سه کوهنورد یا جاسوس؟

۰۹ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۸:۳۵ کد : ۸۲۱۷ اخبار اصلی
پس از گذشت یک سال؛ وزیر خارجه و رئیس جمهور آمریکا، خواستار آزادی سه کوهنورد آمریکایی محبوس در ایران شدند.
سه کوهنورد یا جاسوس؟

دیپلماسی ایرانی: وقتی در میان خبرهای وقایع بعد از انتخابات ایران خبر بازداشت سه جوان آمریکایی توسط ایران، در مناطق مرزی ایران و عراق، در رسانه‌های خبری منتشر شد کسی فکر نمی‌کرد این سه نام تا یک سال بعد به یکی از سوژه‌های خبری رسانه‌های جهان تبدیل شوند.

روز گذشته همزمان با گذشت یک سال از بازداشت این سه آمریکایی، وزير امور خارجه آمريکا و رئیس جمهور آن کشور، از مقامات جمهوری اسلامی خواستند، که سه تبعه آمريکايی فوق الذکر را آزاد کنند.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، با صدور بيانيه‌ای خواهان آزادی فوری آنها شد. او با تاکید بر این که شين باور، جاشوا فتال و سارا شورد جرمی مرتکب نشده‌اند اعلام کرده که بازداشت ناعادلانه اين سه نفر به مسايلی که باعث اختلاف آمريکا و جامعه بين‌الملل با دولت ايران شده است، ارتباطی ندارد. باراک اوباما در بيانيه خود تاکيد کرده است که اين سه جوان دشمنی با دولت ايران ندارند و احترام زيادی برای ملت ايران قائلند.

در ۳۱ ژوئيه ۲۰۰۹ ، نهم مرداد ۱۳۸۸، شين باور و جاشوا فتال، ۲۷ ساله، به همراه سارا شورد، ۳۱ ساله، به اتهام ورود غيرمجاز در منطقه مرزی ايران و عراق بازداشت شدند. اين سه شهروند آمريکايی بعدا از سوی مقامات جمهوری اسلامی به جاسوسی متهم شدند. اين در حالی است که خانواده اين سه کوهنورد آمريکايی با رد اين اتهام می گويند آنها برای گردش به کردستان عراق رفته بودند.

همچنین هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، نیز روز جمعه بار ديگر از مقامات جمهوری اسلامی خواست که سه کوهنورد آمريکايی را آزاد کند. او در در بيانيه‌ای گفته است: «ما از ايران می‌خواهيم اقدام درست را انجام داده و اجازه دهد اين سه آمريکايی به خانه و نزد خانواده خود برگردند.» علاوه بر این او گفت که آزادی کوهنوردان «بسیار دیر شده است و ادامه بازداشت آنها قابل توجیه نیست.»

در بهمن ماه گذشته محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران احتمال مبادله سه آمریکایی بازداشتی با ایرانیان زندانی در آمریکا را مطرح کرد. او گفت: یک گفتگوهايی می‌شود که اگر بشود يک مبادله‌ای انجام می‌دهيم. ما دوست نداريم کسی در زندان باشد، ولی بالاخره اين افراد تجاوز مرزی کرده‌اند و جرمشان آشکار است ولی آن ايرانی‌هایی که در زندانهای آمريکا هستند، هيچ جرم معلومی ندارند. با این حال هیلاری کلینتون بحث مبادله زندانیان را رد کرد.

از سوی دیگربه گزارش آسوشيتدپرس خانواده‌های اين سه کوهنورد آمريکايی روز جمعه در آستانه يکمين سال بازداشت فرزندانشان در مقابل دفتر نمايندگی ايران در سازمان ملل متحد در نيويورک تجمع کرده‌اند.

طبق اين گزارش دهها نفر در حمايت از اين خانواده‌ها با در دست داشتن پلاکاردهايی به مناسبت يکمين سالگرد بازداشت سه کوهنورد آمريکايی در مقابل دفتر نمايندگی ایران در نيويورک تجمع کرده‌اند.

مادران سه کوهنورد گفتند آنها قصد دارند برای جلب توجه مردم به وضعیبت دشوار فرزندانشان برنامه‌هایی ترتیب دهند.

