اسرائيل دموکرات‌هاى امريکايى را کيش و مات مى‌کند؟

۱۰ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۶:۰۸ کد : ۸۱۶۲ اخبار اصلی
حال و هواى سياسى ايالات متحده تنها هفده ماه پس از برگزارى انتخابت رياست ...
اسرائيل دموکرات‌هاى امريکايى را کيش و مات مى‌کند؟

دیپلماسی ایرانی: حال و هواى سياسى ايالات متحده تنها هفده ماه پس از برگزارى انتخابت رياست جمهورى در اين کشور باز هم انتخاباتى شده است. اين‌بار ماه نوامبر که از راه برسد؛ امريکايى‌ها باز در پاى صندوق‌هاى راى حاضر مى‌شوند و اين بار انتخابات ميان دوره‌اى کنگره برگزار مى‌شود. در اين ميان عوامل بسيارى بر آرايى که به صندوق ها انداخته مى‌شود تاثيرگذار است. از اقتصاد تا مهاجرت‌هاى غيرقانوني. در اين ميان به نظر مى‌رسد که تعامل يا تقابل احزاب حاضر در اين انتخابات با اسرائيل در زمره اخرين اولويت هايى است که راى دهندگان به آن فکر مى‌کنند.

در هفده ماه گذشته اسرائيل و امريکا حداقل در ملاعام و محافل عمومى تنش بى‌سابقه‌اى را در روابط دو جانبه و استرات‍ژيک خود تجربه کردند. انتخابات ماه نوامبر فرصتى است طلايى براى محافظه‌کاران امريکايى تا سياست هاى باراک در قبال تل آويو را به باد انتقاد بگيرند. در اين ميان کانديداهاى حزب دموکرات مى‌توانند قربانى سياست رويارويى با اسرائيل شوند که باراک اوباما در چند ماه اخير آن را به کار گرفته است. يک عضو کميته اسرائيل در ايالات متحده در اين خصوص مى‌گويد: ما از بهبود روابط ميان تل آويو و واشنگتن استقبال مى‌کنيم اما حقيقت اين است که يک ديدار دوستانه ميان اوباما و نتانياهو نمى‌تواند همه تنش‌ها را يک شبه حل و فصل کند.

اين عضو لابى اسرائيل در ايالات متحده در ادامه مى‌گويد: بايد به رويکرد واشنگتن در قبال دشمنان اسرائيل ريزبينانه‌تر نگاه کنيم. در خصوص بحث ايران به عنوان مثال امريکايى‌ها منافع اسرائيل را مد نظر ندارند. بى‌شک در جريان حضور بى‌بى در کاخ سفيد از حجم بالايى از تنش‌ها کاسته شد اما بايد ببينيم که در انتخابات ماه نوامبر چه اتفاقى رخ مى‌دهد و رويکرد اوباما پس از اين انتخابات چه خواهد بود. هنوز يک سال نگذشته است که اوباما به گونه‌اى در سخنان خود اتحاد بنيادين ميان تل آويو و واشنگتن را زير سوال برد. آيا پس از انتخابات باز هم او همان گويش را براى خود انتخاب خواهد کرد؟

در مناظره‌هاى انتخاباتى ميان کانديداهاى محافظه‌کار و دموکرات در ايالات متحده بسيارى باراک اوباما را به واسطه عدم حمايت علنى از اسرائيل در جريان حمله به ناوگان آزادى غزه مورد ملامت قرار مى‌دهند.

در حال حاضر نرخ محبوبيت باراک اوباما به شدت کاهش يافته است و در اين ميان منتقدان او در حوزه حمايت اسرائيل مى‌توانند به خوبى از آب گل آلود ماهى بگيرند. راى دهندگان حرفه‌اى امريکايى بايد در انتخاب کانديدا مورد نظر خود رابطه اسرائيل با ايالات متحده و منافع استرات‍يک اين دو در خاورميانه را مدنظر بگيرند. اين چيزى است که اسرائيلى‌ها از امريکا مى‌خواهند. در اين ميان بسيارى از محافظه‌کاران براى تمام کردن انتقادهاى خود از دموکرات‌ها، پرونده هسته‌اى ايران را علم مى‌کنند و اعتقاد دارند که اوباما در مواجهه با برنامه هسته‌اى ايران منافع اسرائيل را در نظر نگرفته است. اسرائيل همچنان به دنبال حمله به تاسيسات هسته‌اى ايران است و واشنگتن اين رويکرد را حداقل در شرايط فعلى بين‌المللى به صلاح نمى‌داند.


نظر شما :