بانوى آهنين آسيايى

۱۹ مهر ۱۳۸۶ | ۰۷:۵۱ کد : ۸۲۲ اخبار اصلی
بی نظیر بوتو نخست وزیر اسبق پاکستان و رئیس محبوب حزب مردم لندن را به قصد اسلام آباد ترک مى کند
بانوى آهنين آسيايى

بی نظیر بوتو که تجربه دو دوره نخست وزیر پاکستان را دارد رئیس محبوب حزب مردم پاکستان است. اما تصویر وی به عنوان یک رهبر دموکرات در سطح جهان به خاطر فساد مالی خدشه دار شده است. 

 

پرویز مشرف، رییس جمهور پاکستان، اخیرا با امضای مصوبه‌ای، قانون منع تعقیب سیاستمداران مخالف دولت را(ازجمله بوتو) به اتهام فساد مالی وضع کرد. مشرف درصدد تشکیل ائتلاف با بوتو است.

 

بی نظیر بوتو متولد سال 1953 میلادی دراستان سند پاکستان است. پدر او، ذوالفقارعلی بوتو، در دهه 70 میلادی نخست وزیر کشور پاکستان بود.

 

بی نظیر بوتو تا به حال دوبار نخست وزیر پاکستان بوده است. یکبار از سال 1988 تا سال 1990 و دیگر بار از سال 1993تا سال 1996. هر دوبار به خاطر اتهام فساد مالی از مقام خود بر کنار شده است.

 

بوتو که محبوبیت جهانی اش را به خاطر خلاقیت و پویایی کسب کرده بود به نمادی از سیاست مداران خود محور و حکمرانان نامناسب تبدیل شده است.

 

انحرافات مالی  

در سال 1977، آقای بوتو دریک کودتای نظامی به سرکردگی ژنرال ضیاء الحق زندانی شد. پدرش سرنگون و سپس اعدام شد. به بی نظیر بوتو اجازه داده شد که در سال 1984 به بریتانیا برود. وی در آنجا  دفترحزب مردم پاکستان را تاسیس کرد و پس ازمادرش، بیگم نصرت بوتو، رهبری حزب را بر عهده گرفت.

 

او دو سال بعد، در سال 1986 به پاکستان بازگشت و دریک انتخابات دموکراتیک پیروز شد. بی نظیر بوتو درسن 35 سالگی اولین نخست وزیر زن  پاکستان شد.

 

در سال 1999خانم بوتو و همسرش، آصف علی زرداری، به چندین سال حبس و 8.6 میلیون دلار جریمه محکوم شدند. آنها متهم به انحراف مالی در رابطه با یک شرکت سوئیسی بودند که برای مبارزه با کلاه برداری های مالی درکشور فعالیت می کرد.

 

اما دادگاه دیگری آنها را تبرئه کرد. خانم بوتو بارها براین نکته اصرار ورزید که این اتهامات از طرف رقبای سیاسیش به وی نسبت داده شده بود.

 

بازگشت به خانه  

خانم بوتو قرار است در 18 اکتبر به پاکستان بازگردد و با رئیس جمهور کشور، پرویز مشرف، ائتلافی تشکیل دهد. به نظر می رسد بوتو و مشرف به توافقات سیاسی رسیده اند اما نواز شریف، رییس جمهور سابق پاکستان، در این توافقات جایی ندارد. وی پس از بازگشتش به پاکستان درسپتامبرگذشته، به سرعت از پاکستان اخراج شده به عربستان سعودی منتقل شد.

 

بوتو ومشرف درتلاشند تا با ائتلاف مشکلات سیاسی خود را پایان بخشند. بوتو می خواهد برای بار سوم نخست وزیر پاکستان شود. بنابراین راه برای بازگشت خانم بوتو به خانه باز شده است. به نظر می رسد وی این بازگشت را به بازگشتی فاتحانه و سیاسی تبدیل خواهد کرد.

 

حزب مردم پاکستان همچنان برای رای دهندگان پاکستانی حزب محبوبی است. اما به نظر می رسد بی نظیر بوتو ازقدرت وجذابیت  سابق برخوردار نباشد.

 

وی اخیرا به خاطر گفت و گوهای محرمانه با ارتش پاکستان مورد انتقاد قرار گرفته است. برخی معتقدند بوتو با استفاده از ارتش برای مهیا کردن زمینه بازگشتش  استانداردهای اصیل دموکراسی را زیر پا گذاشته است. 


نظر شما :