هیلاری کلینتون: برای مصالحه با ایران مهیا هستیم

۱۸ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۹:۵۸ کد : ۸۳۲۶ آمریکا
هیلاری کلینتون در تازه‌ترین اظهارنظر خود تاکید کرد که تعامل و مصالحه با ایران بر سر پرونده هسته‌ای همچنان گزینه‌ای مفتوح بر روی میز است: ما همچنان به تعامل اعتقاد داریم. اما ایرانی‌ها نمی‌دانند که در این برهه زمانی چه کاری از دستشان برمی‌آید. ایرانی‌ها باید جامعه بین‌المللی را با سخنان و عملکرد خود روشن کنند.
هیلاری کلینتون: برای مصالحه با ایران مهیا هستیم

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده بازی با ایران را در دو جبهه همچنان ادامه می‌دهد در حالی که سیاستمداران و نظامی‌های امریکایی هر روز طرحی ویژه را برای اعمال فشار بر ایران امتحان می‌کنند، سخنان هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه این کشور که ضدایرانی‌ترین مواضع را تاکنون اتخاذ کرده است، نشان می‌دهد که اوباما و دستگاه دیپلماسی‌اش چندان به کارآیی تحریم‌ها اعتقاد ندارند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا چین، هیلاری کلینتون در تازه‌ترین اظهارنظر خود تاکید کرد که تعامل و مصالحه با ایران بر سر پرونده هسته‌ای همچنان گزینه‌ای مفتوح بر روی میز است: ما همچنان به تعامل اعتقاد داریم. اما ایرانی‌ها نمی‌دانند که در این برهه زمانی چه کاری از دستشان برمی‌آید. ایرانی‌ها باید جامعه بین‌المللی را با سخنان و عملکرد خود روشن کنند. باید هم در واژه و هم در عمل جامعه جهانی را مطمئن کنند که خبری از تسلیحات هسته‌‌ای در ایران نیست.

هیلاری در گفتگو با نیویورک تایمز این سخنان را بر زبان راند و این در حالی‌ست که مافوق او باراک اوباما نیز چند روز پیش در گفتگو با خبرنگاران در کاخ سفید تاکید کرد که راه مصالحه با ایران همچنان باز است. چهل و چهارمین رئیس جمهوری ایالات متحده هم تاکنون بارها تاکید کرده‌ است که راه مذاکره با ایران همچنان هموار است اما به شرطی که تهران اقدام به اعتمادسازی کند.

کلینتون در میانه سخن گفتن از تعامل باز هم بر راهکار اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد. هیلاری در این خصوص گفت: به باور ما تحریم بهترین و کارآمدترین راهکار در مسیر به زانو در اوردن تهران و بازگرداندن این کشور به مسیر مصالحه است. تحریم‌ها اندک اندک در حال تاثیرگذاری بر اقتصاد ایران هستند.

ایالات متحده و غرب به شدت نگران دستیابی تهران به اورانیوم مورد نیاز برای غنی‌سازی هستند. این اورانیوم می‌تواند در ساخت بمب‌های هسته‌ای که ایرانی‌ها متهم به تلاش برای دستیابی به آن می‌شوند مورد استفاده قرار گیرد.

دولت باراک اوباما از ماه ژانویه تاکنون و همزمان با به پایان رسیدن مهلت یکساله به ایران برای ترک کردن برنامه هسته‌ای، راهکار گاه توسل به چماق و گاه پیشنهاد هویج را در پیش گرفته است. بر اساس این استراتژی گاه از تعامل سخن به میان می‌آید و گاه از تحریم. ایالات متحده تاکنون با توسل به این راهکارهای دوگانه بوده که توانسته است اروپایی‌ها را به خود متحد کند.

با وجود اظهارنظر اخیر خانم هیلاری کلینتون؛ هنوز رسانه‌های بین‌المللی به سخنان رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده مایک مولن فکر می‌کنند که احتمال توسل به گزینه نظامی‌ علیه ایران را مردود ندانسته بود.

بر اساس گزارش‌های رسیده تحریم‌های به قول باراک اوباما هدفمند و به باور جمهوری خواهان فلج کننده ایران تاکنون بسیاری از شرکت‌های اروپایی و حتی بانک‌های پاکستانی را وادار به قطع ارتباط تجاری مستقیم با ایران کرده است. این شرکت‌ها از بیم تحریم‌های ایالات متحده و جریمه‌های سنگین اروپایی ترجیح دادند تهران را حداقل از دور بازی‌های مستقیم تجاری خارج کنند. از حجم سرمایه گذاری‌های خارجی در ایران هم در یک ماه گذشته کاسته شده است و تحریم‌های سوختی ایران هم اندک اندک نتایجی ملموس را کلید می‌زند.   

البته بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که تهران تمامی ‌پنجره‌ها را برای تعامل نبسته است. ایرانی‌ها تاکنون برای اغاز مذاکرات با گروه پنج به اضافه یک ضرب‌الاجل زمانی تعیین کرده‌اند و همزمان برای آغاز مذاکرات گروه وین هم مهیا هستند. 


نظر شما :