنظیم سبد ارزی است.

محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهوری نیز با انتقاد از ذخیره منابع و سرمایه های ایرانی با سود کم در بانکهای اروپایی و قراردادن آن در جیب دشمنان گفت: اگر این سرمایه ها با سود بالا به داخل کشور بازگردد می تواند در پارس جنوبی هزینه و سرمایه گذاری شود.



دستور دستگیری دهها ژنرال ارتش ترکیه


دادگاه جرائم جنائی استانبول دیروز دستور دستگیری ده ها نفر از ژنرال های بازنشسته و شاغل ارتش ترکیه را صادر کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه اینترنتی تلویزیون تی آر تی ترکیه ، چتین دوغان فرمانده سابق سپاه یکم استانبول ، ابراهیم فیرتینا فرمانده سابق نیروی هوائی و اوزدن اورنک فرمانده سابق نیروی دریائی ارتش ترکیه همچنین دهها نفر از ژنرال های شاغل ارتش ترکیه در میان 102 نفر از متهمانی پرونده طرح کودتای موسوم به پتک آهنین برای سرنگونی دولت اردوغان هستند که دادگاه استانبول دستور دستگیری آنان را صادر کرده است

رسیدگی به این پرونده که دارای 196 متهم است از 16 دسامبر در زندان سیلیوری در نزدیکی استانبول آغاز خواهد شد.

دادگاه جرائم جنائی استانبول با ارسال نامه ای برای ستاد ارتش ترکیه تصمیم دیروز خود را به ستاد ارتش ترکیه اعلام کرده است.

لاوروف و کلينتون درباره برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کردند


وزيران خارجه روسيه و آمريکا در حاشيه مجمع «آسه‌آن» با يکديگر ديدار و در خصوص برنامه هسته‌اى ايران، کره شمالى و سرنوشت خلبان روسى دستگير شده در آمريکا مذاکره کردند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى «اينترفکس»، "سرگئى لاوروف " وزير امور خارجه روسيه و "هيلارى کلينتون " وزير امور خارجه آمريکا روز گذشته در حاشيه مجمع کشورهاى جنوب شرق آسيا «آسه‌آن» در هانوى با يکديگر ديدار و در خصوص برنامه هسته‌اى ايران، روند اوضاع پيرامون کره شمالى و همچنين وضعيت رسيدگى به پرونده قضايى "کنستانتين ياروشينکو " خلبان روسى دستگير شده توسط سرويسهاى امنيتى آمريکا در ليبريا به جرم قاچاق مواد مخدر گفت‌وگو کردند.
"
فيليپ کرولى " مشاور وزير امور خارجه آمريکا در مسائل اجتماعى و مطبوعاتى روز جمعه در جريان کنفرانس مطبوعاتى در واشنگتن يادآور شد که روند رسيدگى به اين موضوع مراحل اوليه خود را طى مى کند و مسائلى وجود دارد که وزراى امور خارجه آمريکا و روسيه مى توانند در مورد آن به گفت‌وگو بپردازند.
به گفته کرولى، کلينتون همتاى روسى خود را در جريان دقيق اين پرونده قرار مى دهد.
وى پيش از اين از روسيه به‌خاطر نقض ضوابط بين المللى در خصوص اجراى تشريفات لازم براى اطلاع دادن به مقامات ديپلماتيک روسى در خصوص دستگيرى يکى از اتباع اين کشور عذرخواهى کرده بود. "کنستانتين ياروشنکو " در اوايل هفته به اتهام مشارکت در قاچاق مواد مخدر از کشورهاى آمريکاى لاتين به آفريقاى شمالى، اروپا و آمريکا در ليبريا دستگير، به‌طور مخفيانه به خاک آمريکا انتقال داده و تحويل مقامات قضايى نيويورک شد. جلسات دادگاه مربوط به رسيدگى به پرونده اين تبعه روسى در اواسط ماه آگوست آغاز خواهد شد.


نظر شما :