ترکیه خواهان نقش بیشتر در معادلات منطقه

۰۹ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۶:۴۲ کد : ۸۱۵۲ اخبار اصلی
این روزها ترکیه در خاورمیانه نقش و جایگاه اساسی پیدا کرده است و در معادلات ...
ترکیه خواهان نقش بیشتر در معادلات منطقه

دیپلماسی ایرانی: این روزها ترکیه در خاورمیانه نقش و جایگاه اساسی پیدا کرده است و در معادلات این منطقه نقشی بسیار مهم ایفا می‌کند. ترکیه علاوه بر شرکت فعال برای حل بحران‌های منطقه‌ای، نقش اسلامی خود را از یاد نبرده و در صدد ارائه چهره ای نوگرا و اسلامی از خود در فضای بین المللی است. اما وجهه‌ای که ترکیه به دنبال آن است موجب نمی‌شود که منافع ملی خود را برای دست یافتن به این جایگاه به خطر اندازد.

ورود ترکیه به مسئله هسته‌ای ایران و امضای بیانیه تهران و کمی بعد از آن رای منفی به قطعنامه 1929 در شورای امنیت سازمان ملل حاکی از میل این کشور به ایفای نقش در مسائل منطقه‌ای است. ترکیه علی‌رغم فشارها تاکنون در موضوع هسته‌ای ایران از بیانیه تهران حمایت کرده است و حالا هم مرکز مذاکرات درباره این مسئله است. از طرفی روابط اقتصادی خود با ایران را به نحوی سامان داده که مورد اعتراض کشورهای غربی واقع نشود.

موضع مقامات ترک درباره قراردادی که روز پنج‌شنبه گذشته در آنکارا امضا شد جالب توجه است، بنابر گزارش شانا ایران و یک شرکت ترکی قرارداد خط لوله‌ای به ارزش یک میلیارد یورو امضا کردند، که بر اساس آن خط لوله‌ای احداث می‌شود که از طریق آن گاز ایران از طریق ترکیه به اروپا منتقل خواهد شد. این خط لوله با طول 410 مایل قادر خواهد بود 50 تا 60 میلیون متر مکعب گاز در روز انتقال دهد و از این طریق به ایران اجازه می‌دهد تا به بازار اروپا دسترسی پیدا کند. به گزارش وال استریت ژورنال، وزیر انرژی ترکیه، تانر ییلدیز روز جمعه به دنبال آن بود تا نشان دهد این قرارداد به دولت و حکومت ترکیه مربوط نیست.

این موضع‌گیری نشان‌دهنده آن است که ترکیه علی‌رغم علاقه به گسترش روابط اقتصادی با ایران مواظب است تا این همکاری موجب دلگیری قدرت‌های بزرگ از این کشور نشود.

اعزام کاروان آزادی که حامل کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه بود و مورد حمله اسرائیل قرار گرفت از طریق دولت ترکیه اقدامی در جهت نمایش هویت اسلامی این کشور بود. گرچه ترکیه به شدت به اسرائیل اعتراض کرد و خواهان عذرخواهی رسمی مقامات اسرائیل از خانواده‌های قربانیان و دولت ترکیه شد، اما دولت ترکیه نمی‌خواهد و نمی‌گذارد این تنش منجر به قطع رابطه با اسرائیل شود. به گزارش آسوشیتد پرس ترکیه از روز گذشته میزبان تیم والیبال زنان اسرائیل است. حضور این تیم در ترکیه نشانگر آن است که این کشور می خواهد به رابطه با اسرائیل ادامه دهد و علی‌رغم اینکه از عمل اسرائیل درمورد کاروان اسرائیل ناراضی است اما این نارضایتی باعث نمی‌شود که ترکیه روابط خود را با اسرائیل قطع کند یا کاهش دهد.

عملکرد دولت ترکیه طی چند ماه اخیر نشان‌دهنده آن است که این کشور می‌خواهد هدف خود مبنی بر ارائه چهره جدیدی از ترکیه که می‌تواند پلی میان دنیای اسلام و غرب باشد، را با اتخاذ رویکردی واقع‌گرایانه و از طریق پیگیری موضعی متعادل و میانه جامه عمل بپوشاند. به نظر می‌رسد این کشور توانسته تا حد مطلوبی به این هدف خود برسد.


نظر شما :