امريکا به ايران حمله نمى‌کند مگر در مقام اضطرار

۱۰ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۶:۱۰ کد : ۸۱۷۵ اخبار اصلی
«احتمال حمله ايالات متحده به ايران افزايش يافته است و اين احتمال مى‌تواند در ...
امريکا به ايران حمله نمى‌کند مگر در مقام اضطرار

دیپلماسی ایرانی: «احتمال حمله ايالات متحده به ايران افزايش يافته است و اين احتمال مى‌تواند در آينده‌اى نه چندان دوزر به واقعيت تبديل شود.» اين جمله‌ايست که رئيس سابق سازمان سيا مايکل هايدن در تازه‌ترين اظهارنظرهاى خود در نشست خبرى در سى ان ان بر زبان راند.

مايکل هايدن در ادامه سخنان خود مى‌گويد: عقيده شخصى من اين است که ايران با مسيرى که در پيش گرفته است درست خود را در چند قدمى تسليحات هسته‌اى مى‌يابد. اين حرکت نيز مى‌تواند به همان اندازه خطرناک باشد که ذات دستيابى ايران به اين تسليحات خطرناک و غير قابل باور است.

رئيس سابق سازمان سيا ادعا مى‌کند که ايالات متحده هرگز به گزينه نظامى عليه ايران فکر نمى‌کند مگر آنکه برنامه تسليحاتى ايران تا حدى جدى شود که توسل به گزينه نظامى را کم‌هزينه تر و البته امن‌تر جلوه دهد.

اين اظهارات درست ده روز پس از آنکه سفير امارات متحده عربى در ايالات متحده ادعا کرده بود که هزينه حمله به ايران کمتر از پذيرفتن ايران داراى تسليحات هسته‌اى است از زبان رئيس سابق سازمان سيا شنيده مى‌شود.

ايالات متحده در حالى اين روزها موجى از احتمال رويارويى نظامى با ايران را به راه انداخته است که در غرب همگان به يده ترديد به ضريب موفقيت تحريم‌هاى اعمال شده عليه ايران مى‌انديشند. پس از کنگره ايالات متحده که به قول باراک اوباما تحريم‌هاى فلج کننده را عليه ايران اعمال کرد، اکنون نوبت به اتحاديه اروپا رسيده است که با تشديد تحريم‌ها عليه ايران خشم خود را از برنامه هسته‌اى اين کشور به تصوير بکشد. غرب همچنان اصرار دارد که برنامه هسته‌اى ايران در مسير توليد تسليحات هسته‌اى قرار گرفته است و اين در حالى‌ست که رسانه‌هاى تند امريکايى همصدا با سران تل‌آويو گزينه نظامى را بهترين راهکار براى پايان دادن به برنامه هسته‌اى ايران مى‌دانند. درست در روزهايى که امريکايى‌ها ادعا مى‌کنند تمام گزينه‌ها براى مواجهه با ايران بر روى ميز کار قرار دارد، احمد داووداغلو وزير امور خارجه ترکيه پس از ديدار با همتاى ايرانى خود تاکيد مى‌کند که ايران پايان ماه سپتامبر را زمان مناسب براى بازگشت به ميز مذاکرات و تعامل با غرب اعلام کرده است. غربى‌ها با توجه به عدم همکارى چين با تحريم‌هاى يک جانيه اعمال شده از سوى کنگره امريکا و تحريم‌هايى که در چند روز اخير از جانب اتحاديه اروپا به تصويب خواهد رسيد؛ چندان به موفقيت اين راهکار در برابر ايران اميدوار نيستند.


نظر شما :