مهمانپرست: تخلف 3 آمریکایی محرز است

۱۰ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۷:۵۴ کد : ۸۲۳۵ اخبار اصلی
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی‌ایران با اعلام اینکه تخلف 3 آمریکایی ...
مهمانپرست: تخلف 3 آمریکایی محرز است

دیپلماسی ایرانی: رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در خصوص اظهارات اخیر مقامات آمریکایی در خصوص 3 آمریکایی بازداشتی در ایران، گفت: 3 شهروند آمریکایی در تاریخ 9 مرداد 1388 به علت ورود غیرقانونی به خاک ایران بازداشت شده‌اند، لذا تخلف آنها محرز بوده و باید مانند هر فرد دیگری در برابر قانون پاسخگو باشند. ضمنا سایر اتهامات احتمالی مانند اقدام یا نیت ضد امنیتی آنها علیه جمهوری اسلامی‌ایران ازطرف نهادهای ذیربط در دست بررسی است.

شین بائر، جاش فتال و سارا شورد یک سال پیش در 9مرداد 1388 در مرز کردستان ایران و عراق به اتهام ورود به خاک ایران دستگیر شدند. با این حال چند ماه بعد در اردیبهشت ماه امسال حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران، گفت که مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد این افراد جاسوس هستند.

با این حال خانواده‌های آنها هم می‌گویند که این سه جوان برای گردش به کردستان عراق رفته بودند و قصد ورود به خاک ایران را نداشتند. آنها در روزهای گذشته فعالیت‌هایی را برای جلب توجه افکار عمومی ‌انجام داده‌اند. از جمله روز جمعه در مقابل دفتر نمايندگی ايران در سازمان ملل متحد در نيويورک تجمع کردند.

از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز در بیانیه‌ای که در آستانه سالگرد دستگیری  این 3 آمریکایی صادر کرد ضمن درخواست برای آزادی فوری آنها اعلام کرد که این 3 آمریکایی هرگز برای دولت ایالات متحده کار نکرده‌اند. اوباما همچنین با بیان این که این 3 آمریکایی هرگز دعوایی با دولت ایران نداشته‌اند و احترام زیادی برای مردم ایران قائل هستند مدعی شد: «سارا، شین و جاش ابدا جرمی ‌مرتکب نشده‌اند. آنها مشغول کوهنوردی در نواحی مرزی ایران و عراق بودند که دستگیر و زندانی شدند.»

 مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در خصوص این موضع گیری و اقدامات خانواده‌های این 3 آمریکایی در اروپا گفت: «موضوع یاد شده صرفا امری قضایی است و در این چارچوب پیگیری می‌شود لذا هر‌گونه تلاش برای تاثیرگذاری بر پرونده قضایی نامبردگان از طریق فشارهای سیاسی یا سناریوهای رسانه‌ای اخیر در برخی شهرهای اروپایی هیچ‌گونه تاثیری بر رویکرد مستقل قوه قضائیه در این زمینه نخواهد داشت.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: در دوره بازداشت نامبردگان، تسهیلات گسترده‌ای بر اساس معیارهای اسلامی ‌و ملاحظات انسانی در اختیار نامبردگان قرار داده شده است. دسترسی کنسولی سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به نامبردگان، تماس تلفنی با خانواده‌هایشان و سفر مادران آنها به تهران در بهترین شرایط رفاهی برای ملاقات با آنها از جمله این تسهیلات بوده است.

این سخن مهمانپرست پاسخی به ادعای خانواده این 3 جوان آمریکایی است که در روزهای گذشته مدعی شده بودند که  دو ماه است که از فرزندانشان هیچ خبری ندارند.

وی در خصوص ارتباط فی‌مابین ایرانیان بازداشتی در آمریکا و 3 آمریکایی بازداشتی در تهران، گفت: جمهوری اسلامی ‌ایران با تاکید بر اینکه هیچ نوع ارتباطی میان دو موضوع وجود ندارد، خواهان اعمال شرایط انسانی و رعایت معیارهای بین‌المللی برای ایرانیان بازداشتی در آمریکا بوده و تاکید دارد شمار قابل توجهی از این افراد با انگیزه‌های سیاسی بازداشت شده‌اند و باید در اسرع وقت آزاد شوند.

این درحالی است که در بهمن ماه گذشته محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران احتمال مبادله سه آمریکایی بازداشتی با ایرانیان زندانی در آمریکا را مطرح کرد. او گفت: یک گفتگوهايی می‌شود که اگر بشود يک مبادله‌ای انجام می‌دهيم. ما دوست نداريم کسی در زندان باشد، ولی بالاخره اين افراد تجاوز مرزی کرده‌اند و جرمشان آشکار است ولی آن ايرانی‌هایی که در زندانهای آمريکا هستند، هيچ جرم معلومی ‌ندارند.


نظر شما :