مالزى از متحدان آسيايى امريکا عليه ايران جدا مى‌شود؟

۱۰ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۵۸ کد : ۸۲۲۵ اخبار اصلی
ایالات متحده ظرف روزهای آینده چند مقام دولتی را راهی آسیا خواهد کرد تا ژاپن، کره‌جنوبی، چین و امارات را به تحریم کامل ایران وادار کند.
مالزى از متحدان آسيايى امريکا عليه ايران جدا مى‌شود؟

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده ظرف روزهای آینده چند مقام دولتی را راهی آسیا خواهد کرد تا ژاپن، کره‌جنوبی، چین و امارات را به تحریم کامل ایران وادار کند.

این در حالی است که ایران برای دور زدن تحریم‌ها، روی چند کشور آسیایی چون مالزی حساب می‌کند.

دانیل گلیزر، دستیار معاون امور ضد تروریسم وزارت خزانه‌داری امریکا می‌گوید: «تحریم‌ ایران در صورتی موثر خواهد بود که کشورهای زیادی در آن مشارکت کنند.»

پیش‌تر رابرت آینهورن، مشاور ویژه کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه امریکا از لزوم فشار بیشتر چین بر ایران سخن گفته بود.

قرار است گلیزر، آینهورن و استوارت لوی، یکی دیگر از معاونان خزانه‌داری امریکا، برای جلب همکاری کشورهای دیگر به آسیا، خاورمیانه و آمریکای جنوبی سفر کنند.

پیش از این، کانادا و استرالیا نیز به صف کشورهایی پیوسته‌اند که تحریم‌هایی یک‌جانبه علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌کنند.

چین، کره جنوبی و ژاپن از صادر کنندگان عمده به ایران و از واردکنندگان نفت خام آن هستند. صادرات نفت خام ایران به این کشورها، به ازای واردات صنعتی از آنها صورت می‌گیرد و هرگونه تغییر یا توقف در این روند، به برهم خوردن موازنه صادرات و واردات فیمابین می‌انجامد.

چینی‌ها می‌گویند که نیاز زیادی به انرژی دارند و لازم است در این حوزه از امنیت کامل برخوردار باشند. با این حال آنها در همکاری با امریکا در بحث تحریم، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد واردات نفت خام خود از ایران را کاهش داده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران از مدت‌ها قبل کوشیده با کمک شرکت‌های واقعی یا مجازی در کشورهای آسیایی، تحریم‌ها و مقررات سختگیرانه مربوط به آنها را دور بزند. مالزی یکی از این کشورهاست که به دلیل اسلامی بودن، حتی در لفظ نیز از تحریم ایران پشتیبانی نمی‌کند. به اعتقاد برخی تحلیلگران چون دولت مالزی دولتی مذهب‌‌گراست و رابطه‌اش با ایران، دینی و ایدئولوژیک است و افکار عمومی این کشور نیز به نحوی متمایل به ایران هستند در نتیجه کوآلالامپور نمی‌تواند به‌سادگی علیه جمهوری اسلامی موضعی بگیرد.

دولت مالزی که از فروشندگان بنزین به ایران است، اعلام کرده که در نزاع امریکا و این کشور، بی‌طرف خواهد ماند.

ماهاتیر محمد، پدر معنوی مالزی چندی پیش گفت به کشورش مربوط نیست که ایران می‌‌خواهد بمب اتم بسازد یا نه.

بیش از یک‌صد هزار ایرانی در مالزی اقامت دارند که به تحصیل، تجارت، معاملات پولی یا نمایندگی شرکت‌های ایرانی اشتغال دارند.


نظر شما :