آتش جنگ میان لبنان و اسرائیل شعله‌ور شد

۱۳ مرداد ۱۳۸۹ | ۰۰:۲۱ کد : ۸۲۶۵ اخبار اصلی
گرچه به نظر می‌رسید سفر سران کشورهای عربی به بیروت و تحرکات بین‌المللی برای آرام کردن تنش میان لبنان و اسرائیل با موفق نسبی روبرو شده است، اما منابع خبری امروز از رویارویی نظامی میان اسرائیل و لبنان خبر داده‌اند.
آتش جنگ میان لبنان و اسرائیل شعله‌ور شد

دیپلماسی ایرانی: گرچه به نظر می‌رسید سفر سران کشورهای عربی به بیروت و تحرکات بین‌المللی برای آرام کردن تنش میان لبنان و اسرائیل با موفق نسبی روبرو شده است، اما منابع خبری امروز از رویارویی نظامی میان اسرائیل و لبنان خبر داده‌اند.

ای اف پی گزارش داده است که در پی شلیک خمپاره از اسرائیل به جنوب لبنان، ارتش لبنان دو موشک به سوی اسرائیل شلیک کرده است. اين درگيرى با شليک 10خمپاره از سوى رژيم صهيونيستى به شهرک العديسه و اصابت چهار خمپاره به پايگاه ارتش لبنان در اين شهرک آغاز شده است. گرچه ای اف پی به نقل از یک مقام پلیس اسرائیل، گزارش رادیو اسرائیل را مبنی بر اصابت دو موشک به شمال اسرائیل رد کرده است، اما خبرگزاری رویترز از ادامه درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل خبر داده است.

سید حسن نصر الله پیش از این در مصاحبه‌ای مطبوعاتی از توطئه‌ای بزرگ علیه مردم لبنان سخن گفته بود. احمدی نژاد هم حمله اسرائیل به دو کشور خاورمیانه را پیش بینی کرده بود.

سید حسن نصرالله گفته بود: «سعد حریری به من تلفنی اطلاع داد که دادگاه ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق دو نفر از عناصر خودسر حزب الله را متهم کرده است که در ترور رفیق حریری دست داشته‌اند. او از من خواست که سیاستی اتخاذ کنم که به اسرائیل اجازه سوء استفاده از این پرونده داده نشود.»

وی سپس گفت: «به روشنی تمام اعلام می‌کنم که توطئه‌ای بزرگ علیه حزب‌الله و از طریق دادگاه بین‌المللی در جریان است و تصمیم بر این است که از یک موضوع با محوریت عدالت که مردم لبنان را حساس کرده و چیزی جز ترور رفیق حریری نیست، علیه حزب‌الله استفاده شود.»

این سخنان نصرالله در حالی ایراد شد که چندی قبل منابع آگاه اعلام کردند که دادگاه بین‌المللی به زودی نتیجه تحقیقات اولیه خود در مورد ترور حریری را اعلام کرده و در این نتیجه انگشت اتهام را به سوی برخی افراد حزب‌الله می‌گیرد.

نصرالله در این زمینه گفت: «تصمیمات دادگاه بین‌المللی را تنها در صورتی می‌پذیرم که مبتنی بر شواهد و مدارک غیرقابل انکار باشد. این امر که دادگاه بین‌المللی هیچ تحقیقی در مورد فرضیه دست داشتن اسرائیل در ترور حریری نکرده است نشان می‌دهد که این دادگاه عادل نیست.»

دبیرکل حزب‌الله گفت: «علی‌رغم این که اسرائیل انگیزه و امکانات کافی برای اجرای این ترور را داشته، دادگاه بین‌المللی در روند تحقیقات خود حتی ثانیه‌ای به این فرضیه توجه نشان نداده و بدین ترتیب این دادگاه عادل نبوده و رای آن مبتنی بر تحقیقات بی‌طرف نیست.»

مرزهای لبنان و اسرائیل از تابستان 2006 و پس از جنگ حزب الله و اسرائیل که خسارات زیادی به بار آورد، وضعیت آرامی داشت. سید حسن نصرالله قرار بود امشب و در چهارمین سالگرد پیروزی حزب الله در جنگ سی و سه روزه برای مردم لبنان سخنرانی کند.

بعد از جنگ سی و سه روزه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل موسوم به یونیفیل در مرزهای اسرائیل و لبنان مستقر شدند. یونیفیل خبر رویارویی ارتش لبنان و اسرائیل را تایید کرده و گفته است نهایت تلاش خود را برای حفظ صلح به کار خواهد برد. نیراج سیناق سخنگوی یونیفیل گفته است که نیروهای حافظ صلح یونیفیل در منطقه حضور دارند و در حال ارزیابی شرایط و برآورد تلفات احتمالی هستند. او اضافه کرده که اولویت اول ما برگرداندن آرامش به این منطقه است.


نظر شما :