تقویت روابط ایران و لبنان، آمادگی برای جنگ احتمالی

۲۵ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۹:۰۶ کد : ۸۳۳۵ اخبار اصلی
شرایط بحرانی خاورمیانه، به ویژه مسئله اعراب و اسرائیل این روزها احتمال وقوع ...
تقویت روابط ایران و لبنان، آمادگی برای جنگ احتمالی

دیپلماسی ایرانی: شرایط بحرانی خاورمیانه، به ویژه مسئله اعراب و اسرائیل این روزها احتمال وقوع جنگ در این منطقه را تقویت کرده و درگیری‌های نظامی محدود هم در این منطقه در حال وقوع است. اما تبدیل این درگیری‌های محدود به جنگی منطقه ای ملزومات دیگری را طلب می کند. آن‌چه در حال حاضر قابل ملاحظه است این است که دو طرف مخاصمه در حال تقویت روابط سیاسی و نظامی خود با کشورهای دوست هستند.

در این سوی میدان لبنان به تقویت روابط سیاسی و نظامی خود با ایران رو آورده است. ایران که همواره پشتیبانی محکم برای لبنان و فلسطین علیه تعرضات اسرائیل بوده است، این بار هم علاوه بر اعلام حمایت همه جانبه از لبنان، سوریه و فلسطین در مقابل اسرائیل در مصاحبه های مطبوعاتی، سفرهایی برای اعلام این حمایت ترتیب داده است.

سفر دکتر ولایتی، مشاور عالی رهبری و وزیر امور خارجه اسبق ایران به لبنان و دیدار با مقامات این کشور و بلافاصله بعد از آن سفر وزیر امور خارجه لبنان به ایران به دعوت متکی نشانه هایی از تقویت اتحاد میان این دو کشور است.

گرچه ایران جنگ در منطقه خاورمیانه را بعید می‌داند اما به نظر می‌رسد این اتفاق را ناممکن نمی‌داند و در پی آمادگی برای هرگونه حادثه احتمالی است. متکی دیروز در مصاحبه خبری با وزیر امورخارجه لبنان در تهران درباره این موضوع گفت:هدف از جنگ‌ها گاهى ايجاد بحران است و گاه فرار از بحران؛ بحرانى که در منطقه ما در سه دهه گذشته با تحميل چند جنگ ايجاد کردند، جلوگيرى از نزديکى کشورهاى منطقه، ايجاد، القا و تشديد اختلافات احتمالى و بعد هم فروش جنگ‌افزارهايشان و پس از ايجاد تخريبات فراوان، درآمدهاى سرشار از بازسازى اين مناطق بود که بايد مورد توجه قرارگيرد. اينها همه بحران است. منطقه ما قلب جهان اسلام است؛ هدف ديگرى که از اين جنگ‌ها وجود دارد، تضعيف توانمندى جهان اسلام و تحليل آن است و منطقه ما منطقه مهم اقتصادى جهان و مهم‌ترين آبراه و مرکز انرژى جهان در اين منطقه است. تشديد درگيرى‌ها تصميم در مورد منابع اقتصادى را به خارج از منطقه منتقل مى‌کند و آنها تصميمات‌شان را بر ما تحميل مى‌کنند. اما گاهى خود آنها در بحران قرار مى‌گيرند و براى اين که به نوعى سرپوشى بر بحرانى که خود دچار شده‌اند بگذارند، دست به بحران‌آفرينى ديگرى مى‌زنند. متکى توضيح داد: گاهى بحران اقتصادى را از طريق جنگى تلاش مى‌کنند رفع کنند. پيشينه چند دهه گذشته منطقه به ما القا مى‌کند که دائما بايد هوشيار باشيم. سلطه‌طلبان و زياده‌خواهان به دنبال تحميل نظرات‌شان هستند و اگر موفق نشوند به طرق سياسى عمل کنند، راهکار نظامى را براى تحميل نظرات‌شان هيچ‌گاه کنار نمى‌گذارند.
وى تاکيد کرد: حمله به سوريه يک معادله بسيط و تک مجهولى نيست. آمريکا و رژيم صهيونيستى به خوبى مى‌دانند که اين بار تحمل جنگى ديگر در منطقه چگونه محدوده‌ها را در هم خواهد نورديد و چه تبعاتى را به دنبال خواهد داشت. ما معتقديم هنوز در آمريکا و کشورهاى غربى عقلايى وجود دارند که جدى‌تر منافع ملى‌شان و مصالح عمومى‌شان را محاسبه و بعد تصميم‌گيرى کنند. بنابراين امکان بالقوه جنگ آرى! اما عملياتى شدن و بالقوه شدن اين امکان را بسيار بعيد مى‌دانيم.

ایران گرچه به گفته وزیر امورخارجه قائل به امکان بالقوه جنگ است و وقوع آن را بعید می داند اما این بار ایستادگی و حمایت کامل را در کنار سوریه و لبنان اعلام کرده است.
متکی در پاسخ به اينکه آيا حمايت مشخصى از لبنان در مقابل تجاوزات رژيم صهيونيستى خواهد شد يا فقط حمايت شما در سطح حمايت معنوى خواهد بود؟ گفت: در مورد تجاوزات رژيم صهيونيستى به لبنان و تهديدات عليه سوريه، دولت و ملت جمهورى اسلامى ايران در کنار دولت و ملت لبنان و سوريه به معناى کامل کلمه حضور دارد. ما در تبادل نظر مستمر با يکديگر هستيم و هرگونه مساعدتى که مورد درخواست برادران‌مان باشد، از سوى جمهورى اسلامى ايران اجابت شدنى است.
  


نظر شما :