با ایران وار مذاکره شوید آقای رئیس جمهور

۱۷ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۵۸ کد : ۸۲۴۹ اخبار اصلی
ایران و پرونده هسته‌ای این کشور، سیاستمداران امریکایی را به دو پاره ...
با ایران وار مذاکره شوید آقای رئیس جمهور

دیپلماسی ایرانی: ایران و پرونده هسته‌ای این کشور، سیاستمداران امریکایی را به دو پاره تقسیم کرده است. این اختلاف نه تنها میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان به چشم می‌خورد بلکه در داخل کابینه باراک اوباما هم هر کدام از چهره‌های سیاسی و نظامی ‌به دنبال تعمیم نظر خاص خود در خصوص ایران هستند. برخی مانند دریادار مایک مولن از نبرد با ایران سخن می‌گویند و برخی دموکرات‌ها مانند سناتور جان کری از اوباما می‌خواهند که برای گفتگو با ایران جدیت بیشتری از خود نشان دهد.

سناتور جان کری که همگان او را با عنوان رئیس کمیته خارجی مجلس سنا می‌شناسند در تازه‌ترین موضع‌گیری خود در برابر ایران از باراک اوباما می‌خواهد که برای مصالحه و مذاکره با ایران جدیت بیشتری از خود نشان دهد.

کری در گفتگویی با شبکه سی ان ان که فرید زکریا را در مقابل این سناتور کهنه کار قرار داده بود در مورد ایران بسیار سخن گفت. کری اعتقاد دارد که بهترین نقطه برای آغاز تعامل میان ایران و امریکا، بحث افغانستان و تلاش برای بازگرداندن ثبات به این کشور است. کری تاکید می‌کند که دو طرف می‌توانند از افغانستان آغاز و به دیگر محورهای گفتگو برسند. پرونده هسته‌ای ایران هم می‌تواند یکی از محورهایی باشد که آغاز مذاکره میان ایران و امریکا نیست اما دنباله تفکیک‌ناپذیر آن است.

زکریا یکی از پرسش‌های خود از سناتور دموکرات را اینگونه مطرح کرد: آیا شما مدافع دخیل کردن ایران در موضوع افغانستان هستید.

کری نیز با توسل به لحنی قاطع در مقام پاسخ گفت: بی شک. می‌توانید بر سر تعهد من به این اعتقاد شرط بندی کنید. حتی می‌توانیم از افغانستان آغاز و به دیگر مسائل حتی فراتر از پرونده هسته‌ای ایران برسیم. ما می‌توانیم در خصوص تمامی ‌تحولات منطقه‌ای با ایران مصالحه کنیم.

کری در بخش ‌هایی از سخنان خود تاکید کرد که ایران نیز در بحث با امریکا در خصوص افغانستان منافع خاص خود را دارد: افغانستان موضوع مورد علاقه ایران هم است. ایرانی‌ها نیز تمایلی به بازگشت طالبان ندارند. آنها نیز دلایل خاص خود را برای نیاز به تشکیل دولت مقتدر مرکزی در افغانستان در چنته دارند. دیپلماسی نیز بازی با توپ‌های مورد نیاز هر کشور است. باید به منافع کشورهای متفات در افغانستان فکر کنیم و بر همین اساس محوریت همکاری‌های خود را عیان کنیم. 

کری با اشاره به ناآرامی‌ها در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما دست دراز شده خود به سمت ایران را پس از این حوادث کمی‌ عقب کشیدیم و البته حق با ما بود.

کری در ادامه سخنان خود افزود: در آن لحظه تصمیم‌گیری در خصوص واکنش نشان دادن به سرکوب‌ها در ایران کار آسانی نبود. آن مجموعه حوادث اکنون به تاریخ پیوسته‌اند و نه تنها من که بسیاری از تحلیل‌گران نیز به این حقیقت رسیده‌اند که حاکمیت در ایر ان در حال فروپاشی نیست. این اتفاق نه فردا و نه در آینده‌ای نزدیک رخ نخواهد داد. در اینچنین شرایطی ما تنها یک راه داریم و آن هم تعامل با ایران است. این بدان معنا نیست که ما باید از شروط و موضع خود عقب‌نشینی کنیم. این عقب‌نشینی‌ها در ذات دیپلماسی نیست. اما به هر حال باید گام‌هایی برای رسیدن به نقطه‌ای که بتوانیم مذاکره با ایران را از آن آغاز کنیم، برداریم. البته ریسک این فعالیت‌ها هم بسیار بالا است.

ایالات متحده در دو سال گذشته چندین بار با نمایندگانی از ایران بر سر میز مذاکره با محوریت افغانستان نشسته است. سناتور کری اما به دنبال گفتگوهای مستقیم و بی‌واسطه با ایران است.


نظر شما :