آغاز قریب الوقوع مذاکرات ایران با گروه وین

۱۱ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۳:۰۷ کد : ۸۲۵۴ اخبار اصلی
گرچه فضای حاکم بر روابط ایران و کشورهای غربی در روزها و هفته‌های بعد از تصویب قطعنامه چهارم شورای امنیت درباره مسئله هسته‌ای ایران، دورنمای روشنی را در مذاکرات نوید نمی‌داد، ولی به نظر می‌رسد با گذشت یک ماه از وضع تحریم‌های جدید دو طرف میل بیشتری برای مذاکره پیدا کرده‌اند.
آغاز قریب الوقوع مذاکرات ایران با گروه وین

دیپلماسی ایرانی: گرچه فضای حاکم بر روابط ایران و کشورهای غربی در روزها و هفته‌های بعد از تصویب قطعنامه چهارم شورای امنیت درباره مسئله هسته‌ای ایران، دورنمای روشنی را در مذاکرات نوید نمی‌داد، ولی به نظر می‌رسد با گذشت یک ماه از وضع تحریم‌های جدید دو طرف میل بیشتری برای مذاکره پیدا کرده‌اند.

منوچهر متکی دیروز در مصاحبه با العالم گفت به نظر می‌رسد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درصدد برگزاری نشست گروه وین بر مبنای نامه ایران درباره تبادل سوخت هسته ای راکتور تحقیقاتی تهران است. او با اشاره به نامه ایران خطاب به یوکیو امانو مدیرکل آژانس مبنی بر آمادگی تهران برای شرکت در نشست با اعضای گروه وین، تصریح کرد: آقای امانو این نامه را در اختیار اعضای گروه وین قرار داده و به نظر می‌رسد در صدد برگزاری نشست این گروه است.

وی مبنای این نامه را بیانیه تهران اعلام کرد و گفت که هدف ایران از ورود به مذاکره با گروه وین تعیین و تصویب جزییات تبادل سوخت راکتور تحقیقاتی تهران است.

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: ما فکر می‌کنیم حضور ترکیه و برزیل در نشست گروه وین مناسب است و از این امر در صورت علاقه‌مندی طرف‌های دیگر استقبال کردیم.

متکی بیانیه تهران را که میان سه کشور ایران، برزیل و ترکیه امضا شده است، فرمولی خوب برای اعتمادسازی همه جانبه و چارچوبی درست برای تبادل سوخت خواند و افزود: بیانیه تهران دارای یک رویکرد سازنده و مبتنی بر همکاری شکل گرفت اما متاسفانه طرف‌های مقابل مسیر نادرستی را طی کردند و به جای آنکه به حسن نیت و گام اعتمادساز ایران پاسخ مثبت دهند، به سوی قطعنامه حرکت کردند و تجربه شکست خورده خود را تکرار کردند. اما علیرغم حرکتی که آنها انجام دادند ما اعلام کردیم این بیانیه به قوت خود باقی و روی میز است و می‌شود به راهی که آغاز شده، ادامه دهیم.

متکی با اشاره به اظهارنظر روسیه، آمریکا و فرانسه ( اعضای گروه وین) و استقبال این کشورها از آغاز مجدد مذاکرات بعد از برگزاری نشست استانبول و ارائه نامه ایران به آژانس، گفت: بعد از اجلاس اخیر وزیران خارجه ایران، ترکیه و برزیل در استانبول و پاسخ تهران به آقای امانو، نوعی آمادگی اظهار می‌شود، چیزی که در یک ماه و نیم گذشته کمتر بیان شده بود. او گفت: می‌توان این روند را به عنوان سیگنال مثبت برای بیان اراده سیاسی گروه وین ارزیابی کرد.

هفته گذشته هم علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفته بود که در صورت تضمين تامين سوخت راکتور هسته‌اى تحقيقاتى، تهران حاضر به تجديد نظر در غنى‌سازى 20 درصدى است.

فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده هم هفته گذشته حمایت کشورش را از آغاز مجدد گفت‌و‌گو های 1+5 با ایران درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده بود. او با مثبت خواندن دور قبلی مذاکرات ایران با گروه وین، خواهان برگزاری مذاکرات جدیدی شبیه مذاکرات اکتبر شده بود. آخرين دور مذاکرات بر سر مسئله هسته‌ای ايران که به پيشنهاد آژانس برگزار شده بود، به موضوع مبادله سوخت هسته‌ای اختصاص داشت و قرار بود این مبادله توسط روسيه و فرانسه انجام شود.
 


نظر شما :