در واکنش به سخنان کامرون

سفر زرداری به انگلستان لغو شد

۱۰ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۶:۱۲ کد : ۸۲۲۳ اخبار اصلی
اظهارات دیوید کامرون در هند، در واکنش به انتشار اسناد محرمانه جنگ افغانستان ...
سفر زرداری به انگلستان لغو شد

دیپلماسی ایرانی: اظهارات دیوید کامرون در هند، در واکنش به انتشار اسناد محرمانه جنگ افغانستان که پاکستان را به صادرات تروریسم متهم کرده بود، مورد اعتراض مقامات پاکستانی قرار گرفت. دیوید کامرون هفته گذشته در هند گفته بود ما نمی‌توانیم تحمل کنیم که کشوری از یک طرف با ما در مبارزه علیه تروریسم متحد شود و از طرف دیگر به صدور آن کمک کند.

مقامات پاکستانی در واکنش به این اظهارات نخست وزیر بریتانیا سفر سه روزه اصف‌علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان به انگلستان را لغو کردند. به گزارش تایمز، قرار بود افسران ارشد پاکستان در سرویس اطلاعاتی این کشور به لندن بروند تا درمورد همکاری درباره مبارزه با تروریسم با سرویس امنیتی انگلستان مذاکره کنند.

سخنگوی سرویس امنیتی پاکستان گفت: این سفر در واکنش به اظهارات نخست وزیر انگلستان علیه پاکستان لغو شده است.

دیوید کامرون در پاسخ به سوالی در بنگالور هند گفته بود که خواهان یک پاکستان قدرتمند، باثبات و دمکراتیک است و اضافه کرده بود که بریتانیا به هیچ وجه نمی‌تواند تحمل کند که این کشور از طرفی در مبارزه با تروریسم با بریتانیا متحد شود و از طرف دیگر به صدور آن خواه به هند، خواه به افغانستان و یا هرجای دیگر دنیا بپردازد.

این سخنان کامرون با واکنش شدید سیاستمداران پاکستانی مواجه شد. سخنگوی سرویس امنیتی پاکستان گفت: این‌گونه اظهارات غیرمسئولانه می‌تواند همکاری ما با بریتانیا را تحت تاثیر قرار دهد.

سرویس‌های اطلاعاتی انگلستان، پاکستان را کشوری کلیدی در مبارزه با تروریسم قلمداد می‌کنند و معتقدند اکثر حملات تروریستی علیه این کشور با پاکستان مرتبط است. گوردون براون، نخست وزیر سابق انگلستان گفته بود که 75 درصد نقشه های حملات تروریستی که در انگلستان در حال بررسی است با پاکستان ارتباط دارد.

گرچه مقامات پاکستانی از لغو سفر اصف‌علی زرداری خبر داده اند، اما سخنگوی وزارت خارجه انگلستان گفته است که ما درباره مسائل امنیتی- اطلاعاتی اظهارنظر نمی کنیم، اما دیدار اصف‌علی زرداری از بریتانیا طبق برنامه انجام خواهد شد.

در میان اعتراضات مقامات پاکستانی به اظهارات کامرون، سخنان عمران خان، یکی از سیاستمداران پاکستانی جالب توجه است. او اظهارات کامرون را با شیوه امریکا درباره ویتنام و همسایه‌اش کامبوج طی جنگ ویتنام مقایسه کرده است. او به بی بی سی گفته: اظهارات کامرون خشم زیادی در میان مردم پاکستان برانگیخته است، چرا که مردم پاکستان خود قربانی تروریسم هستند و از آن رنج می‌برند. ما به خاطر شکست کامل در جنگ افغانستان سرزنش می‌شویم. پاکستان در موقعیتی شبیه آن موقعیتی قرار دارد، که کامبوج طی جنگ ویتنام در آن قرار داشت. کامبوج به خاطر شکست در جنگ ویتنام سرزنش شد و این کامبوج بود که بر اثر بمباران ویران شد. امروز پاکستان توسط متحدش، ایالات متحده بمباران می‌شود و مردم بی‌گناه کشته می‌شوند.


نظر شما :