مذاکرات خاورميانه به سمت جنگ مى رود يا صلح؟

۱۸ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۴:۵۰ کد : ۸۲۶۰ اخبار اصلی
آیا آن چنان ‌که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته، تا میانه‌ ماه اوت مذاکرات ...
مذاکرات خاورميانه به سمت جنگ مى رود يا صلح؟

دیپلماسی ایرانی: آیا آن چنان ‌که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته، تا میانه‌ ماه اوت مذاکرات مستقیم میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها آغاز خواهد شد؟ در این مورد تردید وجود دارد. یک مسئله‌ عمده‌ تنش‌انگیز همچنان سیاست شهرک‌سازی اسرائیلی‌هاست.

الیات و عقبه دو شهر ساحلی مجاور هم هستند. الیات در اسرائیل است، عقبه در اردن. صبح روز دوشنبه (دوم اوت) پنج موشک به سوی این دو شهر کرانه‌ دریای سرخ شلیک شد. در عقبه یک موشک به یک اتوموبیل پارک‌کرده در برابر یک هتل اصابت کرد و آن را به آتش کشید. پلیس اردن اعلام کرده که چهار نفر زخمی شده‌اند. از چهار موشکی که به سوی الیات شلیک شده، دو موشک در دریا فرود آمده‌اند. دو موشک دیگر به زمین باز برخورد کرده و به گفته‌ پلیس اسرائیل خسارتی به بار نیاورده‌اند.

اسرائیل می‌گوید که موشک‌ها از صحرای سینا شلیک شده‌اند. مصر این موضوع را انکار کرده است.

در شب دوشنبه بر اثر انفجاری در نوار غزه ۳۳ تن زخمی شدند. انفجار در خانه‌ای واقع در یک اردوگاه آوارگان در جنوب شهر غزه رخ داده است. گفته می‌شود که در آن یکی از فعالان گروه مسلح عزالدین قسام، وابسته به حماس سکونت داشته است.

نیروهای امنیتی نوار غزه که زیر کنترل حماس قرار دارند، می‌گویند که آن خانه را اسرائیلی‌ها‌ با پرتاب موشک ویران کرده‌اند. ارتش اسرائیل این موضوع را انکار کرده است.

غزه روز پیش هدف حمله‌ جنگنده‌های اسرائیلی بوده است. جنگنده‌ها دو تونل قاچاق کالا را هدف قرار دادند. اسرائیل این حمله را پاسخی به یک حمله‌ موشکی از داخل نوار غزه دانسته است.

اگر تراکم این گونه خبرها در روزهای جاری بیشتر شود، ممکن است مذاکراتی که همه انتظارش را می‌کشند، آغاز نشود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیروز اعلام کرد که امیدوار است گفت‌وگو با فلسطینی‌ها تا دو هفته‌ دیگر آغاز شود. بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در چشم‌انداز نه مذاکره بلکه تنشی بیشتر تا حد جنگ را می‌بیند. روزنامه‌های دمشق در روز یکشنبه‌ گذشته از قول او نوشتند که در حال حاضر اوضاع به سمت تقابل و جنگ پیش می‌رود.

 امریکا در این میان فشار خود را علاوه بر طرف اسرائیلی بر طرف فلسطینی‌هم افزون کرده، تا بلکه مذاکرات مستقیم میان آنها آغاز شود.

در روز شنبه، ۳۱ ژوئیه روزنامه‌ الحیات از نامه‌ای که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا، خطاب به محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی نوشته خبر داد. در نامه آمده است که مخالفت فلسطینی‌ها با مذاکرات مستقیم از نظر واشنگتن پذیرفتنی نیست و پیامد خواهد داشت. تردید محمود عباس به آن برمی‌گردد که اسرائیل شرایط فلسطینی‌ها برای مذاکرات مستقیم را نپذیرفته و از جمله هنوز خانه‌سازی در اراضی فلسطینی را متوقف نکرده است.

توقف شهرک‌‌‌سازی خواسته‌ای است که حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر نیز در دیدار روز یکشنبه با شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل بر آن تأکید کرده است. به گزارش رسانه‌های مصری، مبارک به پرز گفته است که با برآورده شدن این خواست است که فضای مناسبی برای آغاز گفت‌وگوها ایجاد می‌شود. 


نظر شما :