لورا فتال، مادر جاش، در این تجمع گفته است: «من فرزند بيگناهی دارم که به همراه دو دوست بيگناهش در زندان رنج می‌کشند. اکنون زمان ان فرا رسيد که به خانه برگردند.» او گفت او می‌خواهد مقامات ایران بدانند «آنچه می‌گذرد بی عدالتی است و فرزندان ما باید بازگردند.»

سيندی هيکی، مادر شین باور، نيز بازداشت فرزندش را سياسی و ناعادلانه دانسته و آن را محکوم کرده است. او از این که این سه نفر از دسترسی به وکیل محرومند انتقاد کرده است.

مادران اين سه کوهنورد گفته‌اند از ماه مه (ارديبهشت) زمانی که با فرزندانشان در ايران ديدار داشتند، تاکنون خبری از آنها دريافت نکرده‌اند. مقامات جمهوری اسلامی در روزهای آخر ارديبهشت امسال، به مادران اين سه شهروند آمريکايی اجازه داد تا به ایران سفر کرده و با فرزندان‌شان ديدار داشته باشند.

نورا شورد، مادر سارا شورد، نیز گفته است که به رغم آن که در دخترش علایم مقدماتی سرطان رحم دیده شده و غده نامعینی هم در سینه دارد، هیچ نشانی از این که در زندان تحت مراقبت‌های کافی قرار گرفته باشد وجود ندارد.

مادر سارا شورد گفت تقریبا هیچ اطلاعی درباره سه کوهنورد در دست نیست. او گفت بسیار نگران وضعیت دخترش است که از یک سال پیش در زندان انفرادی در اوین محبوس است.

این مادران در سی و یکم تیرماه آنها اعلام کردند که وقتی برای گرفتن وقت ملاقات با سفیر ایران در لندن به این سفارت مراجعه کردند سفارت ایران در لندن از دریافت نامه مادران سه آمریکایی برای ملاقات با سفیر خودداری کرد.

علاوه بر این در سوم تیر ۱۳۸۹ هفته‌نامه نیشن، چاپ آمریکا، در گزارشی مدعی شد که ایران سه کوهنورد آمریکایی را در داخل خاک عراق دستگیر کرده‎‌ و نوشت نظامیان ایران پس از مشاهده سه کوهنورد آمریکایی در نزدیکی نوار مرزی، وارد خاک عراق شده و آنها را دستگیر کرده‌اند نیشن به نقل از دو شاهد عینی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود گفته است نیروهای ناجا با مشاهده این سه کوهنورد که ظاهری غربی داشتند، پس از تهدید و شلیک تیرهوایی وارد خاک عراق شده و آنان را گرفتند.

گفته می‌شود این سه جوان آمریکایی که هر سه نفر از دانش‌آموختگان دانشگاه برکلی بودند از لحاظ جهت‌گیری سیاسی از مخالفین دولت آمریکا محسوب می‌شدند. سارا شورد، دانش آموخته رشته ادبیات انگلیسی، با شین بائر در دمشق زندگی می‌کرد. آنجا انگلیسی یاد می‌داد و عربی یاد می‌گرفت. همچنین برای یکی دو نشریه درباره سفر و مسائل اجتماعی مطلب می‌نوشت.

شین بائر خبرنگار آزاد بود که نوشته‌ها و عکسهایش برنده جوایزی شده بود. او دانش آموخته رشته مطالعات صلح و مناقشه است و دیدگاهی انتقادی نسبت به سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه دارد.

جاش فتال فعال محیط زیست بود و مهارتهای زندگی باثبات را آموزش می‌داد.

گفته می‌شود این سه جوان آمریکایی زمانی بازداشت شدند که در عراق می‌گشتند و پیشنهاد تهیه اخباری درباره انتخابات کردستان عراق را به روزنامه‌ای که با آن قرارداد داشتند داده بودند.

در خرداد ماه گذشته مادران شین بائر و سارا شورد خبر دادند که هنگام ملاقات با فرزندانشان در تهران از خبر نامزدی آنها مطلع شدند. آنها گفتند آقای بائر حلقه‌ای در سلول خود ساخته و در حین هواخوری در محوطه زندان اوین به خانم شورد پیشنهاد ازدواج داده است.


نظر شما :