ژاپن هم ایران را تحریم می‌کند؟

۱۸ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۴:۵۱ کد : ۸۲۵۲ اخبار اصلی
ژاپن نیز به جمع کنگره ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کانادا پیوست. یک ماه پیش بود ...
ژاپن هم ایران را تحریم می‌کند؟

دیپلماسی ایرانی: ژاپن نیز به جمع کنگره ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کانادا پیوست. یک ماه پیش بود که شورای امنیت سازمان ملل چهارمین قطعنامه علیه ایران را صادر کرد. قطعنامه‌ای که با خود تشدید تحریم‌ها علیه این کشور به بهانه ادامه برنامه هسته‌ای ایران را به همراه داشت. در اینچنین فضایی کشورهای آسیایی نظیر هند و پاکستان مخالفت خود را با تحریم‌های یکجانبه و خارج از چهار چوب شورای امنیت علیه ایران اعلام کردند. چین نیز به صراحت اعلام کرد که تنها به تحریم‌هایی که از مجرای شورای امنیت مشروعیت یافته باشد، پایبند است. روسیه اما موضعی متناقض اتخاذ کرده و گاه از تحویل دادن موشک‌های اس سیصد به ایر انی‌ها طبق قرارداد سرباز می‌زند و گاه از افزایش همکاری با ایران در حوزه انرژی سخن می‌گوید.  ایالات متحده اما فشار بسیاری را بر متحدان خود برای اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه تهران وارد می‌کند. امریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که تهران با سابقه رویارویی با سه تحریم گذشته می‌تواند از چهارمین قطعنامه هم جان سالم به در ببرد. به همین دلیل است که تحریم‌های جدی‌تر یا به قول باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده "هدفمند" باید از مجراهای دیگری ایران را تحت فشار قرار دهد.

اتحادیه اروپا به تبع کنگره ایالات متحده این تحریم‌ها را عملی کرده است. کانادا نیز به جمع تحریم کنندگان ایران بر اساس اصول مد نظر خود پیوست و این روزها بوی همراهی ژاپن با امریکا هم به مشام می‌رسد. در میان متحدان خاورمیانه‌ای امریکا، امارات متحده عربی نخستین کشوری بود که حلقه تحریم‌ها بر تهران را تنگ‌تر کرد. کشورهای آسیایی اما تاکنون یا در برابر فشارهای امریکا سکوت اختیار کرده بودند و یا ترجیحا مخالفت خود را در این خصوص زمزمه می‌کردند.

ژاپن گویا در میان کشورهای آسیایی بیش از سایرین خود را بله قربان گوی واشنگتن می‌داند و به همین دلیل است که قصد دارد تحریم‌های یک جانبه را با وجود هشدارهای کارشناسان عملی کند. اروپایی‌ها اقدام به تحریم ایران در حوزه انرژی و نفت کرده‌اند و این در حالی‌ست که تحلیل‌گران ژاپنی اعتقاد دارند که این تحریم‌ها با توجه به نیاز ژاپن به نفت و بازار انرژی ایران می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به این کشور وارد کند.

یک دیپلمات ژاپنی با اصرار بر مخفی ماندن هویت خود در این خصوص به خبرگزاری رسمی‌ کشورش می‌گوید: ما باید مانع از قرار گرفتن خود در شرایطی شویم که برای رسیدن به نفت مورد نیاز هم با مشکل روبرو شویم. اگر بیش از اندازه به آغوش ایالات متحده پناه ببریم در حوزه تامین انرژی با مشکلات فراوانی روبه رو خواهیم شد.  

ژاپن که سومین مقام مصرف کننده نفت خام در جهان است در چند سال گذشته مقام اول در خرید نفت ایران را به خود اختصاص داده است.

تحلیل‌گران ژاپنی تبعیت بیش از اندازه دولت از سیاست‌های ایالات متحده را به باد انتقاد گرفته‌اند. بسیاری از این تحلیل‌گران ایران را شریک تجاری معتبری برای ژاپن می‌دانند و اعتقاد دارند که ژاپن با رابطه اقتصادی تنگاتنگی که با ایران دارد نمی‌تواند مانند امریکایی برخورد کند که آخرین رابطه دیپلماتیک و اقتصادی‌اش با تهران به سه دهه پیش باز می‌گردد.

باراک اوباما اعمال تحریم‌های هدفمند و سنگین علیه ایران را بهترین راهکار برای مبارزه با برنامه هسته‌ای این کشور می‌داند. 
  


نظر شما :