اروپایی‌ها به دنبال دست دوستی ترک‌ها

۱۱ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۴:۳۸ کد : ۸۲۰۲ اخبار اصلی
ترکیه اندک اندک نقش خود را در خاورمیانه پررنگ‌تر می‌کند. این روزها اروپایی‌ها ...
اروپایی‌ها به دنبال دست دوستی ترک‌ها

دیپلماسی ایرانی: ترکیه اندک اندک نقش خود را در خاورمیانه پررنگ‌تر می‌کند. این روزها اروپایی‌ها یک به یک نمایندگان خود را از نخست وزیری بریتانیا گرفته تا وزیر امور خارجه آلمان به ترکیه می‌فرستند تا به نوعی بر نقش تازه اتخاذ شده ترک‌ها در معادلات خاورمیانه اذعان کرده باشند. در تمامی ‌این سفرها نیز ایران و پرونده هسته‌ای این کشور محور مذاکرات هستند. ترکیه قریب به دو ماه پیش با اصرار اروپا و البته ایالات متحده، توافقنامه تهران – آنکارا را با حضور برزیل عملی کرد اما خلف وعده آتی متحدان غربی در خصوص تعامل با ایران و نه تقابل حتی از جنس تحریم، وسیله‌ای شد برای دلگیری ترکیه از کاخ سفید. در اینچنین فضایی تقابل میان اسرائیل با صلح‌بانان ترکیه‌ای و کشته شدن هشت شهروند ترک در این ماجرا، ترکیه را به شرق نزدیک و از غرب دور کرد.

در اینچنین فضایی بسیاری از تحلیل‌گران ادعا کردند که رجب طیب اردوغان نخست وزیری ترکیه به تبدیل شدن به قهرمان اعراب بیش از پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا می‌اندیشد. اکنون مقام‌های اروپایی یک به یک مهمان اردوغان می‌شوند تا خلاف این تحلیل‌ها را اثبات کنند. وزیر امور خارجه آلمان امروز را در ترکیه می‌گذراند تا با مقام‌های کشور میزبان در خصوص پرونده هسته‌ای ایران و جنگ در افغانستان بحث و تبادل نظر داشته باشد.

 وزیر امور خارجه آلمان را همگان سرسخت‌ترین مخالف الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا می‌دانند. وستروله بیست و چهار ساعت پیش از این سفر باز هم با تکرار همان مواضع پیشین اصرار کرده بود که ترکیه همچنان آمادگی الحاق به اتحادیه اروپا را ندارد. وستروله که رهبری اصلی‌ترین حزب همراه آنگلا مرکل را عهده‌دار است با همتای ترک خود دیدار کرد. خاورمیانه، تنش در افغانستان، جنگ عراق و پرونده هسته‌ای ایران در زمره مواردی هستند که گیدو وستروله در دیدار با مقام‌های ترک برای بحث و تبادل نظر انتخاب کرده است. رجب طیب ادوغان نیز در آنکارا منتظر وستروله می‌ماند تا از نزدیک با مردی دیدار کند که اصلی‌ترین ضربه‌ها را به روند الحاق ترکیه با اتحادیه اروپا زده است.

آلمان به دنبال تثبیت دوستی با ترکیه

ترکیه قریب به دو ماه پیش در جلسه شورای امنیت سازمان ملل تمامی‌ دوستان و متحدان غربی را به فراموشی سپرده و رای منفی به تحریم‌های ایران را در سبد انداخت. در اینچنین شرایطی دولت آنگلا مرکل که سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران به شکل یک‌جانبه آغاز کرده است وزیر امور خارجه خود را راهی استانبول و آنکارا می‌کند تا شاید بتواند به ترک‌ها بقبولاند که آلمان به دنبال دوستی با آنها است و البته انتظار روزی را می‌کشد که این کشور 72 میلیونی به اتحادیه اروپا بپیوندد. آلمان‌ها به دنبال همکاری‌‌های مشترک در زمینه اقتصادی و سیاسی میان بروکسل و انکارا هستند. وستروله در همان مصاحبه‌ای که در آن به ناتوانی ترکیه در شرایط فعلی برای الحاق به اتحادیه اروپا سخن گفته بود، تاکید کرد که آنکارا می‌تواند در مباحث منطقه‌ای مانند صلح در خاورمیانه و بحث پرونده هسته‌ای ایران به اروپا کمک کند.

در شرایطی که آلمان‌ها چندان به حضور ترکیه در اتحادیه اروپا مایل نیستند، نخست وزیر بریتانیا دیوید کامرون در اظهاراتی عجیب تاکید کرده بود که از حضور ترکیه در این اتحادیه خرسند می‌شود و البته از نگاه بدبینانه برخی اعضای این اتحادیه به ترکیه نیز ناراحت می‌شود. کامرون در مدت زمان حضور در آنکارا در این خصوص گفت: زمانی که به تلاش‌های ترکیه در افغانستان فکر می‌کنم و آنچه که این کشور برای ناتو انجام داد؛ نسبت به کند بودن روند پذیرفتن این کشور در اتحادیه اروپا ناامید می‌شوم. 


نظر شما :