چرا امارات متحده عربی رویکرد ضد ایرانی پیش گرفته است؟

۱۰ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۶:۰۹ کد : ۸۱۷۰ اخبار اصلی
علاوه بر اینکه امارات از نخستین کشورهایی بود که تحریم‌های جدید سازمان ملل را ...
چرا امارات متحده عربی رویکرد ضد ایرانی پیش گرفته است؟

دیپلماسی ایرانی: رویکرد امارات متحده عربی درباره ایران بعد از وضع دور چهارم تحریم‌ها توسط سازمان ملل درباره ایران تغییری محسوس کرده است. علاوه بر اینکه امارات از نخستین کشورهایی بود که تحریم‌های جدید سازمان ملل را درباره ایران اجرا کرد، مقامات این کشور هم هر از‌چندگاهی اظهارات تامل برانگیزی درباره ایران می کنند. اما با وجود این تغییر در نگرش و رفتار امارات درباره ایران هنوز مقامات ایرانی نسبت به این اعمال واکنش جدی نشان نداده‌اند.

درست بعد از تصویب قطعنامه 1929 بود که خبر مسدود شدن دارایی‌های 41 شرکت ایرانی در امارات منتشر شد. اما این تنها خبر از این دست نبود. چندی بعد خبرگزاری‌ها از عدم ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های امارات گفتند و گفتند که سفیر امارات در امریکا گفته است که این کشور از حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت می‌کند. چند روز پیش هم که مقامات ایرانی به طور غیررسمی بحث جایگزینی درهم امارات را به جای دلار و یورو در معاملات بین‌المللی مطرح کردند، رئیس بانک مرکزی امارات این مسئله را مضحک خوانده بود و گفته بود که ما فرصتی برای شوخی نداریم!

شکی نیست که امارات هنوز کینه جریان جزایر سه‌گانه را از ایران به دل دارد و گاه و بی گاه ادعای مالکیت این جزایر را سر می‌دهد و این کینه‌گاهی موجب ادعاهای خصمانه علیه ایران می‌شود اما عملکرد اخیر این کشور درباره ایران چیزی ورای این خصومت تاریخی را به ذهن می‌آورد. چرا که اگر امارات تنها حجم سرمایه گذاری‌های ایرانیان را در این کشور کوچک به یاد بیاورد (همان‌طور که تا قبل از این سرمایه‌گذاری‌های ایرانیان را در نظر داشته) نفع خود را در چشم پوشی از این ادعاهای بلندپروازانه خواهد دید.

به نظر می‌رسد آنچه موجب وحشت امارات و بسیاری از کشورهای عربی دیگر درباره برنامه هسته‌ای ایران شده است، احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نیست، بلکه ترس این کشورها از بالا رفتن قدرت ایران و بر هم خوردن توازن منطقه‌ای است. این مفهوم را می‌توان در گفتار مصطفی علانی پژوهشگر مرکز پژوهش‌های خلیج فارس یافت. به گزارش دویچه وله وی در این مورد می‌گوید: «مسئله بر سر آن نیست که آیا ایران ممکن است، سلاح‌های هسته‌ای را علیه ما به کار گیرد. موضوع اینجاست که دستیابی ایران به گزینه‌ هسته‌ای نظامی توازن قدرت در منطقه را دگرگون خواهد کرد. از این لحاظ ما در مقایسه با ایران کشوری درجه دو خواهیم بود و این چیزیست که ما نمی‌توان بپذیریم.»

این پژوهشگر همچنین نکته‌ای را بر زبان می‌آورد که شاید بسیاری از شهروندان عربستان سعودی و امارات متحده‌ی عربی می‌اندیشند، اما نمی‌گویند. به گفته‌ علانی: «اگر ما در منطقه به نقطه‌ای برسیم که باید بین این دو گزینه انتخاب کنیم: زندگی تا ابد تحت سایه‌ای ایرانی هسته‌ای یا قبول پیامدهای حمله‌ای نظامی به ایران، ترجیحا گزینه‌ی دوم را انتخاب خواهیم کرد.»


نظر شما :