یکی از ساکنین قبلی امریکا رهبر نظامی القاعده شد

۱۸ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۴:۰۴ کد : ۸۳۱۳ اخبار اصلی
مقامات فدرال معتقدند که عدنان شکری جمعه 34 ساله در مقامی قرار گرفته است ...
یکی از ساکنین قبلی امریکا رهبر نظامی القاعده شد

دیپلماسی ایرانی: رهبری نظامی و عملیاتی یک سعودی تبار که سال‌ها در امریکا ساکن بوده است بر القاعده موجب نگرانی مقامات امنیتی ایالات متحده شده است. سکونت طولانی مدت شکری جمعه به او کمک خواهد کرده تا ضعف‌های امنیتی امریکا را در طراحی نقشه‌های تروریستی علیه امریکا در نظر گرفته و احتمالا عملیات‌های پیچیده‌تری نسبت به عملیات‌های قبلی القاعده طراحی و برنامه ریزی شود.

اف بی ای می‌گوید عدنان شکری جمعه که قبلا در بروکلین زندگی می‌کرده، حالا به رده‌های بالای فرماندهی القاعده رسیده است و در تصمیم‌های تروریستی این گروه برای انجام عملیات تاثیرگذار است.

مقامات فدرال معتقدند که عدنان شکری جمعه 34 ساله در مقامی قرار گرفته است که در حادثه یازده سپتامبر خالد شیخ محمد، طراح این عملیات در آن قرار داشت.

منابع آگاه می‌گویند که شکری جمعه در عربستان به دنیا آمده، اما بیش از 15 سال در ایالات متحده زندگی کرده است. او قبل از نقل مکان به فلوریدا در بروکلین ساکن بوده است و پدر او امام جماعت دو مسجد در بروکلین بوده است.

ماه گذشته، نام او در یک دادخواست قضایی به عنوان یک عامل بلندپایه اعلام شد که سه نفر از ساکنان قبلی امریکا - عدیس مدونجانین، نجیب الله زازی و زرین احمدزی- را برای اقدام به یک عملیات انتحاری بمبگذاری در سیستم متروی شهری به خدمت گرفته بود.

روز گذشته مدونجانین همه اتهاماتی را که علیه او عنوان شده رد کرد و ادعا کرد بی‌گناه است. مجرم بودن زازی و احمدزی ثابت شده است و به زودی اظهارات آن‌ها درباره مدونجانین مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اف بی ای از سال 2003 به دنبال دستگیری شکری جمعه بوده است و معتقد است او در پاکستان پنهان شده است. یک جایزه 5 میلیون دلاری برای کسانی که به دستگیری وی کمک کنند در نظر گرفته شده است.


نظر شما :