اتحادیه عرب هم حامی مذاکرات مستقیم

۱۰ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۶:۰۶ کد : ۸۲۱۹ اخبار اصلی
تلاش‌ها برای مذاکره مستقیم میان فلسطین و اسرائیل درباره روند صلح خاورمیانه که با ابتکار و حمایت امریکا و پیگیری اسرائیل آغاز شده است و تاکنون حمایت مصر، اردن و عربستان را جلب کرده ، با پشتیبانی اتحادیه عرب وارد مرحله‌ای جدید شده است.
اتحادیه عرب هم حامی مذاکرات مستقیم

دیپلماسی ایرانی: تلاش‌ها برای مذاکره مستقیم میان فلسطین و اسرائیل درباره روند صلح خاورمیانه که با ابتکار و حمایت امریکا و پیگیری اسرائیل آغاز شده است و تاکنون حمایت مصر، اردن و عربستان را جلب کرده ، با پشتیبانی اتحادیه عرب وارد مرحله‌ای جدید شده است.

اتحادیه عرب با حمایت از شروع فوری مذاکرات مستقیم اسرائیلی- فلسطینی، بر لزوم ضمانت‌های بیشتر از طرف امریکا قبل از شروع مذاکرات تاکید کرد.

وزیران خارجه اتحادیه عرب، روز پنج شنبه در نشستی در قاهره بر روی کلیات مذاکرات مستقیم به توافق رسیدند، ولی موضوع تنها به مشخص کردن اقدامات و شرایط محدود شد. شیخ حمد بن جاسم آل‌ثانی، وزیر امور خارجه قطر گفت: موافقت حاصل شده است، اما این موافقت درباره کلیات آنچه باید مورد بحث قرار گیرد و شیوه مذاکرات است.

عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب، درباره مذاکرات مستقیم گفته بود که باید قبل از شروع مذاکرات مستقیم تضمینی کتبی از طرف امریکا، مخصوصا درباره شهرک سازی اسرائیل داده شود. به گزراش الجزیره، عمرو موسی گفت ما مخالف مذاکرات نیستیم، اما نمی‌توانیم مذاکرات را بدون پیش شرط بپذیریم.

عمرو موسی هم‌چنین روز پنج‌شنبه گفت که باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده نامه ای به عباس فرستاده که شامل تضمیناتی است. او درباره محتوای نامه چیزی نگفت، اما گفت اتحادیه عرب سوالات دیگری از اوباما دارد که آن‌ها راطی نامه ای به سفارت ایالات متحده در قاهره فرستاده است.

مقامات فلسطینی هم گفته اند که تصمیم نهایی درباره از سرگیری مذاکرات به پاسخ ایالات متحده بستگی دارد. محمود عباس روز پنج شنبه به مصر سفر کرد، تا درباره این موضوع با وزرای خارجه عرب گفت‌و‌گو کند. عباس خواهان تضمینی برای این مسئله است که دولت اسرائیل به طور کامل شهرک سازی را در شرق بیت المقدس و کرانه باختری متوقف کند.

محمود عباس از زمانی که دوباره بحث مذاکرات مستقیم مطرح شده است، همواره به توقف کامل شهرک سازی در شرق بیت المقدس و کرانه باختری رود اردن و بازگشت به مرزهای 1967 تاکید کرده و به دنبال کسب نظر کشورهای عربی درباه مذاکره مستقیم بوده است.

او گرچه در ابتدا با مذاکرات مستقیم مخالفت کرد و گفت تا زمانی که در مذاکرات غیر مستقیم که از طریق جرج میچل نماینده ویژه امریکا در حال انجام است، پیشرفتی حاصل نشده، صحبت از مذاکرات مستقیم بی‌فایده است، اما به نظر می‌رسد تلاش‌های نتانیاهو و فشار امریکا بر او و کشورهای عربی کارساز بوده و زمینه برای قرارگرفتن طرف فلسطینی و اسرائیلی بر سر میز مذاکره آماده شده باشد.


نظر شما :