روسیه و چین را تحریم کنید

۱۸ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۴:۵۱ کد : ۸۲۶۳ اخبار اصلی
سازمان ملل باید هر چه سریع‌تر تحریم‌هایی علیه دو کشور روسیه و چین اعمال ...
روسیه و چین را تحریم کنید

دیپلماسی ایرانی: "سازمان ملل باید هر چه سریع‌تر تحریم‌هایی علیه دو کشور روسیه و چین اعمال کند. بهانه آن هم سرمایه‌گذاری‌های گران قیمت و طولانی مدت این دو کشور در بخش انرژی ایران است." این جملات را یک حقوقدان برجسته امریکایی بر زبان آورده است.

در روزهایی که ایالات متحده و همراهانش به دنبال جلب حمایت کشورهای آسیایی در همراهی با خود در تحریم‌های هدفمند علیه ایران هستند، گویا روسیه و بالاخص چین رویه‌ای متفاوت و خلاف میل امریکایی‌ها را پیش گرفته‌اند. رویه‌ای که بر اساس آن تنها تحریم‌های شورای امنیت مد نظر این دو کشور است. با این همه امریکایی‌‌ها نه از چین و روسیه بلکه از هند و پاکستان هم خواسته‌اند که به تحریم‌هایی که کنگره ایالات متحده علیه ایران اعمال کرده است پایبند باشند. در برابر این اصرارها که جنبه اعمال فشار هم یافته است تمامی این کشورها متفق القول تاکید دارند که تنها به تحریم‌هایی احترام می‌گذارند که از کانال شورای امنیت عبور کرده باشد و تحریم‌های به تصویب رسیده در اتحادیه اروپا یا کنگره ایالات متحده برای آنها مشروعیتی ندارد.

راس لتینن در این خصوص می‌گوید: زمان اعمال تحریم بر چین و روسیه فرا رسیده است. این دو کشور باید بدانند که نمی‌توانند از تبعات همراهی و همکاری با ایران در بخش انرژی فرار کنند.

این نماینده جمهوری خواه در کمیته سیاست خارجی ایالات متحده هم برای خود شهرتی دارد و سرسختانه موافق تحریم‌های نفس‌گیر علیه ایران است. وی اعتقاد دارد که شرکت‌های روسی و چینی سرمایه‌گذاری هنگفتی در بخش انرژی ایران داشته‌اند و این حرکت می‌تواند تلاش‌های برای انزوای ایران و سر میز مذاکره نشاندن این کشور را خنثی کند.

این خانم نماینده جزئیات بیشتری از شرکت‌های مد نظر خود اعلام نکرده اما تاکید می‌کند که چین به دنبال استفاده از خلا بوجود آمده در ایران است. بسیاری از شرکت‌های اروپایی و امریکایی به تبع تحریم‌های شورای امنیت هرگونه سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران را متوقف کرده‌اند. راس لتینن در این خصوص می‌گوید: چین و روسیه همچنان به حمایت از ایران ادامه می‌دهند. این سیاست می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را تقویت کند.


نظر شما :