درخواست کامرون از ترکیه در مورد ایران

۰۷ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۷:۴۱ کد : ۸۱۹۹ اروپا
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، در اولین سفر خود به ترکیه ضمن حمایت قاطع خود ازعضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، از ترکیه خواست در جهت حل این مسئله به جامعه جهانی کمک کند.
درخواست کامرون از ترکیه در مورد ایران

 دیپلماسی ایرانی: دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه در دیدار خود با رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود، ضمن حمایت از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا با نام بردن از ترکیه با عنوان «پلی میان شرق و غرب» ابراز امیدواری کرد که ترکیه از تلاش کشورهای غربی برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای ایران حمایت کند.

به نوشته گاردین، نخست وزیر بریتانیا با اشاره به تنش موجود بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی همچنین افزوده است: «ترکیه می‌تواند نقشی کلیدی در مورد ایران ایفا کند. این ترکیه است که می‌تواند به ما کمک کند، مانع دستیابی ایران به بمب اتمی شویم.»

 نقش ترکیه در چند ماه اخیر و پس از امضای بیانیه تهران از سوی ایران، ترکیه و برزیل بیش از گذشته شده است و غرب خواهان همکاری بیشتر ترکیه با غرب در این زمینه است. براساس این بیانیه که در ۲۷ اردیبهشت ماه گذشته صادر شد قرار بود ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخایر اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را به ترکیه ارسال کرده و در ازای آن سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران را دریافت دارد. در نشست مجدد وزرای کشور سه کشوردر یکشنبه گذشته در استانبول، برزیل و ترکیه نبول از ایران خواستند که در مذاکرات با غرب انعطاف بیشتری نشان دهد.

با این حال غرب بیانیه تهران توجه جدی نکرد و بلافاصله پس از آن قطنامه 1929 به تصویب شورای امنیت رسید، هرچند ترکیه و برزیل به این قطعنامه رای منفی دادند.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا با اشاره به این بیانیه  با ابراز امیدواری کرد که این تواف باعث شود  ایران در مسیر درست گام بردارد افزوده: «حتی اگر ایران به توافق خود با ترکیه و برزیل به طور کامل عمل می‌کرد، باز هم حدود پنجاه درصد از ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را حفظ می‌کرد.»

نخست وزیر بریتانیا همچنین در این دیدار به موضوع غزه و روابط ترکیه با اسرائیل اشاره کرد و ضمن محکوم کردن حمله به کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه از ترکیه خواست تا نگذارد این اتفاق رابطه این کشور با اسرائیل را تخریب کند.

کامرون ضمن نام بردن از غزه به عنوان یک زندان بزرگ از دولت اسرائیل خواست تا امکان ورود و خروج آزادانه کالاها به غزه را بدهد و مانع رفت و آمد آزادانه ساکنان این منطقه نشود. کامرون حمله اسرائیل به کشتی امدادی عازم غزه را کاملا غیر قابل قبول خواند و از بنیامین نتانیاهو خواست تا تحقیقات در این باره، شفاف و سریع باشد.

نخست وزیر بریتانیا همچنین  از ترکیه خواست تا نگذارد این اتفاق رابطه این کشور با اسرائیل را تخریب کند. او گفت ترکیه دوست اسرائیل است و از دو کشور خواست تا این دوستی را رها نکنند. او تاکید کرد روابط ترکیه با اسرائیل و جهان عرب، ارزش فراوانی دارد و هیچ کشوری مثل ترکیه، این پتانسیل را برای ایجاد درک متقابل میان اسرائیل و جهان عرب ندارد.


نظر شما :