چين از مراودات اقتصادى خود با ايران دفاع کرد

۱۵ مرداد ۱۳۸۹ | ۰۲:۰۴ کد : ۸۲۷۹ اخبار اصلی
چین ضمن دفاع از روابط تجاری خود با جمهوری اسلامی خواهان سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز ایران است. ایالات متحده امریکا پیشتر از چین و دیگر کشورهای مهم آسیایی خواسته بود که با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه فشار بر تهران را افزایش دهند.
چين از مراودات اقتصادى خود با ايران دفاع کرد

ديپلماسى ايرانى: چین ضمن دفاع از روابط تجاری خود با جمهوری اسلامی خواهان سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز ایران است. ایالات متحده امریکا پیشتر از چین و دیگر کشورهای مهم آسیایی خواسته بود که با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه فشار بر تهران را افزایش دهند.

اکنون چین به‌رغم موافقت با تصویب قطعنامه‌ شورای امنیت علیه ایران در موضعی متناقض با خواست‌های امریکا از مناسبات بازرگانی خود با جمهوری اسلامی دفاع کرده است.

ژیانگ یو، سخنگوی وزارت امورخارجه چین در گفت‌وگو با یک روزنامه‌ چینی گفت: «کشور چین به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد همواره از مصوبات این شورا پیروی کرده است.»

پیش از این رابرت آینهورن، مشاور ویژه کنترل تسلیحاتی در وزارت امور خارجه امریکا با توجه به وزن کشورهای آسیایی در اقتصاد جهانی مدعی شده بود: «چین به عنوان نماینده دائم شورای امنیت موظف است از گسترش جنگ‌افزارهای اتمی جلوگیری کند و به این دلیل باید با فشار بر ایران، مانع از دستیابی این کشور به تسلیحات اتمی شود.»

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین گفت: «معاملات چین با ایران شامل مناسبات اقتصادی معمول است که منافع کشورهای دیگر را خدشه‌دار نکرده و به تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل نیز لطمه‌ای وارد نمی‌سازد.»

رابرت آینهورن که به زودی به آسیا از جمله چین و ژاپن سفر خواهد کرد، گفت: «امریکا به نیازهای کشورهای آسیایی از جمله چین برای تامین انرژی خود واقف است اما در حال حاضر این نیازها برطرف شده و دولت چین از این گونه نگرانی‌ها فارغ است.»

تحریم‌های یک‌جانبه امریکا و اروپا به طور مشخص صنایع نفت و گاز ایران را هدف مجازات‌های خود قرار داده‌اند. چین و روسیه به عنوان اعضای دائم شورای امنیت از این تحریم‌های یک‌جانبه انتقاد و آنها را فراتر از چارچوب قطعنامه ۱۹۲۹ ارزیابی کردند.

امریکا با جلب پشتیبانی کشورهای آسیایی همچون چین، ژاپن و کره ‌جنوبی خواهان افزایش فشار بر جمهوری اسلامی است.

جمهوری اسلامی ایران به ‌رغم ادعاهای مقامات رسمی مبنی بر بی‌اثر بودن تحریم‌ها به شدت تلاش می‌کند که راه برون‌رفتی بیابد و اسیر انزوای کامل اقتصادی نشود.

در همین راستا مسعود میرکاظمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی در راس هیاتی اقتصادی به چین سفر کرده است. میرکاظمی می‌کوشد با جلب سرمایه‌های چینی شریکی برای صنایع نفت و گاز به خصوص برای بازسازی پالایشگاه‌های فرسوده کشور بیابد.

میرکاظمی در پکن با مسئولان شرکت‌های استخراج نفت چین دیدار خواهد داشت. به گفته رسانه‌های داخلی، برنامه توسعه میدان نفتی مسجد سلیمان، یادآوران، میدان گازی پارس جنوبی، آزادگان شمالی و جنوبی از جمله طرح‌های مشترک تهران و پکن به شمار می‌آیند.

این در حالی است که امریکا و اتحادیه اروپا در تحریم‌های خود، سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران را ممنوع اعلام کرده‌اند.

در پی توقف صدور سوخت به ایران از سوی شرکت‌های غربی، حال چین به یکی از مهمترین صادر کنندگان بنزین در سال جاری به ایران بدل شده است. گرچه چین واردات نفت خام از ایران را در نیمه اول سال جاری ۳۰ درصد کاهش داده، با این وجود ایران همچنان سومین کشور صادرکننده نفت خام به چین است.

از سوی دیگر یوشیتو سنگوکو، سخنگوی دولت ژاپن روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد اعلام کرد که توکیو در حال بررسی تحریم‌های یک‌جانبه علیه جمهوری اسلامی است.

دولت ژاپن به نخست‌وزیری نائوتو کان تصریح کرد که درباره برقراری تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران در ماه اوت تصمیم گرفته خواهد شد. ژاپن به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت در ماه ژوئن امسال به قطعنامه ۱۹۲۹ علیه جمهوری اسلامی ایران رای مثبت داده بود.


نظر شما :