دادگاه ترور رفیق حریری، دوست و دشمن را آشتی می دهد؟

۱۰ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۴۱ کد : ۸۲۲۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
ملک عبدالله پادشاه عربستان پس از سال‌ها به دمشق رفت تا دست بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را بگیرد و برای حل بحران لبنان راهی بیروت شود. این نخستین بار پس از سوء قصد به جان رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان است که رئیس جمهور سوریه از لبنان دیدار می کند.
دادگاه ترور رفیق حریری، دوست و دشمن را آشتی می دهد؟

دیپلماسی ایرانی: مگر بحرانی در کشور حساسی چون لبنان به وجود بیاید که سوریه و عربستان به هم نزدیک شوند.

دادگاه ترور رفیق حریری، دست از سر سوریه برداشته و این بار پیکان‌ اتهام‌های خود را به سمت حزب الله نشانه رفته است. موضوعی که جنجالی گسترده در لبنان به وجود آورده و با هشدارهای سید حسن نصر الله مبنی بر احتمال وجود توطئه‌ای علیه حزب الله با حمایت اسرائیل در پس دادگاه ترور رفیق حریری وارد فاز تازه‌ای شد.

حال ملک عبدالله پادشاه عربستان پس از سال‌ها به دمشق رفت تا دست بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را بگیرد و برای حل بحران لبنان راهی بیروت شود.

این نخستین بار پس از سوء قصد به جان رفیق حریری، نخست وزیر وقت لبنان در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ است که رئیس جمهور سوریه، بشار اسد، از لبنان دیدار می کند.

بسیاری از لبنانی‌ها سوریه را مسئول سوء قصد دانستند، به خصوص پس از این که یک کمیته تحقیق مدارکی را دال بر دست داشتن چند عامل سوری در ماجرا منتشر کرده بود. اما رهبری سوریه همواره این اتهام را رد کرده است. بگذریم از این که خودکشی و ترور چند نفر از مقامات مهم سوریه شائبه دست داشتن سوریه در این ترور را بیش از پیش کرد.

با گذشت پنج سال حال دو دولت سوریه و لبنان سعی دارند به هم نزدیک شوند. چندی پیش دو طرف با هم پیمان‌هایی در زمینه‌های امنیتی و اقتصادی بستند.

گفته می‌شود که ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، در این سفر نقش میانجی را ایفا می‌کند. او رابطه‌ای نزدیک با سعد حریری، پسر رفیق حریری و نخست وزیر لبنان دارد و به عنوان واسطه تلاشش برای آرام شدن اوضاع در لبنان خواهد بود. قرار است نشست بیروت راه را برای برقراری آشتی میان اعراب هموار سازد.

ملک عبدالله پادشاه عربستان دائی سعد حریری می‌شود.

تا کنون تریبونالی که محل تشکیل آن در نزدیکی لاهه است و به موضوع سوء قصد به رفیق حریری رسیدگی می‌کند، اتهامی را علیه حزب‌الله مطرح نکرده است. با وجود این چند هفته پیش نام اعضای حزب‌الله به عنوان مظنون در قضیه قتل حریری به میان آمد. چند عضو حزب‌الله از اعضای کابینه لبنان هستند.

مسائل جدیدی که در رابطه با موضوع قتل حریری مطرح می‌شوند، به این ترس دامن می‌زنند که در لبنان بار دیگر مثل ماه مه ۲۰۰۸ درگیری‌های خونینی میان حزب‌الله شیعه و طرفداران رئیس دولت لبنان که سنی مذهب است، به وجود خواهد آمد.

در همین رابطه امیر قطر به همراه همسر ایرانی‌اش و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز به لبنان سفر کرده‌اند تا آنها نیز برای آرام‌ ساختن فضای تیره و تار لبنان حضور داشته باشند. قرار است امشب نشستی پنج جانبه برگزار شود تا تشنج پیش آمده در لبنان برطرف شود.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :