هم حمله، هم مذاکره

۱۷ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۵۶ کد : ۸۲۴۵ اخبار اصلی
گرچه بعد از حمله اسرائیل به کاروان آزادی مردم و دولت‌های جهان به شدت...
هم حمله، هم مذاکره

دیپلماسی ایرانی: گرچه بعد از حمله اسرائیل به کاروان آزادی مردم و دولت‌های جهان به شدت به این عمل و محاصره غزه اعتراض کردند و فشار وارده بر اسرائیل ناشی از این اعتراضات باعث شد محاصره کامل غزه را پایان داده و کمی فشارها را بر مردم غزه کاهش یافت، اما طی چند روز اخیر دور تازه‌ای از حملات هوایی به غزه آغاز شده است.

اسرائیل که این حملات را از روز جمعه آغاز کرده است، با جنگنده‌های اف 16 مناطق مختلف نوار غزه از جمله یک مقر امنیتی در غرب غزه، یک مرکز آموزش نظامی وابسته به دانشکده پلیس، مجمع انصار نظامی و یک پایگاه امنیتی وابسته به جنبش حماس در اطراف اردوگاه البریج در مرکز نوارغزه را هدف قرار داده است. در این حملات یکی از فرماندهان ارشد جنبش حماس به نام عیسی عبدالهادی البطران از گردان عزالدین قسام به شهادت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گردان‌های عزالدین قسام در واکنش به کشته شدن البطران در بیانیه‌ای اعلام کردند که انتقام حملات جدید رژیم اشغالگر قدس و شهادت فرمانده خود را خواهند گرفت و واکنش سختی به این مسئله خواهند داشت. در این بیانیه آمده است: این جنایت جدید صهیونیست‌ها بدون پاسخ باقی نخواهد ماند.

این حملات در حالی آغاز شده است که تلاش‌های بین المللی برای رفع محاصره غزه طی ماه اخیر بالا گرفته بود و در همین راستا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در سفری به غزه خواهان رفع محاصره کامل غزه شده بود.

از طرفی اسرائیل تلاش‌های خود را برای مذاکره مستقیم با دولت خود گردان فلسطین به رهبری محمود عباس به خواست اوباما شدت بخشیده است و مصر، اردن، اتحادیه عرب را نیز با خود همراه کرده است. اسماعیل رضوان از سخنگوهای جنبش حماس در رابطه با حمایت اعراب از مذاکرات مستقیم گفته است حملات جدید رژیم صهیونیستی به نوار غزه سیلی محکمی به مواضع خوار و حقیرانه اعراب است.

محمود عباس شروع مذاکرات مستقیم را پیش از توقف کامل شهرک سازی در شرق بیت المقدس و کرانه باختری رود اردن ممکن نمی‌داند. اما امروز منابع فلسطينی اعلام کردند باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا به محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين درباره مخالفت با مذاکرات مستقيم صلح هشدار داده است. منابع فلسطينی در مصاحبه با روزنامه الحيات چاپ امروز (شنبه) لندن گفتند اوباما در نامه‌ای به محمود عباس درباره تأثير مخالفتش با آغاز مذاکرات مستقيم در روابط آمريکا و تشکيلات خودگردان فلسطين هشدار داد و گفت اگر وی ماه آينده بر سر ميز مذاکرات مستقيم ننشيند، آمريکا کمکی به تمديد توقف شهرک‌سازی اسرائيل در کرانه باختری رود اردن نخواهد کرد.

اتحادیه عرب هفته گذشته طی نامه‌ای به ایالات متحده خواهان تضمینی کتبی از طرف ایالات متحده قبل از شروع مذاکرات شده بود.

خالد البطش، یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی روز گذشته در واکنش به حملات جدید رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حمله صهیونیست‌ها به مناطق مختلف نوار غزه بیان ‌کننده واقعیت این رژیم و تلاشی برای نابودی روند از سرگیری مذاکرات مستقیم است. حملات به نوار غزه در حالی صورت می‌گیرد که به تازگی کمیته حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد از این رژیم خواسته است که به محاصر نوار غزه به‌ طور کامل پایان دهد.


نظر شما :