متحدان دیروز عراق به القاعده می‌پیوندند

۱۸ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۳:۵۴ کد : ۸۳۱۹ اخبار اصلی
شورای امنیت سازمان ملل، سیاستمداران عراقی و رهبران قبایل سنی همگی به یک جا رسیده‌اند: در حال حاضر زمینه برای رشد القاعده در عراق مناسب شده است. القاعده برای هر جنگجو ماهانه ۴۰۰ دلار می‌پردازد، حقوق نیروهای دولتی ۳۰۰ دلار است.
متحدان دیروز عراق به القاعده می‌پیوندند

دیپلماسی ایرانی: شورای امنیت سازمان ملل، سیاستمداران عراقی و رهبران قبایل سنی همگی به یک جا رسیده‌اند: در حال حاضر زمینه برای رشد القاعده در عراق مناسب شده است. القاعده برای هر جنگجو ماهانه ۴۰۰ دلار می‌پردازد، حقوق نیروهای دولتی ۳۰۰ دلار است.

خبرگزاری ای پی ان در گزارشی که روز جمعه، ۶ اوت منتشر شد، به نقل از رهبران قبایل سنی و سیاستمداران عراقی نوشت که سرخوردگی مردم از سیاستمداران باعث شده است که زمینه برای رشد شبکه‌ تروریستی القاعده در عراق مساعد شود.

در این گزارش، از جمله به چگونگی تشکیل سپاه صحوه اشاره شده و آمده است که در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ سران قبایل سنی از پشتیبانی القاعده دست کشیدند و حاضر شدند، پس از تشکیل صحوه همراه نیروهای امریکایی به حمایت از دولت مرکزی بپردازند. آن زمان حقوق وابستگان به سپاه صحوه را که ماهانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار بود، امریکا می‌پرداخت. در سال ۲۰۰۸ تعداد نفرات این سپاه، بیش از ۱۰۰ هزار نفر بود. پس از آنکه صحوه‌ای‌ها به دولت عراق واگذار شدند، حقوق آنها به موقع پرداخت نشد و بسیاری از آنها حتی چندین ماه حقوق دریافت نکردند. به همین دلیل تعداد اعضای سپاه صحوه امروز به حداکثر ۲۰ هزار نفر رسیده است.

در گزارش ای پی ان آمده است که القاعده در پی جذب کسانی است که از سپاه صحوه بریده‌اند یا به علت نپرداختن حقوقشان در خانه نشستن را به مبارزه برای دولت مرکزی ترجیح می‌دهند. بر اساس این گزارش، القاعده در این رابطه تا حد زیادی موفق بوده است. این شبکه‌ تروریستی حقوق جنگجویان خود را که ماهانه ۴۰۰ دلار است، به موقع می‌پردازد.

البته این روند از نگاه سیاستمداران عراقی و امریکایی و شورای امنیت سازمان ملل پنهان نمانده است. روز شنبه ۷ اوت نوری المالکی، نخست وزیر عراق در مصاحبه با خبرگزاری رویترز تاکید کرد که برای ایجاد امنیت و ثبات بیشتر در عراق، گروه‌های سیاسی باید برای تشکیل دولت آینده به تفاهم برسند. البته در عراق اکثر گروه‌های سیاسی بر این باورند که گره عدم تشکیل حکومت پافشاری مالکی بر تصدی مجدد پست نخست وزیری است. خواسته‌ای که قاطبه جریان‌های سیاسی عراق با آن مخالفند.

چهارشنبه‌ گذشته ۴ اوت نیز شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای از رهبران سیاسی عراق خواست، هر چه سریع‌تر دولت آتی این کشور را تشکیل دهند. پیش از شورای امنیت، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل و باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا نیز از گروه‌های سیاسی عراق خواسته بودند، برای تشکیل دولت آینده این کشور اقدام کنند. دبیر کل سازمان ملل هشدار داده بود که عدم تشکیل دولت احساس بی‌اعتمادی را در این کشور افزایش خواهد داد و در چنین شرایطی دشمنان دموکراسی خواهند توانست بیشترین استفاده را ببرند.


نظر شما :