هر روز تحریمی ‌تازه از راه می‌رسد

۱۳ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۲۴ کد : ۸۲۶۷ اقتصاد و انرژی
ایالات متحده دست بردار ایران نیست. از اصرار تا تصویب چهارمین قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت تا تاکید بر تحریم‌های یکجانبه از سوی کنگره ایالات متحده و این روزها هم تلاش برای گسترده‌تر کردن دامنه تحریم‌ها به حوزه‌هایی ورای پرونده هسته‌ای ایران و جنجال‌های آن.
هر روز تحریمی ‌تازه از راه می‌رسد

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده دست بردار ایران نیست. از اصرار تا تصویب چهارمین قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت تا تاکید بر تحریم‌های یکجانبه از سوی کنگره ایالات متحده و این روزها هم تلاش برای گسترده‌تر کردن دامنه تحریم‌ها به حوزه‌هایی ورای پرونده هسته‌ای ایران و جنجال‌های آن. بر اساس تازه‌ترین دور از تحریم‌ها که ایالات متحده به دنبال تصویب آن است، نهادها و چهره‌هایی از جمهوری اسلامی ‌که با حزب الله لبنان و حماس فلسطین در ارتباط باشند، مورد تحریم قرار می‌گیرند. البته در خبرهای رسیده از واشنگتن به نهادهایی که با طالبان هم سر و سری داشته باشند اشاره شده است!

به گزارش سایت خبری زاوایا دولت باراک اوباما اخیرا نام 21 شرکت بین‌المللی را که ایرانی‌ها کنترل آن را در اختیار دارند و یا به نوعی سهام‌دار آن هستند، در دایره تحریم‌های این کشور قرار داده‌اند. دیگر شرکت‌ها و کمپانی‌های فعال در ایالات متحده هم از تجارت با این 21 نهاد منع شده‌اند.

امریکایی‌ها ادعا می‌کنند که تحریم‌های شورای امنیت به تنهایی نمی‌تواند نقش بازدارنده را برای برنامه هسته‌ای ایران ایفا کند و به همین دلیل باید تحریم‌هایی چندجانبه علیه این کشور اعمال کرد. باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده اخیرا اعلام کرده بود که به دنبال تحریم‌هایی هدفمند است که به عامه ایرانی‌ها صدمه اقتصادی وارد نکند. اما این ادعا با شیوه تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در چند ماه اخیر در تناقض است. امریکا حتی به دنبال تصویب تحریم علیه کشورهایی است که به تحریم‌های خاص به تصویب رسیده در کنگره ایالات متحده اهمیت نمی‌دهند. بسیاری از کمپانی‌های بین‌المللی نیز از تعمیم دادن تحریم‌های کنگره به سطح معادلات بین‌المللی شکایت دارند.

امریکایی‌ها ادعا می‌کنند که ایران همچنان به برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد. در میان کشورهای آسیایی حجم فشارها بر ژاپن و کره جنوبی برای همراه شدن با تحریم‌های کنگره افزایش یافته است. کره جنوبی اخیرا اعلام کرده است که خود را برای متوقف کردن فعالیت بانک ملت در سئول مهیا می‌کند.

معاون وزیر خزانه داری ایالات متحده در خصوص تحریم افرادی که با حزب الله لبنان و حماس در ارتباط هستند، گفت: ایران سالیانه میلیون‌ها دلار به حزب الله لبنان کمک می‌کند و حماس نیز از کمک‌هایی مشابه بی بهره نیست.

این مقام امریکایی ادعا کرد که ایران از طالبان هم حمایت می‌کند. بر اساس این دور از تحریم‌ها نام چهار عضو دیگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌هم به اسامی‌ سابق اضافه شد. بر همین اساس کمیته‌ای که در ایران برای کمک به بازسازی لبنان تاسیس شده بود نیز در کنار کمیته امداد امام خمینی به دایره تحریم‌ها اضافه شدند.


نظر شما :